خبرگزاری کار ایران

چالش‌های آموزش عالی از زبان طهرانچی

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۰۰۱

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چالش‌های آموزش عالی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که صبح امروز در همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با ارایه یک پنل از در خصوص تحصیلات تکمیلی گفت: تحصیلات تکمیلی را وارد کشور کردیم بدون اینکه به لایه تاکتیکی آن فکر کرده باشیم. ما نتوانستیم برنامه پژوهشی را شکل بدهیم. در سیاست‌گذاری‌ها لایه استراتژیک و در برنامه‌ریزی‌ها هم لایه تاکتیک نداشته‌ایم. همچنین بزرگترین مشکل ما در دکتری آزمون جامع شد زیرا برنامه‌ای برای بعد از آن نداشتیم.

او افزود: دانشگاه‌ها سازمان‌هایی هستند که فعالیت پژوهشی دارند. ما وعده کرده بودیم که در حوزه پژوهشی وارد شویم و این مشکل را در کشور حل کنیم از رو در حال تمرین برای حل مشکلات هستیم.

طهرانچی اشاره کرد: برنامه ما این است که ۴۰ چالش را مطرح کنیم که از درون آنها موضوعاتی بیرون آید که در قالب یک بسته به دانشجویان دکترا و ارشد ارائه شود تا آنها برای انتخاب رسالت به این بسته مراجعه کنند و در این صورت نظامی برای حل مسئله ها شکل می‌گیرد.

وی اشاره کرد: تاکنون ۱۱ برنامه علمی برای این قالب‌ها در نظر گرفته شده که تمامی رشته‌ها را پوشش خواهد داد و افراد بر اساس علاقه‌مندی می‌توانند در سامانه مربوط به این بسته اعلام حضور برای فعالیت کنند. تاکنون ۱۱۰۲ پژوهشگر برای فعالیت در این قالب‌ها اعلام همکاری کرده‌اند. اعتیاد، محیط زیست، تربیت بدنی، مواد و انرژی، ‌صنعت، سلامت، پدافند غیرعامل، پوشاک و نساجی از جمله محورهای مدنظر برای ریز موضوعات است.

وی افزود: باید به این مسئله توجه شود که ما یک نظامی داریم که سیاست، اولویت و برنامه دارد اما تنها به بررسی کتابخانه‌ای در تمامی امور بسنده کرده‌ایم و این امر بر همه چرخه‌های تصمیم‌گیری ما اثرگذار است که این کافی نیست.

طهرانچی با اشاره به چالش‌های پیش روی حکمرانی در نظام آموزش عالی گفت: در عرصه آموزش عالی با سه چالش مواجهیم؛ نخست نظام کمی و دیگر آنکه نگاه اداری بر اداره علم داریم و نهایتا محصول این آموزش عالی انسان غیرمتفکر غیرخلاق خواهد بود. بر اساس نگاه قرآن کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسان نیستند. مسئله تخصصی شدن علم هم خطری است که نظام آموزش عالی را با مشکل مواجه کرده و این فقط خطری برای یک دیدگاه وسیع و کلی نیست، بلکه برای تحقیقات منفرد در این زمینه هم خطرناک ‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز