خبرگزاری کار ایران

نشست تخصصی زنان کارآفرین با رویکرد روانشناختی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۹۱۰

سومین نشست پیش همایش انجمن زنان کارآفرین در محل استانداری قزوین برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سومین نشست پیش همایش انجمن زنان کارآفرین در محل استانداری قزوین برگزار شد. پیرو نشست‌های قبلی با موضوع مدیریت، اقتصاد و جامعه شناسی هدف اصلی این جلسه پرداختن به موضوع همایش چهاردهم زنان کارآفرین؛ زندگی و کار از رویکرد روانشناسی بود .

در ابتدا صدیقه ربیعی (مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین) ضمن خیرمقدم به مدعوین و ابراز خشنودی از برگزاری همایش با موضوع کارآفرینی زنان به اهمیت نقش زنان کارآفرین در رشد اقتصادی واجتماعی اشاره کرد. وی در ادامه  افزایش سهم زنان در تحصیلات و ایجاد شبکه‌های کارآفرینی را ظرفیت مناسبی برای تولید افکار نو و خلاقانه دانسته و گفت: اگر زنانی خلاق و نو اندیش داشته باشیم جامعه شاهد فرزندانی با تفکر خلاقانه خواهد بود.

تفضلی که به نمایندگی از معاونت پژوهشی دانشگاه امام خمینی (ره) در این نشست حضور داشت، به لزوم ارتباط بین دانشگاه و انجمن‌های مردم نهاد اشاره کرد و از عوامل موثر در کارآفرینی زنان مانند نقش خانواده در ایجاد اعتماد به نفس و رشد و توسعه فردی، نظام سیاسی و استراتژی‌های آنها، دانشگاه‌ها، انجمن‌های رابط دولت‌ها و ملت‌ها و در نهایت جامعه نام برد.

در ادامه نشست  مدیران انجمن زنان کارآفرین به معرفی انجمن و برنامه‌های آن پرداختند و از اقدامات پیش رو سخن گفتند. فریبا مهدیون (رئیس هیئت مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین) نیز به چرایی و چگونگی ایجاد انجمن پرداخت. سپس فخرالسادات محتشمی پور (رئیس هیئت مدیره انجمن مدیر کارآفرین) به موضوع همایش چهاردهم انجمن زنان کارآفرین پرداخت و با ذکر اهداف و محورهای همایش از توجه به خانواده و سایر ابعاد زندگی زنان کارآفرین سخن گفت.

 وی، گستردگی موضوع همایش بهمن ماه انجمن و لزوم بهره گیری از رویکرد بین رشته‌ای را ضرورت برگزاری سه نشست تخصصی پیش همایش دانست و گفت: تعامل  دانشگاهیان، متخصصان، صاحبنظران، مسئولین دولتی و نهاد مدنی از مهمترین دستاوردهای این نشست‌ها بود.

نشست سوم همایش چهاردهم انجمن با ایراد سخنرانی‌های تخصصی ادامه یافت . اولین سخنران رباب حامدی بود که به انتظارات بیشتر جامعه از زنان کارآفرین نسبت به زنان خانه دار و شاغل  اشاره کرد . او ۵ عامل برون گرایی، موافق بودن ، تفکر انعطاف پذیر ، وظیفه شناسی و نظم رفتاری، روان رنجوری را از مهمترین ویژگی شخصیتی دانست که در کارآفرینان بیشتر نمود و ظهور دارد و ضمن توضیح این عوامل عنوان کرد: زنان کارآفرین در اولین قدم برای ایجاد هارمونی زندگی و کار باید به  بررسی ابعاد شخصیتی خود بپردازند، موانع درونی را کنترل و مشکلات تکرارشونده را در روابط بین فردی حل و فصل نموده و در تعدد نقش‌های خود نظم ایجاد کنند.

شبنم نوحه سرا در دومین سخنرانی تخصصی به دشواری‌های موجود در فضای فرهنگی و اجتماعی زنان کارآفرین اشاره کرد و گفت: زنان در مسیر کسب و کار همواره بر سر دو راهی چالش برانگیزی  قرار می‌گیرند، از طرفی سنت و فرهنگ و از طرف دیگر فعال بودن و استقلال داشتن، اغلب در مواجهه با زنان کارآفرین، تصویر یک ابر زن را می‌بینیم که هم در نقش مادری و همسری و هم در محیط کار خود باید به اندازه کافی خوب باشد و همین انباشتگی ذهنی برای زنان کارآفرین درگیری‌هایی از جمله  شک و تردید و حتی احساس گناه ایجاد می‌کند. توجه به اثرات غیر ملموس  و مثبت کارآفرینی زنان می‌تواند کمک مهمی برای عبور از این بحران ذهنی باشد. مواردی مانند  همانندسازی فرزند با مادر توانمند که او را نیز توانمند بار می‌آورد و وجود نقش‌های چندگانه و توانایی در تصمیم گیری از جمله آنهاست.

آخرین سخنران علمی این نشست، مریم رسولیان بود که از مهارت ارتباطی به عنوان عامل تاثیر گذار بر کیفیت زندگی نام برد و گفت: در عرصه کسب و کار هم مهمترین چالش مدیران ایجاد ارتباط بین منابع نیروی انسانی است. چنانچه  هدف از زندگی را ایجاد خشنودی و خودشکوفایی بدانیم،  زنان کارآفرین بایستی به رشد توانمندی‌های ذاتی و ایجاد خشنودی و رضایتمندی خود اهمیت دهند. در واقع رسیدن به یک نقطه تعادل در  درون و بیرون  برای زن کارآفرین بسیار مهم است.  در مسیر زندگی اجتماعی زنان کارآفرین بایستی در کنار موفقیت‌های بیرونی به دنبال رشد درونی نیز باشند و یک هارمونی ( هم نوایی ) در زندگی خود ایجاد نمایند . در ارتباط با تفاوت بین تعادل و هارمونی می‌شود گفت که تعادل مانند دو کفه یک ترازو است ولی در هارمونی به تناسب زندگی و موقعیت‌هایی که در آن قرار داریم توازن ایجاد می‌نمائیم و به نوعی مسائل راحت‌تر جلوه می‌کند به همین دلیل در مسیر هارمونی کار و زندگی اشراف داشتن به اولویت‌ها در هر لحظه از زمان و توجه به سلامت جسمانی بسیار مهم است .

این برنامه که در روز ۲۶ دیماه برگزار شد با پرسش و پاسخ و اظهار نظر حضار ادامه یافت.

شایان ذکر است این برنامه آخرین نشست قبل از همایش چهاردهم انجمن زنان کارآفرین بود که قرار است در تاریخ ۲۸ بهمن ماه با همکاری استانداری قزوین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز