خبرگزاری کار ایران

سعید نمکی مطرح کرد:

باید به شاد زیستن مردم کمک کنیم

کد خبر : ۷۲۰۷۷۷

سرپرست وزارت بهداشت، گفت: در رشته ایمونولوژی، استرس را در سرطان‌ زایی، ام المرض می‌ دانیم، چراکه استرس های طولانی، نقص ایمنی ایجاد کرده و سلول های سرکوب گر را متوقف می کنند. بنابراین با روحیه‌ ای شاد می ‌توانیم به درمان بیماران هم کمک کنیم.

به گزارش ایلنا، سعید نمکی در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان و افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، به مقایسه ای از وضعیت شاخص های بهداشتی در دوران بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در دوران ابتدایی بعد از انقلاب اسلامی، از هر ۱۰۰۰ کودکی که زنده به دنیا می آمد، حدود ۱۳۰ کودک به یک ماهگی نمی رسید، از هر ۱۰۰۰ کودک، حدود ۱۲۰ کودک قبل از یک سالگی فوت می کرد و از هر ۱۰۰۰ کودک، ۱۴۷ نفر نیز زیر سن ۵ سالگی فوت می کرد. همچنین از هر ۱۰۰ هزار زن باردار، حدود ۲۴۵ زن به دلیل عوارض بارداری و زایمان فوت می کرد، تعداد پزشکان ما که مجموعه ای از پزشکان ایرانی و خارجی بود، حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود. همچنین پوشش واکسیناسیون در کشور ۳۰ درصد بود و فقط ۶۰۰ دانشجوی پزشکی در کشور داشتیم. اما، امروز با لطف خداوند و همت کارشناسان، پزشکان، بهورزان و زحمت کشان عرصه سلامت، در تمام این شاخص ها، وضعیت بهتری پیدا کرده و میزان مرگ و میر به کمتر از یک دهم رسیده است، به طوری که توانستیم، سال ها پیش در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه نخست را کسب کنیم. 

نمکی افزود: در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی پزشکی داریم و نزدیک به ۱۴۰ هزار پزشک در سطح کشور و در دورترین نقاط کشور به مردم خدمت می ‌کنند. همچنین پوشش واکسیناسیون در کشور به ۱۰۰ درصد رسیده است، با این تفاوت که واکسن‌ های جدیدی هم به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه شده و برای خدمات بهداشتی و درمانی به هیچ خدمتی در خارج از مرزها محتاج نیستیم و این موضوع نیز از افتخارات جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی است.

سرپرست وزارت بهداشت، ادامه داد: به جرات می‌ توان گفت که در عرصه سلامت، دستاوردهایی گران سنگ ‌تر از سایر عرصه‌ های کشور داشته‌ایم، در عین حال با اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید، گام جدیدی در زمینه رسیدگی به فرودستان، کاهش هزینه‌ های کمرشکن، تهیه دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج و گسیل پزشکان به مناطق دورافتاده و ماندگاری آنها برداشته شد که امیدواریم با شیوه های مناسب و با در نظر گرفتن جنبه‌ های اقتصادی عالمانه ‌تر و توسعه این برنامه‌ ها و همچنین با استقرار نظام ارجاع، پزشکی خانواده، تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، اجرای راهنماهای بالینی و اصلاح نظام پرداخت به سمت DRG، بتوانیم به طور منطقی، معقول و مستمر این طرح را ادامه دهیم، آن هم به گونه ‌ای که نه تنها با تغییر وزیر بلکه با تغییر رییس جمهور هم «که از باد و باران نیابد گزند»، این طرح ادامه یابد.

نمکی با بیان اینکه دستاوردهای گرانقدری را در کنترل بیماری های واگیردار در کشور داشتیم، تصریح کرد: ما با پنج دلار کودکان‌ را علیه شش بیماری مهلک واکسینه می کردیم، اما ناگهان طوفان بیماری‌های غیر واگیر از راه رسید. باید توجه کرد که خرج یک دوره شیمی درمانی بیمار سرطانی، معادل هزینه واکسیناسیون یک شهرک یا یک روستای بزرگ است. همچنین، هزینه یک شب بستری در CCU و ICU در ارزان‌ ترین کشورهای جهان، حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. بنابراین، طوفان بیماری‌ های غیر واگیر که تلنباری از ندیدن‌های گذشته ما است، ما را به شدت گرفتار کرده و باید برنامه ‌ها و عملکردهای جدیدی برای آن طراحی و پیش بینی کنیم. به یاد دارم در دوره ای که به عنوان معاون بهداشت در وزارت بهداشت بودم، اداره کل بیماری‌ های غیر واگیر را ایجاد کردیم، زیرا می ‌دانستیم در گذر از بیماری‌های واگیردار، به سمت همه گیری و سیمای جدیدی از گرفتاری‌ها در زمینه بیماری‌های غیر واگیر خواهیم رفت. امروزه فرق بیماری‌‌های واگیردار با بیماری‌های غیر واگیر در این است که اولا بیماری‌های واگیردار با هزینه کمتری قابل پیشگیری بوده و ثانیا نیازی به مشارکت بین بخشی عظیمی ندارند و در وزارت بهداشت قابل اجرا هستند. این در حالی است که بیماری‌ های غیر واگیر هزینه بر بوده و نیازمند مشارکت بین بخشی عظیمی در کشور هستند و وزارت بهداشت کمترین تاثیر را در اجرا و بیشترین تاثیر را در سیاستگذاری و تدوین بسته‌ های آموزشی این این زمینه دارد.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات ما سرطان‌ ها هستند، گفت: هر چند که همه گیری سرطان در کشور ما هنوز با استانداردهای جهان فاصله دارد، اما این موضوع به این معنی نیست که آن را نادیده بگیریم. همواره اعلام کرده ‌ام که بار بیماری‌ ها تلنبار ندیدن‌های دیروز ما است. اگر در گذشته، امروز را دیده بودیم به سیاه چاله‌ های بیماری‌ های غیر واگیر نمی ‌افتادیم.

اگر جامعه شادمان‌ تری داشته باشیم، سرطان کمتری خواهیم داشت

نمکی با بیان اینکه آموزش، اولین گام پیشگیری از سرطان است، عنوان کرد: ما باید به مردم، تغییر شیوه زندگی، ورزش مداوم، داشتن تحرک بدنی کافی، پرهیز از رژیم غذایی نادرست که امروزه فست فود یکی از مشکلات فرهنگی ما در تغذیه محسوب می شود و کاهش استرس ‌ها را آموزش دهیم. در عین حال اگر جامعه شادمان‌ تری داشته باشیم، سرطان کمتری خواهیم داشت. بارها از صداوسیما درخواست کرده ایم که جو اجتماعی را شادتر کرده و در پخش برنامه ها و سریال ها دقت بیشتری کند. ما در رشته ایمونولوژی، استرس را در سرطان‌ زایی، ام المرض می‌ دانیم، چراکه استرس های طولانی، نقص ایمنی ایجاد کرده و سلول های سرکوب گر را متوقف می کنند. بنابراین با روحیه‌ ای شاد می ‌توانیم به درمان بیماران هم کمک کنیم. باید به شاد زیستن مردم کمک کنیم، بنابراین رسیدن به مقوله مهم بهداشت روان از عوامل موثر پیشگیری است.

واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون ملی می‌‌آید

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه ما واکسن HPV را وارد پروتکل واکسیناسیون خواهیم کرد، یادآور شد: در این زمینه رییس انسیتو پاستور اعلام کرد که در ساخت واکسن HPV با کمک بخش خصوصی کار را پیش می ‌بریم تا بتوانیم آن را با قیمت ارزان ‌تر تولید کرده و گروه‌ های هدف را علیه HPV واکسینه کنیم.

نمکی بیان کرد: همچنین در زمینه تشخیص بیماری‌‌ها هم از تمام بخش پژوهش کشور درخواست کرده ایم که به سمت تشخیص زودرس حرکت کنیم؛ چراکه اگر در مراحل اولیه بیماری، تومور را تشخیص دهیم می‌ توانیم عمر طولانی را برای بیمار تضمین کنیم. در عین حال در حوزه درمان هم باید به سمت شیوه‌ های مدرن برویم. هر چند که شیوه‌ های مدرن گرانقیمت هستند، اما اگر بتوانیم به شیوه مدرن، اقدامات درمانی را انجام دهیم به مراتب عوارضی که برای بیمار ایجاد می ‌شود، کمتر خواهد بود. البته استفاده از داروها و درمان ‌های مدرن باید به شکلی باشد که مافیای تبلیغاتی دارو نتوانند هزینه ‌های سنگینی را به کشور تحمیل کنند. بلکه داروهای موثر را به پروتکل درمانی کشور اضافه کرده و بیمه‌ ها را مکلف به تبعیت از آنها کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: نقش خیّرین و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان سرطان موثر است. از طرفی ما هم باید راه را برای خیّرین باز کنیم. یکی از خطاهای استراتژیک ما این است که به عنوان دولت می ‌خواهیم تمام اقدامات را خودمان انجام دهیم اما اقدامات متعددی به بهترین نحو، از سوی خیّرین در کشور شکل گرفته و ما باید آنها را تشویق کنیم که در کنار دولت به عرصه بیایند و برای کاهش آلام بیماران گام بردارند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز