خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

افزایش وام مسکن مهر نهایی نشده است/ افزایش بودجه مسکن مهر به 450 میلیارد تومان

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۴۶۹

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز برای افزایش سقف وام مسکن مهر به جمع‌بندی نرسیده‌ایم گفت: امکان تهاتر زمین تا سقف 2500 میلیارد تومان برای هزینه‌کرد در برخی از پروژه‌ها دیده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حبیب الله طاهرخانی در نشست خبری اولین نمایشگاه مسکن ، شهرسازی و بازآفرینی شهری با بیان اینکه تمام واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید که پرونده حقوقی و قضائی ندارند تا پایان سال 98 به افتتاح می‌رسند گفت: از دیگر برنامه‌های ما در مجموعه شهرهای جدید ساخت 200 هزار واحد مسکونی جدید است که از طریق مشارکت با بخش خصوصی ساخته می شود.

وی افزود: این 200 هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1400 ساخته خواهند شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از خدمات شهری در شهرهای جدید دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم گفت:‌ ماموریت و هدف اصلی ما ارتقای کیفیت زندگی شهری در این مجموعه‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دیگر وظایف و اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید اتصال شهرهای جدید به شهرهای مادر از طریق حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است گفت: اجرای پروژه های مترو و قطار برقی در اولویت قرار دارد و برای راه اندازی قطار برقی ردیف پیشنهادی در بودجه سال آینده منظور شده است تا بتوانیم جمعیت بین شهرهای جدید و شهرهای مادر را به صورت روان جابجا کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به پروژه متروی پرند و متروی هشتگرد اظهار داشت: مترو پرند توسط شهرداری تهران تا فرودگاه امام ساخته شده است و ما مذکراتی را انجام دادیم که این پروژه تا پرند هم فعال شود و همچنین پروژه مترو هشتگرد هم پیشرفت فیزیکی 90 درصدی در بخش ایستگاه دارد و تمام تاسیسات برقی آن انجام شده است و با یک تخصیص اعتبار به زودی این پروژه آماده بهره برداری می‌شود. بخش روسازی مترو هشتگرد به پایان رسیده است و در بخش برق و سیگنالینگ آن نیاز به یک بودجه جزئی وجود دارد.

طاهرخانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در بودجه سال آینده چه رقمی برای مسکن مهر شهرهای جدید در نظر گرفته شده است گفت:‌ مسکن مهر ردیف بودجه‌ای یارانه‌ای برای پروژه های آماده سازی و تامین زیرساخت‌ها دارد که سال گذشته رقم آن 100 میلیارد تومان بود که توانستیم در بودجه سال آینده این رقم را به 450 میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی افزود: عموما از محل سازمان برنامه اسنادی را برای اجرای مسکن مهر اختصاص می‌دهند که در سال 96 میزان این اسناد هزا رمیلیارد تومان بود که از این رقم 200 میلیارد تومان برای مسکن مهر شهرهای جدید در نظر گرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در سال گذشته 100 میلیارد تومان اسناد خزانه برای پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید اختصاص دادند که 50 میلیارد تومان آن به صورت خاص برای مسکن مهر پردیس به خزانه ابلاغ شد.

طاهرخانی تاکید کرد: ویژگی خاص برنامه بودجه سال آینده این است که این امکان را به شرکت عمران شهرهای جدید می‌دهد که بتواند از منابع خودش برای پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید هزینه کند و همچنین در بودجه سال آینده سهمیه قیر رایگان در پروژه های مسکن مهر شهرهای جدید دیده شده است.

وی با اشاره به تبصره 8 برنامه بودجه سال آینده گفت‌: در تبصره 8 بودجه اجازه داده شده است که املاک شرکت عمران شهرهای جدید در رهن گذاشته شود و بتوانیم از سیستم بانکی استقراض داشته باشیم و تسهیلاتی را برای تکمیل واحدهای مسکن مهر دریافت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هنوز برای افزایش سقف وام مسکن مهر به جمع‌بندی نرسیده‌ایم گفت: امکان تهاتر زمین تا سقف 2500 میلیارد تومان برای هزینه‌کرد در برخی از پروژه‌ها دیده شده است.

وی افزود: همچنین اجازه تهاتر اراضی شرکت عمران شهرهای جدید داده شده است تا بتوانیم تا سقف 2500 میلیارد تومان نسبت به تهاتر اراضی با اقدام کنیم و از این محل بخشی از هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را به دست آوریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مجوز دیگری که داده شده است این است که بتوانیم عرصه‌های واحدهای مسکن مهر را به مالکان واگذار کنیم و تا منابع به صورت مستقیم به خزانه واریز شود خوشبختانه لایحه بودجه 98 ویژگی خاصی دارد و امکان می‌دهد که مجموعه عمران شهرهای جدید بتواند درآمدهایی را برای انجام پروژه‌ها هزینه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در سال جدید بسیار افزایش پیدا می‌کند گفت: از مجموعه 200 هزار مسکن مشارکت قرارداد ساخت 100 هزار واحد تا پایان امسال به امضا خواهد رسید.

طاهرخانی با بیان اینکه بحث افزایش وام مسکن مهر به صورت عمومی مطرح نیست گفت: هنوز درباره افزایش وام مسکن مهر آن هم در برخی از پروژه‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: البته در برخی از پروژه‌ها خارج از مسکن مهر شهرهای جدید  هنوز سقف وام از 30 میلیون به 40 میلیون تومان افزایش پیدا نکرده است اما درباره افزایش سقف وام مسکن مهر شهرهای جدید چیزی نهایی نشده است.

وی با اشاره به مشکل تعاونی‌ها در پروژه‌های مسکن مهر گفت: در پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید تعاونی‌ها فعال نیستند و تنها در یکی دو مورد تعاونی‌ها فعال هستند.

طاهرخانی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید تنها اراضی را در اختیار تعاونی‌ها قرار داده است که البته برخی از این تعاونی‌ها به مشکلاتی برخوردند که دادستانی هم به یک پروژه ورود کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به ایجاد شهرهای جدید در سواحل مکران گفت: در تمام دنیا شهرهای پرجمعیت در جوار دریاها تشکیل شدند و در کشور ما هم با توجه به اینکه با معضل کمبود آب مواجه هستیم باید بخش‌های صنعتی و سکونتگاه‌ها به مجاورت دریاها منتقل شود.

وی افزود: در این راستا تاسیس شهر جدید تیس، جاسک، تابناک و سیراف را در دستور کار داریم که از بین آنها تاسیس شهر جدید تیس مصوبه هیئت وزیران را گرفته است و تیس بیست و سومین شهر جدید کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز