خبرگزاری کار ایران

شهرداری موظف شد؛

امکان‌سنجی و ساماندهی عوارض از محل بهره‌برداری اماکن شهری

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۰۸۵

اعضای شورای شهر، شهرداری تهران را موظف کردند تا پایان سال اول برنامه سوم توسعه شهری، امکان‌سنجی و ساماندهی عوارض شهری از اماکن تجاری و اداری را جهت تصویب به شورای شهر ارائه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نوبت عصر یکصدوسیزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که به صورت فوق‌‌العاده برای بررسی جزئیات لایحه برنامه سوم توسعه شهری تهران برگزار شد، ماده ۲۴ این لایحه مورد بررسی قرار گرفت. 

محمد سالاری و علی عطا، اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد دادند تبصره دوم این ماده حذف شود. 

در تبصره دوم این ماده آمده است: شهرداری مکلف است نسبت به ساماندهی و دریافت عوارض شهری از قبیل عوارض نماهای ساختمانی برهم‌‌زننده منظر شهری و عوارض بهره‌برداری سالانه و دائمی از ساخت و سازهای شهری (اداری-تجاری) و ... اقدام نماید. 

محمد سالاری در رابطه با این تبصره گفت: نا در این تبصره در واقع می‌‌گوییم مردم هر گونه که خواستند نماهای ساختمانی برهم‌‌‌زننده منظر شهری درست کنند و بعد عوارض آن را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در اصل با این تبصره رویکرد نهادینه کردن تخلف را در پیش گرفته‌ایم و به جای اینکه درصورت ایجاد نماهای برهم‌‌زننده منظر شهری به افراد پایان کار ندهیم، از آنها می‌خواهیم عوارض را پرداخت کنند و با این پرداخت، اینگونه نماهای ساختمانی را ایجاد کنند. بنابراین پیشنهاد می‌دهم این تبصره را حذف کنیم.

علی اعطا نیز به عنوان موافق حذف این تبصره اظهار داشت: دریافت وجه از ساختمان‌‌‌هایی که منظر را برهم می‌زنند جریمه است و عوارض نیست. اگر چنین قاعده‌‌ای بگذاریم سوال می‌‌شود که معیارهای برهم‌‌زننده منظر شهری چیست؟ و از آنجا که این قابل تشخیص نیست، مشکلات زیادی را به وجود می آورد. پس بهتر است این تبصره را حذف کنیم.

در ادامه این جلسه، سید محمود میرلوحی ضمن انتقاد از پیشنهاد سالاری و اعطا تصریح کرد: از یک‌سو افراد می‌گویند دو هزار کسری واگن در مترو داریم و از سوی دیگر پیشنهاد حذف تبصره دریافت عوارض را مطرح می‌‌کنند. این درست نیست و خواهش می‌‌کنم از پیشنهاد خود منصرف شوید. 

محسن هاشمی نیز در این ارتباط خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم به درآمد پایدار ۴۵ درصد برسیم و اگر عوارض را حذف کنیم به آن در آمد نمی‌رسیم. بنابراین لازم است جایگزینی برای تبصره دوم نوشته شود. 

در ادامه این جلسه تبصره دوم با یک موافق و ۱۳ مخالف حذف شد و متنی دیگر جایگزین آن شد. در تبصره جدید آمده است که شهرداری تهران مکلف است اقدامات لازم جهت امکان‌سنجی و ساماندهی عوارض شهری را از محل بهره‌‌‌برداری اماکن تجاری، اداری و ... تا پایان سال اول برنامه سوم انجام داده و جهت تصویب به شورای شهر ارائه کند.

تبصره جدید با ۱۵ موافق و یک مخالف به تصویب رسید. 

در ادامه جلسه، ماده ۲۴ با تبصره جدید و با ادغام بند ۳ و ۵ که پیشنهاد محمدجواد حق‌‌شناس و سید محمود میرلوحی بود، تصویب شد. 

همچنین در این جلسه ماده ۲۲ با حذف جمله «شهرداری موظف است در بازنگری طرح تفصیلی و پهنه‌‌بندی شهری اندیس ویژه به فعالیت‌‌های دانش‌‌بنیان و نوآوران اختصاص دهد.» به تصویب رسید. 

ماده ۲۶ نیز با یک اصلاح عبارتی مبنی بر جایگزینی عبارت ۲.۸ (دو و هشت دهم) به جای ۸.۲ (هشت و دو دهم) در بند ۲ این ماده به تصویب رسید. 

ماده ۲۹ نیز با حذف بند اول آن تصویب شد. 

علاوه بر این، در این جلسه مواد ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۵، ۲۷، ۲۸ و ۳۰ با اصلاحات عبارتی به تصویب رسیدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز