خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

برنامه‌های درسی باید به‌ سرعت با نیازهای امروز جامعه منطبق شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۵۵۳

وزیر آموزش‌ و پرورش در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بر ضرورت تغییر و منطبق کردن برنامه‌های درسی با نیازهای امروز جامعه تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در آئین تودیع حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس جدید این سازمان که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد با تبریک میلاد باسعادت حضرت زینب سلام‌الله علیها، اظهار کرد: اگر تنها و مهم‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش را یادگیری تعریف کنیم سازمان پژوهش معمار این مأموریت است.

وی افزود: اینکه بچه‌ها چه مفهومی و با چه حجمی و به چه روشی باید بیاموزد سه رکن اصلی است که در این معماری رقم می‌خورد و به اجرا درمی‌آید.

وزیر آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: امروز این سؤال مطرح است آیا دانش آموزان همین محتوای دروس با همین حجم و چگالی و با همین روش را باید بیاموزند؟ و سؤال اساسی دیگری نیز مطرح است آیا آنچه تدوین و ارائه می‌شود به همان روش پرحجم در مدارس اجرا می‌شود؟ آیا نیاز امروز دانش آموزان همان نیازهای ۲۰سال قبل است؟ به نظر می‌رسد نیازها دستخوش تغییرات شده و ضروری است ما آن را در سبد درسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های درسی ما باید به‌سرعت با نیازهای امروز جامعه منطبق شود، لذا بچه‌ها در مدرسه معمولاً چیزهایی را می‌آموزند که شاید به بخشی از آن نیاز نباشند و ضروری است این محتوا جای خود را به محتواهای متناسب با نیازهای امروزی بدهد.

بطحایی با اشاره به تدوین کتاب‌های پایه دوازدهم خاطرنشان کرد: برنامه ویژه مدرسه که در قالب ۲ساعت در برنامه درسی در حال اجراست اقدام بسیار ارزشمندی است که باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: اصلاحاتی را در ساختار حوزه ستادی باهدف حذف موازی کاری‌ها و چابک سازی آغاز کردیم و به‌زودی در استان‌ها نیز اجرا می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از تلاش‌های ده‌ساله حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان و همچنین از زحمات حیدر تورانی در طول مدت ده ماه اخیر که عهده‌دار این مسئولیت بودند صمیمانه تقدیر می‌کنم.

حیدر تورانی، سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این مراسم گفت: به‌ عنوان سرباز کوچک انقلاب وارد عرصه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شدم، و در محیطی سرشار از صمیمیت برای خدمت به فرزندان این مرز و بوم تلاش کردم.

رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این آئین با اشاره به سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب(س)، اظهارکرد: تقارن این معرفی موجب می‌شود تا بیش از گذشته با الگو گرفتن از نقش آن برای ایفای مسئولیت و پیام انقلاب تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور محترم در خصوص هماهنگی محتوای کتاب‌های درسی با نیاز جامعه تصریح کرد: از این منظر که انقلاب ما به‌عنوان یک تمدن جدید در برابر غرب محسوب می‌شود مسئولیت ما بسیار سنگین و خطیر خواهد بود.

وی ادامه داد: از تجارب روسای قبل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف این سازمان بهره‌مند خواهیم شد.

در ادامه این آئین حجت‌الاسلام‌والمسلمین رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به آیات الهی اظهار کرد: بر اساس قرآن غذایی که انسان استفاده می‌کند به فکر و عقیده تبدیل می‌شود لذا این موضوع خیلی مهم است و انسان باید همواره با دقت به طعام خود بنگرد.

وی افزود:هرچندممکن است وضعیت تعلیم و تربیت چنانکه باید رضایت‌بخش نباشد اما نمی‌شود تنها آموزش‌ و پرورش را در این خصوص مقصر دانست زیرا عوامل دیگری مانند خانواده و جامعه نیز در تربیت فرزندان مؤثر هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رشاد ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طعام دانش آموزان را تهیه می‌کند لذا حساسیت بسیار بالاست و اگر اشتباهی رخ بدهد عوارض ناشی از آن سنگین است بنابراین اگر اشتباهی رخ می‌دهد باید در پژوهش باشد نه اینکه در آموزش اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز