خبرگزاری کار ایران

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ری به ایلنا خبر داد:

قدمت خمره شهر ری، دوره اسلامی است/موزه نداریم به مخازن موزه‌های تهران منتقل می‌شوند/موزه شهر ری هیچگاه راه‌اندازی نشد

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۴۳۵

به دنبال کشف دو خمره بزرگ در شهر ری، قدمت آنها دوره اسلامی تخمین زده شده و کاربری آن ذخیره آذوقه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرمصیب رحیم‌زاده (مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ری) با تایید کشف دو خمره بزرگ حین گودبرداری و عملیات ساختمانی در شهر ری گفت: با توجه به آنکه باید  مطالعات بیشتری درخصوص این خمره‌ها انجام شود اما بررسی‌های کارشناس اولیه نشان داده است که این خمره‌ها برای دوره اسلامی است و باتوجه به اندازه و جثه‌ آن‌ها به نظر می‌رسد، متعلق به ذخیره‌ آذوقه بوده‌اند.

به گفته او، از آنجا که دیوار خانه‌های مجاور، حائل و نگهدارنده ندارند و امکان ریزش آنها وجود ندارد، نمی‌توانیم برای مدت زیادی بررسی درخصوص این کوزه‌ها را طول دهیم از این رو نیاز است تا با سرعت کارها انجام شود. احتمالا باید این خمره‌ها را خارج کنیم و بعد از انجام مطالعات اولیه نظر نهایی را اعلام  می‌کنیم.

رحیم زاده ادامه داد: ابعاد این خمره‌ها حدود ۱متر و ۲۰ سانتی‌متر است و هنوز داخل این خمره‌ها را ندیده‌ایم اما باتوجه به آنکه بخشی از این خمره شکسته است و داخل آن نمایان است می‌توان گفت همان بحث ذخیره آذوقه مطرح است. هنوز آذوقه درون آن تشخیص داده نشده. از آنجا که این بخش در معبر قرار دارد این احتمال وجود دارد که در ادامه کند و کاوها با خمره‌های دیگر نیز روبه رو شویم.

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان ری با اشاره به آنکه این عملیات در ملک شخصی و برای ساخت خانه مسکونی در نزدیک سه راه ورامین انجام شده است، تصریح کرد: از آنجا که شهر ری جدید روی شهر ری قدیم بنا نهاده شده، از این رو پیدا شدن چنین خمره‌ها و کوزه‌هایی در ۳ تا ۴ متری عمق زمین و حین گودبرداری در شهر ری دور از انتظار نیست. در این میان طی چند سال گذشته شاهد کشف حداقل ۴ مورد مانند چنین خمره‌هایی بودیم.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که شهر ری موزه‌ای برای نمایش این آثار تاریخی ندارد. رحیم زاده در این خصوص گفت: تمام این آثار به مخازن موزه‌های تهران منتقل می‌شوند چراکه شرط اول نگهداری از آثار تاریخی در یک منطقه، داشتن موزه‌ای با تجهیزات کامل و اصولی است که به لحاظ امنیتی تامین باشد. سایر آثار کشف شده از شهر ری نیز در مخزن موزه‌های استان تهران پخش هستند.

او درخصوص چرایی عدم افتتاح موزه شهر ری که قرار بود در سایت موزه تپه میل شاهد فعالیت آن باشیم، گفت: در سال ۸۸ شاهد رونمایی از این موزه بودیم اما هیچگاه به بهره‌برداری نرسید. این روزها نیز درصدد انجام مطالعات برای راه‌اندازی موزه در شهر ری هستیم و امکان‌سنجی آن در حال انجام است. تا زمانی که شهر ری، موزه یا جایی که قابلیت نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی خود را نداشته باشد، این آثار به مخازن موزه‌های استان تهران انتقال داده می‌شوند که البته به نمایش هم درنمی‌آیند.

قدمت خمره شهر ری، دوره اسلامی است/موزه نداریم به مخازن موزه‌های تهران منتقل می‌شوند/موزه شهر ری هیچگاه راه‌اندازی نشد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز