خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پیگیری آثار مربوط به اسکلت هفت هزار ساله در متروی تهران

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۶۷۵

تاکنون گزارشی مبنی بر کشف آثار تاریخی در حفاری‌های مترو به دست ما نرسیده است / حفاری‌ها باید با نظارت کار‌شناس اداره میراثفرهنگی تهران و بر اساس بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با اعلام خبر تشکیل گروهی برای نظارت بر عملیات احداثتونل و ایستگاه مترو در مناطقی که احتمال کشف آثار تاریخی مرتبط با اسکلت ۷ هزار ساله در آن می‌رود، گفت: متاسفانه دیگر امکان بررسی در ایستگاه مترو مولوی که مدت‌ها پیش احداثشده، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از کشف اسکلتی هفت هزار ساله در عملیات حفاری زمین برای لوله کشی فاضلاب در منطقه مولوی تهران این سوال از سوی برخی باستان‌شناسان مطرح شد که آیا تاکنون در عملیات احداثتونل مترو که گسترده‌تر و عمیق‌تر از عملیات لوله‌کشی فاضلاب است، نیز اثری کشف شده یا خیر؟ این کار‌شناسان مطرح کرده‌اند، با توجه به اینکه ایستگاه‌های مترو در مناطق تاریخی تهران همچون ناصر خسرو، بازار و… احداثشده، احتمال کشف این آثار بسیار وجود دارد. همان طور که در حفاری مترو در آتن نیز این اتفاق افتاده و تمامی آثار کشف شد و با احداثموزه‌هایی در خود ایستگاه‌های مترو آثار به نمایش عموم درآمد.

حمیده چوبک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات پژوهشگاه میراثفرهنگی در این زمینه گفت: گروهی با حضور کار‌شناسان اداره میراثفرهنگی استان تهران تشکیل شده تا در ایستگاه‌های در حال ساخت مترو که احتمال وجود آثار تاریخی مربوط به این کشف اخیر در آن زیاد است، حضور پیدا کرده و نظارت کنند.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری اظهار کرد: این اسکلت در منطقه مولوی کشف شده و دیگر امکان بررسی در ایستگاه مترو مولوی وجود ندارد، زیرا تخریب‌ها و ساخت و سازهای این مترو دیگر انجام شده است.

وی در مورد اینکه آیا تاکنون در حفاری‌های مترو اثری کشف شده است یا خیر، گفت: تا به حال به ما چیزی اعلام نشده است، اما بر اساس قوانین، پیش از هر حفاری باید از اداره میراثفرهنگی استان استعلام صورت بگیرد که احتمالا برای حفاری‌های مترو این کار انجام شده است؛ همچنین اگر در هر حفاری به اثری برخورد کنند، باید به سازمان میراثفرهنگی اعلام شود.

مته‌های حفاری همه چیز را نابود می‌کنند

در ادامه مهرداد جوادی معاون دفتر بنا‌ها، بافت و محوطه‌های تاریخی سازمان میراثفرهنگی، با بیان اینکه در حفاری‌های مترو احتمال کشف آثار تاریخی وجود دارد؛ گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر کشف آثار تاریخی در حفاری‌های مترو به دست ما نرسیده است.

وی ادامه داد: البته در مناطقی که احتمال وجود آثار تاریخی است، حفاری‌ها باید با نظارت کار‌شناس اداره میراثفرهنگی تهران و بر اساس بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

جوادی در ارتباط با اینکه چرا تاکنون هیچ اثری در حفاری مترو به ویژه در مناطق تاریخی مانند، بازار تهران، ناصر خسرو و… کشف نشده است، اظهار کرد: مته‌های حفاری به گونه‌ای عمل می‌کنند که از زیر زمین شروع به تخریب و ایجاد تونل می‌کنند به طوری که پیش از آن امکان بررسی در آن بخش از زمین نیست و پس از آن نیز همه چیز تخریب شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین در مناطقی که احتمال وجود آثار باستانی هست، باید تمهیدی اندیشه شود که پیش از آغاز عملیات ایجاد تونل توسط این مته‌ها، بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز