خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سینمای ایران زنده اما متوقف است

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۲۳۳

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر می‌گوید: فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد که هرچند سینمای ما هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد ولی متاسفانه پویایی لازم را ندارد و به شکل ملموسی دچارِ توقف و ایستایی است و این وضعیت هر روز بیش از پیش نمایان‌تر می‌شود.

محمدعلی حسین‌نژاد (تهیه‌کننده سینما) در بیش از 10 دوره جشنواره فیلم فجر به عنوان عضو هیات انتخاب و در برخی موارد به عنوان عضو شورای سیاستگذاری حضور داشته است. او تجربه شرکت در جشنواره‌های مختلفی را در داخل و خارج از کشور چه در جایگاه عضو هیئت انتخاب یا هیئت داوران دارد. حسین‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره کیفیت و روند انتخاب فیلم‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: به طورکلی می‌توان گفت مجموعه فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال کیفیتی نزدیک به فیلم‌های بخش مسابقه در دوره‌های قبل دارند. در بخش نگاه نو هم شاید بشود سه یا چهار فیلم را نام برد که سطح کیفی و حرفه‌ای آنها از متوسط فیلم‌های اول در دوره‌های قبل تا حدودی بالاتر است.

وی ادامه داد: نتیجه تلاش فیلمسازان کشورمان نشان می‌دهد که آنها در چارچوب شرایط و مقدوراتِ موجود تمام سعی خود را کرده‌اند. آنچه در بخش‌های مختلف جشنواره پذیرفته شده به لحاظ مضامین و قالب‌های سینمایی از تنوعِ خوبی برخوردار است و این نوید را می‌دهد که انشاءالله در شرایط عادی سال سینمایی نسبتاً خوبی را در پیش رو داشته باشیم.

حسین‌نژاد با اشاره به عملکرد هیات انتخابِ امسال افزود: از مشخصه‌های بارزِ هیئت انتخابِ امسال  نسبت به تجربه‌هایی که من در دوره‌های گذشته داشتم یکی این بود که برخی جزم‌نگری‌ها و لابی‌هایی که گاهی در دوره‌های گذشته وجود داشت و باعث می‌شد تا دیالوگ خوبی بین اعضای هیئت انتخاب برقرار نشود، تقریباً وجود نداشت و هیئت انتخاب امسال بسیار پخته‌تر تصمیم گرفت و همه سعی می‌کردند دیدگاه همدیگر را تکمیل کنند و تلاش می‌کردند تا در عین حفظ احترام به نظرات یکدیگر، به یک تصمیم و نگاه و نتیجه مشترک برسند.

وی افزود: در اکثر قریب به اتفاق موارد، نتایجی که حاصل از خروجی بحث‌ها و تبادل نظرها بود، مورد توافق همه اعضای هیئت انتخاب قرار می‌گرفت. به همین دلیل گزینش‌ها امسال خیلی اصل‌تر و پخته‌تر و برآیند نظر همه است. در سال‌های گذشته گاهی اوقات نتیجه‌ای که اعلام می‌شد شاید هر کدام از اعضا 50 و حداکثر 70 درصد با آن موافق بودند ولی امسال اگرنه صد در صد ولی آرای نهایی اعضا تقریباً با 95 درصد نتایج کاملاً مطابقت دارد.

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر افزود: در بخش مسابقه سینمای ایران از میان 22 فیلم معرفی شده 15 فیلم انتخاب شده مورد تأیید 100 درصد اعضای هیئت انتخاب بود و همه اعضا اعتقاد داشتند که این 15 فیلم باید در جشنواره حضور داشته باشند ولی درباره سایر فیلم‌ها شاید هر انتخاب با یک رأی متفاوت روبرو بود و در عین حال در مجموع همه فیلم‌های انتخاب شده، تأیید نهایی اعضای هیئت انتخاب را به‌دست آوردند.

حسین‌نژاد در پاسخ به این سؤال که ارزیابی و تحلیل شما بعد از تماشا و مرور اکثر تولیدات جدید سینمای ایران برای گزینش فیلم‌های جشنواره چیست؟ گفت: وجه مثبت موضوع با نگاه به فیلم‌های سینمای ایران در جشنواره امسال این است که متوجه می‌شویم علیرغم همه مشکلات و تنگناها و ضعف‌های موجود این سینما هنوز زنده است و به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: با وجود ساخته شدن این فیلم‌ها وجه دیگری که به کلیت صنعت سینما برمی‌گردد این است که هرچند سینمای ما هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد ولی متاسفانه پویایی لازم را ندارد و به شکل ملموسی دچارِ توقف و ایستایی است و این وضعیت هر روز بیش از پیش نمایان‌تر می‌شود. منظورم این است که صنعت سینمای ما در سال‌های اخیر از تدوام رشد و پویایی لازم بازمانده است و در یک سطح و نقطه متوقف شده است و تنها تلاشش این است که زنده بماند بدون اینکه باروری و رشد طبیعی خود را همپای تحولات، پیشرفت‌ها و دگرگونی‌های سینمای جهان داشته باشد. البته همچون همیشه استعدادهای خوبی در سینما وجود دارد اما همه این استعدادها تا یک سقف مشخصی امکان حرکت و پیش رفتن پیدا می‌کنند.

  وی ادامه داد: علت توقفِ رشد و ایستایی سینمای ایران یک دلیل و عامل مشخص ندارد و مسائل مختلفی در آن دخیل است. مجموعه‌ای از عوامل پیچیده و متعددی در وضعیت امروز سینمای ایران دخیل هستند و در مجموع موقعیت مساله‌داری را به وجود آورده‌اند که با اشاره کردن به یک دلیل یا عنوان کردن یک مساله خاص، قابل رفع و رجوع نیست. موقعیت‌های مساله‌دار را باید از همه جوانب بررسی کرد و بهبود و ارتقای آن قبل از هرچیز نیازمند تغییر نگرش و برنامه‌ریزی اصولی در سینمای ایران و تحول در تعیین رویکردها و راهبردهای گذشته در خصوص سینما هستیم و برای حل موقعیت مساله‌دار آن نگاه‌ها و بینش‌هایی که موقعیت کنونی را به وجود آورده و برآن حاکمیت دارد، باید تغییر کند. اما این اتفاق نیفتاده و کار بر همان مداری می‌گردد که تاکنون بوده است و این مدار به‌روز نیست و متناسب با شرایط روز نیست و در خود فرو رفته است.

حسین‌نژاد ادامه داد: اگر این تحول صورت نگیرد وضعیت سینما بسیار خطرناک می‌شود و با کوچکترین ضربه و تکانی هر آن ممکن است فرو ریزد. وضعیت فعلی سینمای ایران مانند باغی است که هر از گاهی درخت یا گلی از آن می‌روید اما اگر به این باغ رسیدگی نشود کم کم دچار فرسایش مزمن می‌شود و باروری و پویایی خود را از دست می‌دهد و امکان دارد با یک عامل کوچک بیرونی کاملاً از بین برود و اگر ما امروز از وضعیت سینما خوشحالیم تنها به دلیل این است که هنوز زنده است و هنوز طوفان‌ها نتوانسته‌اند آن را از بین ببرند ولی نمی‌تواند همیشه این حیات را به این گونه ادامه بدهد. بدیهی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز