خبرگزاری کار ایران

تاریخانه دامغان دارای میثاق نامه حفاظت از میراث فرهنگی شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۵۹۰

میثاق نامه حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی دامغان، در مراسم گرامیداشت روز مسجد تاریخانه به امضای مردم، فرهیختگان و مسئولان رسید.

به گزارش ایلنا، محمد جهانشاهی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان) در مراسم گرامیداشت روز مسجد تاریخانه گفت: کمیته تخصصی شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان، روز ۱۵ دی ماه را که همزمان با سالروز ثبت تاریخانه در فهرست آثار ملی است، به عنوان "روز مسجد تاریخانه دامغان" نامگذاری کرده است.

او افزود: امروز  و با توجه به برگزاری این مراسم بزرگ و حضور و حمایت مردم، نوروز میراث دامغان است.

وی با بیان اینکه مسجد تاریخانه در حال حاضر در بهترین سطح مرمتی قرار دارد، گفت: طرح مرمت این مسجد تهیه شده و در دست اجراست.

امام جمعه دامغان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه تاریخانه یکی از جاذبه های مهم دامغان است، گفت: تاریخانه یکی از بهترین نمونه‌های مساجد نخستین در کشور است.

حجت الاسلام سید محمد حسینیان با بیان اینکه تاریخانه مظهر زیبایی معماری سنتی ایرانی است، خواستار توجه هر چه بیشتر و مرمت این مسجد تاریخی شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه نهضت احیای گردشگری و مرمت آثار تاریخی دامغان آغاز شده است،ابراز امیدواری کرد: شماری از آثار تاریخی دامغان در فهرست جهانی ثبت شود.

در بخشی از متن میثاق نامه حفاظت از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی دامغان آمده است: ما مردم دامغان، آثار تاریخی را میراثی همگانی و متعلق به خود دانسته و حفاظت از آن را که هویت این شهرستان است، وظیفه خود می‌دانیم و در سالروز ثبت مسجد تاریخانه سوگندی ماندگار یاد کنیم تا شکوه این میراث جاودان را حفظ و به جهانیان معرفی نماییم.

مسجد تاریخانه دامغان در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ ه.ش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسجد تاریخانه یکی از مهمترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی است و بنا به نوشته بعضی از کتب در زمان جلوس اولین خلیفه عباسی(سفاح) درسال ۱۳۲ هجری قمری و یا سلطنت هارون الرشید در ۱۷۰ هجری قمری ساخته شده است. نام مسجد از دو واژه تاری و خانه تشکیل شده است که تاری لفظ ترکی و به معنای خدا است. خدای خانه از اولین نمونه‌های مساجدی است که در آن مناره نیز یکی از عناصر تشکیل دهنده می باشد.

مسجد تاریخانه دامغان در خیابان ایستگاه راه آهن واقع شده است.

تاریخانه دامغان دارای میثاق نامه حفاظت از میراث فرهنگی شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز