خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نوین‌صنعت رجا:

نوسانات نرخ ارز بدون سیاست‌های حمایتی، ترن‌ست‌ها را متوقف می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۴۰۱

مدیرعامل شرکت نوین‌صنعت رجا با بیان اینکه قطارهای ترن‌ست نسبت به سایر واگن‌ها از تکنولوژی بالاتر و به‌روزتری برخوردارند،‌ گفت: در مجموعه رجا تلاش کرده‌ایم تا جایی که امکان دارد برخی از قطعات مورد نیاز را از طریق خرید از خارج تامین کنیم اما عملا با قیمت‌های فعلی، بهره‌برداری از این قطارها نهایتا تا یکی دو ماه آینده قابل انجام است.

به گزارش ایلنا، یاوری با بیان اینکه عدم بهره‌برداری از این قطارها بستگی به تصمیم هیات مدیره رجا داشته است، افزود: اگرچه با مهندسی معکوس سعی کردیم قطعاتی از این نوع قطارها را تولید کنیم اما امکان تولید برخی از قطعات وجود ندارد و با قیمت‌های فعلی عملاً راهبری ترن‌ست‌ها ممکن نیست.

وی اظهار داشت: به‌عنوان مثال گیربکسی که تا یک سال پیش به قیمت یک میلیارد و 200 تومان خریداری می‌شد الان همان قطعه را با قیمت 5 میلیارد تومان -یعنی حدودا 400 هزار یورو- باید خریداری کنیم و با این شرایط واقعا امکان سیر ترن‌ست‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نوین‌صنعت رجا اضافه کرد: در مورد سایر واگن‌ها نه با شدت ترن‌ست‌ها که حجم قطعات خرید از خارج در مورد آن‌ها زیاد است، هم اگر حمایت دولت از این صنعت نباشد قطعا واگن‌های دیگر در زمان دیرتری دچار مشکل می‌شوند.

یاوری تصریح کرد: حدود 60 تا 65 درصد از تولید قطعات واگن‌های عادی داخلی‌سازی شده و فقط در تامین برخی از قطعات وابسته مانند سیستم چرخ و ترمز وابستگی خارجی دارد اما افزایش قیمت‌ها در پروسه زمانی طولانی‌تری واگن‌های عادی را هم درگیر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در ترن‌ست‌ها 50 درصد وابستگی خارجی وجود دارد، افزود: یکی از دلایلی که داخلی‌سازی قطعات ترن‌ست‌ها در مقایسه با سایر واگن‌ها کندتر انجام می‌شود تیراژ پایین آن‌ها در حدود 90 واگن است؛ چراکه واگن‌های عادی که آلمان تولید کرده و هنوز در سیستم ریلی کشور هم فعال هستند و یا ناوگان های تولیدی واگن‌پارس و... در مجموع با تیراژ 300 واگن از تیپ واگن‌هایی هستند که قطعات‌شان از نظر اندازه‌ و سایز متناسب با یکدیگرند.

یاوری تاکید کرد: اگرچه سعی ما این است که وابستگی‌مان را در ترن‌ست‌ها کاهش دهیم اما درباره حمایت دولت از تامین قطعات ترن‌ست‌ها خبری نشنیده‌ام.

مدیرعامل نوین‌صنعت رجا، خواب و توقف ترن‌ست‌ها را به زیان کشور  دانست و گفت: به‌هرحال ترن‌ست‌ها پرسرعت‌ترین قطارهای ایران هستند و از این باب اهمیت دارند و باید در خط باقی بمانند.

یاوری ادامه داد: درخواست ما این است که در دولت نگاهی ویژه به این صنعت ایجاد شود؛ چراکه این صنعت نسبت به صنعت هوایی وابستگی خارجی کمتری دارد و با یک حمایت کوچک هم دستاوردهای زیادی برای کشور به همراه دارد.

وی افزود: بخش ریلی ظرفیت افزایش جابه‌جایی مسافر و بار را دارد و وجود آن اثرات و منافع زیادی برای کشور خواهد داشت، به‌ویژه که غالبا اقشار متوسط جامعه از قطار استفاده می کنند و در صورت حمایت دولت و با این تغییرات جهشی نرخ ارز، این قشر می توانند دسترسی بیشتری به حمل و نقل ریلی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز