خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو اعلام کرد:

آغاز اجرا یا بهره برداری از 6666 پروژه در هفته دولت / برنامه تابستان بدون خاموشی در سال 98

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۵۸۸

اردکانیان گفت: سال آینده برای اولین بار مردم نه فقط مصرف کننده بلکه تولید کننده خواهند بود یعنی حدود سه تا چهار هزار مگاوات با کمک مردم در بخش‌های مختلف صرفه‌جویی خواهیم داشت تا تابستان سال 98 را در عین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بدون خاموشی سپری کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در مراسم بهره‌برداری از واحدهای اول و دوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند ضمن ابراز خوشبختی از اینکه در اولین روز کاری هفته بهره‌برداری رسمی دو واحد بخار نیروگاه پرند با 320 مگاوات را داریم، اظهار داشت:  در سالی که از خشک‌ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر بود و تابستان گرم و طولانی‌ را در حال سپری هستیم و به واسطه کم‌بارشی‌ها که 28 درصد در کل کشور و 50 درصد در استان خوزستان که تولیدکننده اصلی نیروگاه‌های برق‌آبی کشور است، با حدود 4500 تا 5000 مگاوات کمبود تولید مواجه بوده‌ایم و شهرهای زیادی در تنش بودند. پیش بینی می‌شد مشکلاتی در تامین آب شرب وجود داشته باشد و بیگانگان که در 4 دهه اخیر آرزو داشتند که صبوری و توانمندی مردم این سرزمین به سر برسد با تلاش صنعت آب و برق و همکاری دستگاه‌های اجرایی گروه‌های مرجع و مردم کوچکترین بهانه‌ای پیدا نکردند و توانستیم از حدود 2 هفته پیش خاموشی‌ها را به صفر برسانیم.

وزیر نیرو با ابراز امیدواری از اینکه زمان پیک سال آتی با حمایت دولت به لحاظ تامین منابع چهار تا پنج هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار می‌شود، خاطرنشان کرد: سال آینده برای اولین بار مردم نه فقط مصرف کننده بلکه تولید کننده خواهند بود یعنی حدود سه تا چهار هزار مگاوات با کمک مردم در بخش‌های مختلف  صرفه‌جویی خواهیم داشت تا تابستان سال 98 را در عین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بدون خاموشی سپری کنیم.در این رابطه برنامه مفصلی تدارک دیده شده که ماحصل آن اینکه جامعه در مصرف آب و برق خوش‌مصرف‌تر می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه عملکرد ماه‌های اخیر موجب صرفه‌جویی دو هزار مگاوات برق شد، یادآور شد: این میزان صرفه‌جویی این نوید را می‌دهد که ارقام بالاتر از آن نیز قابل دسترسی است.

وی با بیان اینکه با به مدار آمدن واحدهای بخار نیروگاه پرند 250 میلیون متر مکعب در سال یعنی 50 میلیون دلار درآمد ارزی صرفه‌جویی می‌شود، تصریح کرد: با توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی نه تنها تولید برق بلکه صنعت توسعه می‌یابند و منجر به حفاظت از محیط زیست، اشتغالزایی درآمدزایی نیز می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های هفته دولت در وزارتخانه متبوعش گفت: سه نیروگاه به ظرفیت 532 مگاوات در دستور کار بهره برداری داریم، عملیات اجرایی بخش بخار سیکل ترکیبی علی‌آباد با 160 مگاوات آغاز می‌شود و در مجموع  6600 پروژه در بخش انتقال، توزیع و فوق توزیع به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: 11 پروژه انرژی تجدیدپذیر با 154 مگاوات در شش استان آغاز می‌شود، سد ازگله در کرمانشاه، پنج طرح آبیاری و زهکشی به مساحت 4200 هکتار آغاز می‌شود، تامین آب شرب بهداشتی در 12 استان، آبرسانی به پنج شهر و بهره‌برداری از 15 طرح فاضلاب در 11 استان آغاز می‌شود.

اردکانیان همچنین گفت: شش پروژه در پنج استان با ظرفیت 35 هزار مگاوات آغاز می‌شود همچنین تامین آب شرب با کیفیت برای روستاها و آبرسانی به 21 استان 796 روستا (500 هزار نفر) صورت می‌گیرد، در مجموع 6666 پروژه به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود که 7200 میلیارد تومان معادل 720 میلیون یورو برای آنها پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه آهنگ توسعه کشور با توجه به نقش آب و برق در زیرساخت‌ها تداوم دارد، ابراز امیدواری کرد که این روند با توجه به پاسخی که ملت به مضیقه‌ها داده تسریع شود.

اردکانیان یادآور شد: امیدواریم تا پایان سال جاری یک واحد بخار دیگر نیروگاه پرند به مدار بیاید و مطابق برنامه‌ریزی تا قبل از اوج بار سال 98 مجموعا 27 پروژه بزرگ تولید برق کشور را برابر زمان‌بندی وارد مدار کنیم و شاهد مشارکت مردم برای به صفر رساندن خاموشی‌ها در تابستان سال 98 باشیم.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز