خبرگزاری کار ایران

پیش‌بینی فروش ۲۵ میلیارد تومانی برای حراج تهران

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۴۶۳

حراج تهران دی ماه سال جاری در حالی برگزار می‌شود که پیش‌بینی شده است بیشترین فروش این حراج، بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دهمین حراج تهران ۲۱ دی ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود. در این حراج ۱۱۴ اثر از ۱۰۵ هنرمند برای فروش به نمایش گذاشته می‌شود که میان آنها ۱۴ اثر مجسمه، ۷۵ اثر نقاشی، ۶ اثر عکس و ۱۹ اثر نقاشیخط به چشم می‌خورد.

مسن‌ترین هنرمندی که اثر او در این حراج به فروش می‌رسد، منیر فرمانفرماییان متولد ۱۳۰۱ است و فرزانه وزیری تبار و یحیی گمار متولد ۱۳۶۶ جوانترین هنرمندان حاضر در این حراج هستند.

مسئولان برگزاری حراج تهران، مجموع کل کمینه فروش آثار را ۲۵۱.۶۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و مجموع کل بیشینه فروش را ۳۵۶.۰۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال پیش بینی کرده‌اند.

در مقدمه کاتالوگ دهمین حراج تهران آمده است:

معاصر بودن در مارکت هنر تعبیری است متفاوت با آن چیزی که در منابع نقد و تاریخ هنر مورد اشاره قرار می‌گیرد. در این تعبیر هنر معاصر آثار چهره‌های جدید مطرح شده در صحنه هنری و نیز هنرمندان نسل پیشین که درصدد عبور از رهیافت‌های مدرنیستی بوده‌اند را دربرمی‌گیرد. در ایران این عبور با رویکردهایی همچون گرایش به شیوه‌های سنتی نگارگری، به‌کارگیری نقش مایه‌های بومی و مذهبی و توجه به نقاشی آکادمیک یا فیگوراتیو در برابر شیوه‌های هنر مدرن همچون نقاشی آبستره همراه بوده است.

پیش‌بینی فروش ۲۵ میلیارد تومانی برای حراج تهران

مجموعه پیش رو منتخبی است از آفرینش‌های هنر معاصر ایران که از حیث مفهوم و ساختار هنری تجربه‌ای متفاوت با هنر مدرن را رقم زده‌اند. معاصر بودن این آثار هم به مفهوم متأخر بودن آنهاست و هم به تلقی متفاوت با مفهوم مدرنیستی هنر و کاربرد عناصر پست مدرنیستی اشاره دارد. برخی از این آثار در یک دهه اخیر خلق شده‌اند و شماری نیز تا نیم قرن به گذشته بازمی‌گردند. در این موارد عناصری سنتی و نقش مایه‌هایی برآمده از تجربه بومی و هنر ملی با نگاه مدرنیستی درآمیخته تا نوعی مدرنیسم ایرانی و شاید هم یک موج اولیه پست مدرنیسم، در هنر این مرز و بوم پدیدار شود.

برخی از پیشگامان هنر نوگرای ایران از همان ابتدا، مسیر هنری خویش را در راستای نیل به مدرنیسم ناب و انتزاع مطلق در پیش گرفتند. هنرمندان مهمی چون سهراب سپهری، حسین کاظمی، ناصر عصار، بهجت صدر، محسن وزیر یمقدم، مسعود عربشاهی، سیراک ملکونیان، ابوالقاسم سعیدی و غلامحسین نامی در این زمره بوده‌اند و لذا نام و آثارشان در موضوع این نمایشگاه جای نمی‌گیرند، اما گروهی دیگر نیز راهکارهایی متفاوت با قواعد هنر مدرن را دنبال کرده و آثاری خلق کرده‌اند که امروز می‌تواند خارج از تجربه مدرنیستی در هنر ایران و در ذیل عنوان کلی هنر معاصر و پسامدرن به نمایش درآید. با این تعریف فراگیر از معاصر بودن، مجموعه حاضر آثاری را دربرمی‌گیرد که تجربه‌های نوین و پیشین متفاوت با رویکرد مدرنیستی در هنر را به نمایش می‌گذارد.

پیش‌بینی فروش ۲۵ میلیارد تومانی برای حراج تهران

طرح روی جلد کاتالوگ دهمین حراج تهران از آثار نقاشیخط حسین زنده رودی انتخاب شده است و قیمت آن ۳ تا ۴میلیارد تومان تخمین زده شده است. در توضیح این اثر آمده است: خطاطی کردن برای حسین زنده رودی، بهانه نقاشی است. حروف و واژه‌ها بر پهنه وسیع بوم واسازی می‌شوند و در روندی تکرار شونده، گام به گام از وادی معنا دور شده و ره به عالم فرم می‌برند؛ بدین طریق زنده رودی با بهره گرفتن از قابلیت‌های خط فارسی، توانسته فرم قراردادی حروف را در جهانی نو بازمعنا کند.

پیش‌بینی فروش ۲۵ میلیارد تومانی برای حراج تهران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز