خبرگزاری کار ایران

تبدیل مددجویان کمیته امداد به تولید کنندگان برق

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۳۱۶

با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر، برای این که طرح های خورشیدی اقتصادی شوند، باید تلاش کرد، مددجویان مشمول معافیت های مالیاتی و معافیت از عوارض گمرکی شوند.

به گزارش ایلنا، مجتبی علیخانی رئیس اداره اجرای طرح های اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در ابتدا باید قدردان وزارت نیرو و ساتبا بود که با فراهم کردن بستر مناسب مانند قراردادهای خرید برق تجدیدپذیر، زمینه را فراهم کرده اند که کمیته امداد با اجرای سیستم‌های خورشیدی برای خانواده های نیازمند اشتغال و مددجویان تحت حمایت کم توان، بتواند برای مددجویان درآمد پایدار کسب کند و موجب توسعه اقتصادی کشور شود. مددجویان فوق قادر به اجرای طرح‌های با درآمد بالاتر نیستند، و یا اینکه قابلیت اجرای طرح‌های دیگر در مناطق آنها نیست.

علیخانی خاطر نشان کرد: در سال 1394 طرح مولدهای خورشیدی (فتوولتائیک) 5 کیلوواتی در قالب طرح برکت آفتاب از طریق شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی به کمیته امداد امام خمینی (ره) آن استان معرفی شد و ضمن اجرای تعدادی از طرح‌های مذکور به عنوان پایلوت، پس از اطمینان از عملکرد و موفقیت آن به سایر استان‌های دیگر معرفی شود و تاکنون تعداد 1169 واحد 5 کیلوواتی در 13 استان اجرا و متصل به شبکه برق سراسری بوده و 9 استان دیگر هم در حال بررسی و انجام اقدامات اولیه طرح هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به تغییرات اخیر نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت‌های تجهیزات مورد نیاز در این طرح (با توجه به اینکه هنوز سقف سرمایه گذاری اولیه با استفاده از منابع بانکی و امدادی 250 میلیون ریال است) این طرح‌ها توجیه اقتصادی خود را از دست داده و روند انجام آنها کندتر و در بعضی موارد متوقف شده است. البته اخیراً استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری منوط به برخورداری از یکسال دوره تنفس و 6 سال زمان بازپرداخت اقساط شده و سقف سرمایه گذاری اولیه طرح تا 350 میلیون ریال افزایش یافته است. بنابراین باید به دنبال راه حلی جدید در راستای رفع معضل افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت تجهیزات و افزایش نرخ خرید تضمینی برق باشیم.

رئیس اداره اجرای طرحهای اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توزیع منابع و پوشش استانها و مناطق روستایی افزود: ذکر این نکته قابل توجه است که از ابتدا گروه هدف برای اجرای این طرح افراد کم توان، زنان سرپرست خانواده و افرادی که توانایی اجرای طرح‌های دیگر را ندارند و قشر نیازمند جامعه بوده است و به همین منظور اکثر طرح‌های اجرا شده در مناطق روستایی بسیار محروم ایجاد شده است.

وی افزود: اگر سایر دستگاه‌های ذیربط نظیر وزارت محترم صنعت, معدن و تجارت، وزارت محترم اقتصاد و دارایی و وزارت محترم نیرو همکاری لازم را داشته باشند کمیته امداد بهتر و مناسب‌تر می‌تواند در ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار از طریق اجرای طرح‌های مذکور برای خانواده‌های تحت حمایت خود اقدام کند ازجمله انتظارات این نهاد از دستگاههای ذیربط این است که: معافیت مددجویان از پرداخت مالیات برارزش افزوده در طرحهای مولد خورشیدی فراهم شود، معافیت هزینه گمرکی تجهیزات مورد نیاز برای طرح‌های مددجویان تحت حمایت ایجاد شود، در صورت امکان، نرخ‌های خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو افزایش یابد.

علیخانی گفت: لازم به ذکر است هزینه های مالیات برارزش افزوده و هزینه‌های گمرکی نقش مهمی در کاهش سرمایه گذاری اولیه طرح خواهد داشت. مددجویان در کمیته امداد طرح های متنوعی اجرا کرده‌اند در این میان، احداث سامانه‌های خورشیدی برای مددجویان، یک فرصت ایده آل است، ضمن اینکه اطمینان خاطر از قرارداد خرید تضمینی برق 20 ساله و درآمد پایدار برایشان ایجاد می‌شود و مددجو مالک یک واحد تولید کننده برق می‌شود. مواردی داشته‌ایم که نصب سیستم های خورشیدی 5 کیلوواتی برای زنان سرپرست خانوار، یک تحول در زندگی شان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز