خبرگزاری کار ایران

بنیامین نتانیاهو:

روند عادی‌سازی روابط با اعراب بدون پیشرفت در صلح با فلسطین ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۲۶۸

نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که عملیات عادی‌سازی روابط با جهان عرب بدون تحقق هیچ پیشرفتی در روند صلح با فلسطین ادامه دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در اظهارات مطبوعاتی خود با استقبال از صلح با فلسطین، تحقق این موضوع را بر عادی‌سازی روابط با جهان عرب مقدم دانست. 

وی با حضور در کنفرانسی در مقر وزارت خارجه با مشارکت سفرای این رژیم در کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا گفت: «ما در حال حاضر بدون هیچ پیشرفتی در روند صلح با فلسطینی‌ها به عملیات عادی‌سازی روابط با جهان عرب ادامه می‌دهیم». 

نتانیاهو افزود: «ما پیش‌بینی کردیم  که هر نوع پیشرفت و یا گشایشی در روند صلح با فلسطین راه ارتباطی ما با جهان عرب را خواهد گشود. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، چنانکه به موجب توافق اسلو (توافق صلح با سازمان آزادی‌بخش) در آستانه عملی شدن بود، پیش‌بینی ما درست از آب در می‌آمد اما مخالفت اعراب با این موضوع و همراهی مستمر برای ما هزینه بسیاری به دنبال داشت». 

 حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با توافق اسلو که در سال ۱۹۹۳ امضا شد، مخالف است و تشکیل دولت مستقل فلسطینی و عقب‌نشینی از کرانه باختری را نمی‌پذیرد. 

نتانیاهو گفت: «امروز گزینه عادی‌سازی روابط بدون دخالت فلسیطنیان در جریان است که بسیار قوی‌تر عمل خواهد کرد چرا که برخلاف میل آنها بوده و جهان عرب به دنبال برقراری رابطه با قدرت‌های کشورهای عربی هستند، قدرت ما در کشاورزی باعث قدرت دیپلماتیک ما می‌شود». 

وی در ادامه افزود: «پیش بینی می‌شود که امور در جهتی معکوس حرکت کند، روابط با جهان عرب باعث عادی‌سازی روابط شده و زمینه‌های لازم برای گسترش روابط با فلسطینی‌ها را فراهم می‌کند». 

نخست‌وزیر اسرائیل با بیان نیاز جهان عرب به تکنولوژی و ابتکار، تحول در روابط با اعراب را توجیه کرد و گفت: «روابط رو به رشدی بین شرکت‌های اسرائیلی و جهان عرب وجود دارد». 

وی به نام هیچ یک از این شرکت‌ها اشاره‌ای نکرد اما پیش از این در اکتبر گذشته از سلطنت‌نشین عمان دیدار کرد. همچنین رسانه‌های اسرائیل از وجود روابط سری با برخی کشورهای عربی خبر دادند. 

فلسطینی‌ها عادی سازی روابط جهان عرب با اسرائیل را قبل از تشکیل دولت مستقل و حل پرونده‌های مربوط به قدس و آوارگان نمی‌پذیرند. 

فلسطینی‌ها بارها کشورهای عربی را به پایبندی به ابتکار صلح عرب در سال ۲۰۰۲ دعوت کرده‌اند. بر اساس مفاد این طرح، عادی‌سازی روابط با اسرائیل مشروط به پایان اشغالگری این رژیم در سرزمین‌های اشغالی و تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس با همان مرزهای سال ۱۹۶۷ و ایجاد راه‌حل عادی مورد قبول در پرونده آوارگان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز