خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو به دنبال فریب افکار عمومی از طریق «سپر شمالی» است/ تحریک حزب‌الله در دستور کار تل‌آویو نیست

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۷۷۸

وضعیت سیاسی وخیم نخست‌وزیر رژیم باعث شده تا این رژیم سپر شمالی را برای مصرف داخلی و زنده نگه داشتن تهدید داخلی طرح‌ریزی کند.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل اصرار اسرائیل بر بزرگنمایی عملیات سپر شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه که در پرونده سپر شمالی و در محیط لبنان از سوی رژیم صهیونیستی در حال پیگیری است، به نوعی یک طرح هدایت شده از سوی بنیامین نتانیاهو ارزیابی می‌شود. مشابه این پرونده را در هفته‌های اخیر و به دنبال عملیات رخنه چند تن از کماندوهای اسرائیل به خان یونس شاهد بودیم که منجر به شلیک ۴۰۰ موشک و راکت از سوی حماس به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شد. از آن زمان کابینه نتانیاهو دچار تزلزل شده و جدا شدن لیبرمن از دولت اسرائیل موجب شد تا تاثیر منفی زیادی بر پیکره سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی بار شود. برخی‌ بر این عقیده هستند که نتانیاهو از استعفای لیبرمن به دلیل ملاحظات شخصی و حزبی خوشحال است اما به هر حال این وضعیت باعث شده آبروی سیاسی نتانیاهو به خطر بیافتد.

وی ادامه داد: هدف نتانیاهو و هم قطاران وی در تل‌آویو این بود که افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی را به سمت احساس تهدید سوق دهد؛ به عبارتی دیگر وی به دنبال آن است تا سایه تهدید امنیتی و نظامی را بر سر شهروندان خود تقویت کند تا به آنها بفهماند که وضعیت حیاتشان وخیم است و هر لحظه ممکن است از سوی حماس و حزب‌الله مورد هجمه قرار بگیرند. این پروژه نتانیاهو به نوعی برای فرار وی از اظهارات منتقدان خود است تا به هر روشی که شده با فریب افکار عمومی خود را به حاشیه براند و از این وضعیت در جهت آرامش سیاسی خود استفاده کند. از سوی دیگر، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این کار بحث انسجام حداکثری را به شهروندان خود گوشزد می‌کند تا از بار انتقادها بکاهد.

این استاد داشنگاه با بیان اینکه دو نظریه در مورد حیات سیاسی نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی وجود دارد، گفت: گروهی از مخالفان نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی بر این عقیده‌اند که او و کابینه‌ امنیتی‌اش نتوانسته‌اند حزب الله لبنان و جریان‌های مقاومت در فلسطین را مهار کنند و از این جهت امنیت و حتی حیات شهروندان را در خطر می‌بینند. گروهی دیگر که در حزب لیکود و سایر طیف‌های موافق با نتانیاهو قرار دارند، اعتقاد دارند که باید هجمه‌های نظامی و رخنه‌های امنیتی برای حفظ امنیت عمومی اسرائیل بیشتر شود و حتی خواهان به راه انداختن جنگ در لبنان، سوریه و منطقه هستند. اما واقعیت این است که نتانیاهو چندین شکست سخت را تجربه و در کارنامه‌اش ثبت و ضبط کرده و به نوعی دست به عصا راه می‌رود.

وی افزود: بخش دیگری از سناریوی سپر شمالی اسرائیل به تقویت نفوذ ایران در منطقه بر می‌گردد؛ گفت‌گوهای میان مسکو و تل‌اویو دقیقاً نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در مورد مناطق جنوبی خود نگران است و از این جهت نتانیاهو از این ابزار برای شلوغ نگه داشتن داخل اسرائیل به نفع منافع خود بهره می‌‌برد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا اسرائیل به دنبال درگیری سخت با حزب‌الله طی سناریوی سپر شمالی خواهد بود؟ پاسخ منفی است، چراکه نتانیاهو نمی‌خواهد در این شرایط وخیم داخلی حزب‌الله را تحریک کند اما به دنبال آن است تا تشنج را در داخل سرزمین‌های اشغالی برای اهداف سیاسی و شخصی خود زنده نگه دارد. او قصد دارد تا به مردم بگوید که تهدید در تونل‌های زیر خانه‌هایشان همچنان در جریان است.

بخشایشی اردستانی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از سناریوی سپر شمالی مربوط به انتخابات آینده اسرائیل و در جهت استمرار حیات این رژیم طراحی شده است. نتانیاهو در این میان به صورت واضح می‌بیند که بهترین زمان برای شلوغ‌کاری امنیتی، هم اکنون است و از این جهت به دنبال آن است تا: ۱- به ساکنان سرزمین‌های اشغالی القا کند که ایران دشمن شماره آنهاست ۲- خطر حزب‌الله و حماس همچنان وجود دارد ۳- برای بقای حیات قوم یهود به عادی‌سازی روابط با اعراب نیازمندیم. این بدان معناست که سپر شمالی به سناریویی برای حفظ حیثیت و حیات نتانیاهو تبدیل شده است.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز