خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل فروپاشی دولت ائتلافی در اسرائیل/ آینده سیاسی نتانیاهو بعد از انتخابات زودهنگام

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۷۷۱

اسرائیل هیچ راهی جز پذیرش آتش‌بس نداشت و همین موضوع باعث دو قطبی شدن کابینه رژیم صهیونیستی و ریزش آن شد.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل فروپاشی دولت ائتلافی اسرائیل و برگزاری انتخابات زودهنگام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بر اساس آنچه که اخبار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد، گویا رژیم صهیونیستی پس از حمله اخیر موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست‌نشین از مواضع خود کوتاه آمده است اما این موضوع تا حد زیادی نادرست است؛ چراکه اسرائیل از گذشته تاکنون مدل تقابل را سر لوحه سیاست خود قرار داده اما این‌بار دلایلی وجود دارد که اسرائیل در مقطع کنونی که با موشک‌های حماس روبه‌رو است، سعی بر آرام کردن اوضاع دارد. به عبارتی دیگر، وضعیت به صورتی است که اسرائیل مجبور شده تا حدودی از مواضع تهاجمی خود عقب‌نشینی کند و به همین دلیل است که شاهد پذیرش آتش‌بس از سوی بنیامین نتانیاهو هستیم.

وی ادامه داد: موضوع اصلی این است که آتش‌بس مذکور از تمامی ابعاد تحولات اخیر اسرائیل مهم‌تر است و دلیل آن شکاف ایجاد شده در داخل تل‌آویو و احزاب داخلی رژیم صهیونیستی است. از این جهت دلیل قبول آتش‌بس از سوی نخست‌وزیر اسرائیل که به استعفاء وزیر جنگ این رژیم منجر شد، حول دو محور قابلیت تحلیل دارد. نخست، سازش رژیم صهیونیستی با اعراب (اعم از عمان، بحرین، قطر و به خصوص عربستان) که قصد نتانیاهو این است تا از این طریق روابط خود با اعراب حاشیه خلیج‌فارس را گر‌م‌تر کند. این بدان معناست که اسرائیل قرار است از کانال اعراب وضعیت وخیم حیات خود (اعم از سیاسی و امنیتی) را مهار و هدایت کند و بدون تردید کشورهای منطقه هم به تل‌آویو گوشزد کرده‌اند که باید تا حدودی از موضع تند خود عقب‌نشینی کند؛ چراکه اگر این روند ادامه داشته باشد واکنش مقاومت فلسطین هم تند و کوبنده خواهد بود و این به ضرر رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد. لذا طبیعی است که نتانیاهو اتش‌بس را بپذیرد و لیبرمن هم در مقابل آن قرار داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به احساس خطر اسرائیل از تکنولوژی نظامی حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین، گفت: دومین دلیل پذیرش آتش‌بس از سوی نتانیاهو، توان نظامی و دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا توسط مقاومت فلسطین به خصوص حماس است. واقعیت این است که فلسطینی‌ها ممکن است به تکنولوژی موشکی و نظامی رده بالا دست پیدا کرده باشند و از این منظر رژیم صهیونیستی خود را در مقابل تهاجم‌ آنها آسیب‌پذیر می‌بیند. لذا به دلیل وجود این دو دلیل اسرائیل خود را تا حد زیادی در موضع ضعف دیده و نهایتاً به آتش‌بس روی آورده است. این در حالی است که لیبرمن که چند روز گذشته از سمت خود استعفاء داد مخالف سازش و هرگونه آتش‌بس بود و معتقد بود که همانند گذشته باید سیاست تندروی خود را ادامه می‌داد که همین اختلاف‌ها گسل داخلی را به حداکثر رسانده است.

وی افزود: وضعیت فعلی در داخل سرزمین‌های اشغالی به صورتی است که مخالفان دست راستی که از آنها به عنوان افراطی‌های صهیونیست نام برده می‌شود، تمام قد در مقابل نتانیاهو ایستاده‌اند و این موضوع باعث شده تا شرایط علیه او رقم بخورد. باید به این نکته توجه شود که نتانیاهو نه تنها در مسائل خارجی بلکه در داخل اسرائیل با چالش‌های بسیار زیادی روبه‌رو است؛ به عنوان مثال فساد مالی و اقتصادی او و همسرش (سارا نتانیاهو) باعث شده تا موج نارضایتی علیه حزب لیکود به بالاترین سطح خود برسد و این روند می‌تواند شکست او در انتخابات زودهنگام را رقم بزند.

زرگر در پایان خاطرنشان کرد: آنچه اضافه بر شرایط فعلی اسرائیل در مقابل نتانیاهو وجود دارد، حضور جناح راست افراطی است که خودشان را یک قطب مستقل می‌دانند و این اختلاف‌‎ها می‌تواند باعث شود تا اکثریت در انتخابات آتی از دست نتانیاهو خارج شود و رو به سقوط پیش برود. در اینجاست که نخست وزیر رژیم صهیونیستی یا باید کابینه خود را ترمیم کند یا اینکه به انتخابات زودهنگام تن دهد که اگر مخالفت با وی گسترده‌تر شود، بدون تردید ائتلاف آینده هم شکننده خواهد شد. به نظرم آنچه که اتفاق خواهد افتاد، تشکیل یک ائتلاف نصفه و نیمه توسط نتانیاهو است که باز هم وی با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز