خبرگزاری کار ایران

گنبد نمکی، درختان کهنسال و ۱۶ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شدند

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۹۱۹

در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، ۱۸ اثر از استان‌های قم، زنجان، قزوین و آذربایجان شرقی واجد ارزش ثبت شناخته شد.

به گزارش ایلنا، علی قمی اویلی (رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی) با اعلام این خبر گفت: ۲۶ پرونده در کمیته میراث طبیعی درحالی از سوی کارشناسان و صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۸ پرونده مربوط استان قم، ۴ پرونده از قزوین و یک اثر از زنجان و ۵ اثر طبیعی از استان آذربایجان شرقی واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شدند.

قمی اویلی با اشاره به ثبت ۸ اثر طبیعی قم شامل کوه دو برادران قم، گنبد نمکی قم و ۶ درخت کهنسال در روستای وشنوه، گیو و کهک افزود: این نخستین بار است که استان قم بعد از ۱۰ سال از ایجاد فهرست میراث طبیعی ، با ارایه ۹ پرونده طبیعی در کمیته میراث طبیعی شرکت کرده است که ۸ اثر آن  واجد ارزش ثبت شناخته شد.

به گفته وی از سه اثر ارایه شده از سوی استان زنجان شامل دو چشمه و یک درخت چنار تنها درخت چنار کهنسال

روستای جیا مورد تایید اعضای کمیته قرار گرفت و قرار شد دو پرونده چشمه سهرورد و کرسف پس از تکمل اطلاعات مجددا در کمیته مورد بررسی قرار گیرد.

قمی قدمت چنارهای مطرح شده در این نشست را ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال اعلام کرد و گفت: چهار در خت کهنسال چنار و ارس از استان قزوین نیز  واجد ارزش ثبت شناخته شدند..

۵ اثر از استان آذربایجان شرقی از جمله آثار تصویب شده در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز