خبرگزاری کار ایران

از جیحون تا فرات (ایرانشهر و دنیای ساسانی) تورج دریایی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۲۷۶

تازه‌ترین اثر تورج دریایی (استاد دانشگاه کالیفرنیا) با عنوان «از جیحون تا فرات» توسط مریم بیجوند ترجمه و به همت انتشارات مروارید منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، «از جیحون تا فرات» اثری‌ست مبتنی بر تاریخ تحلیلی به قلم تورج دریایی، استاد دانشگاه کالیفرنیا و رئیس مرکز ایرانشناسی سموئل جردن، که به دنیای ساسانی و ایرانشهر می‌پردازد.

«گزارش شطرنج و نهش نیواردشیر»، «امپراتوری ساسانیان»، «کوروش بزرگ»، «شهرستان‌های ایرانشهر»، ازجمله آثار تورج دریایی‌ست که به زبان فارسی ترجمه شده است. این اثر به دوران پساباستان می‌پردازد که نگارنده در رابطه با آن، چنین می‌گوید: پساباستان ـ یک واژه ی نسبتاً جدید در تاریخ نگاری هزاره اول پس از میلاد ـ عموماً به مطالعه دنیای مدیترانه و به طور خاص امپراطوری روم و ادامه آن در دوره بیزانس پرداخته است. اخیراً اما بسیاری به این باور رسیده‌اند که باید با توجهی همسان و در بستری مشابه به مطالعه تاریخ خاور نزدیک، ازجمله تاریخ ایران و موازین سیاسی و فرهنگی امپراطوری ساسانی پرداخته شود. هدف این کتاب این است که سبب افزایش علاقه به شناخت تمدنی گردد که زیربنای شناخت خاور نزدیک در طی قرون وسطی و زمان معاصر است.

کتاب حاوی تصاویر زیادی از مهرها، تاجگذاری اردشیر، آتشکده، مجسمه‌ها و ... است. و در دو بخش تدوین شده است.

بخش اول: تاریخ‌نگاری ساسانیان: نگاهی از مرکز، کنار و دور

مفهوم ایرانشهر در تاریخ اوراسیا

مفهوم ایران در اواخر عهد باستان

بخش دوم: تاریخ ساسانیان

تاریخ سیاسی

ساسانیان و شرق

ایدئولوژی، فرمانروایی و شکوه

اقتصاد و تجارت

مذهب

زبان و ادبیات

در انتهای کتاب نیز گاه شمار ایران پساباستان و کتابنامه چاپ شده است.

 اثر به شکل مشترک توسط تورج دریایی و خداد رضاجانی در  ۱۱۸صفحه نگاشته و توسط مریم بیجوند به فارسی ترجمه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز