خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی:

اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه آبرسانی و کاهش تنش آبی شرق مازندران/شرق مازندران در معرض شوری آب و افزایش نیترات

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۷۲۶

بحران آب معضلی است که این روزها گریبان بخش بزرگی از زمین شد و شرق مازندران هم در معرض شوری آب قرارگرفته و در انتظار برون رفت مناسب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به فراگیر شدن خشکی در استانهای مختلف، استان مازندران هم از معضل کم آبی، مستثنی نیست و حتی بارندگی های فصل پاییز هم نتوانسته از معضل کم آبی کم کند و قصه پر غصه آب در مازندران و بخصوص در شرق این استان همچنان وجود دارد.

 با توجه به مشکلات پیش روی مردم شرق مازندران؛ ایجاد سد گلورد، امیدی برای مردم شهرهای نکا، بهشهر و گلوگاه بود تا هم آب شرب و هم آب مورد نیاز بخش کشاورزی این منطقه تامین شود و اکنون افزایش نیترات در آب های شرق مازندران، موجب نگرانی مردم است.

برای همین منظور در مجلس، 30 میلیارد تومان برای احداث تصفیه‌ خانه آب شرب سد گلورد به شرق استان تصویب شد و از آنجایی که نیترات آبهای زیرزمینی این منطقه بالا است و شوری آب زیرزمینی نیز در شرق استان به شدت در حال افزایش است همین امر باعث شده تا آب شرب این منطقه کمیت و کیفیت خود را از دست بدهد.

برای همین منظور گفتگویی را با شاعری نماینده مردم شرق مازندران در حوزه آب و راهکارهای مناسب برای رفع بحران کم آبی انجام داده ایم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آب‌های شرق مازندران، نیتراتی و  در حال شور شدن است؛ گفت: برای کاهش نیترات، تصفیه خانه آب سد گلورد، در دستور کار و منتظر کار کارشناسی است.

علی محمد شاعری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا افزود: وجود نیترات در آب های شرق مازندران از طریق آزمایش و کار کارشناسی مشخص شده است و لذا برای کاهش سطح نیترات و استفاده از آب سالم، تلاش داریم تا بخشی از آب شرب مصرفی این منطقه از سد گلورد فراهم شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف در شهرهای مختلف شرق مازندران و روشنگری در بخش آبرسانی به شهرهای مختلف این منطقه از طریق سد گلورد؛ اظهار کرد: باید از تنش ها، برخوردها و اختلافات در این حوزه جلوگیری و با ایجاد وحدت رویه برای ایجاد تصفیه خانه و آب‌رسانی به 5 شهر بهشهر، نکا، گلوگاه، رستمکلا و خلیل شهر اقدام شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از مشکلات در ماههای اخیر و تعطیلی کار تصفیه خانه افزود: ایجاد تصفیه خانه سد گلورد نیازمند کار کارشناسی است که در دست بررسی توسط کارشناسان مربوطه است و باید تلاش شود تا با ایجاد نظر واحد از برگشت اعتبارات 300 میلیارد ریالی برای احداث این تصفیه خانه جلوگیری شود.

شاعری با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های تامین و انتقال آب شرب شهری و روستاهای بهشهر، نکا و گلوگاه و شروع عملیات اجرایی فاز دوم فاضلاب شهری شرق استان گفت: در این بخش با تلاش مسئولان امر وارد کار شده و در نشستی که با معاون وزیر نیرو برگزار شد؛ مشکلات و نقاط ضعف و قوت آب این منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

این مسئول بیان داشت: برای پروژه آبرسانی و کاهش تنش آبی شرق مازندران 100 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

وی افزود: 7 پروژه آبرسانی، کاهش تنش آبی، تجهیز و احداث مخزن، رفع مشکل فشار آب، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم فاضلاب شهری در شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه، شروع عملیات اجرایی پروژه ایجاد تاسیسات فاضلاب  در زاغمرز و.. در این دیدار رایزنی و بیش از 100 میلیارد ریال به این امر اختصاص یافت.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در مورد جزییات این طرح ها و اختصاص اعتبارات گفت: در این بخش 53 میلیارد ریال برای کاهش تنش آبی در شهرهای مختلف شرق مازندران اختصاص یافت.

وی ادامه داد: اختصاص مبلغ 8 میلیارد ریال از محل آبرسانی به شهرهای دارای تنش آبی برای رفع مشکل آب گلوگاه، اختصاص مبلغ 25 میلیارد ریال از محل آبرسانی به شهرهای دارای تنش آبی برای تجهیز، خط انتقال و احداث مخزن آب خلیل_شهر، اختصاص 20 میلیارد ریال از محل آبرسانی به شهرهای دارای تنش آبی برای رفع مشکل افت فشار آب  نکا و روستاهای مسیر و شهر  رستمکلا تا دهه فجر امسال از جمله این موارد برای کاهش تنش آبی بود.

شاعری ادامه داد: اجرای فاضلاب شهری هم از نیازمندی های مهم شرق مازندران است که در سال گذشته، فاز اول این طرح در شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه اجرایی شد و فاز دوم در سال جاری و سال آینده اجرایی می شود.

وی بیان داشت: شروع عملیات اجرایی فاز دوم ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر بهشهر، نکا و گلوگاه حداکثر تا نیمه اول اسفند 97 و شروع عملیات اجرایی پروژه ایجاد تاسیسات فاضلاب زاغمرز در سال 98 اجرایی می شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی همچنین از اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال اعتبار ویژه از محل صندوق توسعه برای تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی روستایی شرق مازندران خبر داد و گفت: برگزاری  انجام مناقصه انتخاب پیمانکار برای تکمیل تعویض خط انتقال تامین آب شرب روستاهای طوسکلا، سیاوشکلا، ولاشد، شهاب الدین، بهزادکلا، اطرب، آجند و گلچالسر نکا تا پایان سال اجرایی می شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز