خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بحران آب و شمارش معکوس برای بخش کشاورزی؛

۹۳ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۷۵۱

یکی از اصلیترین عامل هدر رفت آب در بخش کشاورزی است، مصرف حدود ۹۳ درصدی منابع آب کشور در بخش کشاورزی و هدر رفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب از مشکلات مربوط به این بخش است.

شمارش معکوس پایان ذخائر آبی کشور در حالی آغاز شده است که تا پیش از این در سال‌های گذشته هشدار هدر رفت آب به خصوص در بخش کشاورزی به مسئولان وقت داده شد؛ اما همچون دیگر هشدار‌ها نادیده انگاشته شده است.

طبق آمار رسمی یکی از اصلیترین عامل هدر رفت آب، بخش کشاورزی است، در این بخش آبیاری همچنان به روش سنتی انجام می‌شود که از عوامل آن می‌توان به نبود نگاه تازه‌ای در مدیریت بخش کشاورزی و اصرار مدیران برای سد سازی به جای بازسازی شبکه‌های فرسوده و عدم جایگزینی روش صنعتی آبیاری به جای روش سنتی اشاره کرد.

کار‌شناسان بخش کشاورزی یکی ازراه‌های عبور از بحران هدر رفت آب توسط بخش کشاورزی را آبیاری تحت فشار دانسته‌اند که این روش آبیاری موجب تثبیت فشار آب در تمام مساحت زمین و امکان استفاده از انواع مدل‌های آبیاری اعم از؛ گردان، اسپری فشرده، اسپری بارانی، قطره‌ای و حبابی آب را مقدور ساخته است که این روش آبیاری با تصویب وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۰ در کشور آغاز شد و تا کنون درصد کمی از اراضی کشاورزی به این روش آبیاری تجهیز شده است.

بیرانوند عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با مصرف حدود ۹۳ درصدی منابع آب کشور در بخش کشاورزی و هدر رفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب در این بخش، می‌گوید: برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی روش آبیاری تحت فشار در کشور اجرا شده است؛ اما اجرای کامل آن نیاز به زمان بیشتری دارد.
آبیاری تحت فشار که در سال ۹۰ اجرا و در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با بی‌مهری مسئولان روبرو شده است از ابتدای سال جاری مورد توجه قرار گرفته است که شاید از طریق آن بتوان مشکل مربوط به آب در بخش کشاورزی را حل کرد.
بیرانوند در این رابطه با اشاره به تصویب هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای این طرح و اجازه به دولت برای مشارکت در طرح‌های آبیاری، افزود: دولت باکمک و همیاری کشاورز در صدد حل مشکل آبیاری در بخش کشاورزی است به طوری که دولت ۸۵ در صد ازاجرای طرح آبیاری فشرده را بر عهده گرفته است تا روند کار را سرعت بخشد.

با این همه خشکسالی به زمین های کشاورزی رسیده است و بحران آب تا جایی پیش رفته است که طبق اعلام رسمی وزارت نیرو، کشور با بحران تامین آب شرب منازل که تنها ۲ درصد از مصرف آب در کشور را تشکیل می‌دهد روبرو است، که این نکته به خودی خود می‌تواند موجب فراموشی هر چه بیشتر بخش کشاورزی شود تا هر چه بیشتر مورد بی‌مهری مسئولان این بخش قرار گیرد، از طرفی گرم شدن زمین و شرایط اقلیمی که سال‌های کم باران را برای کشور رقم زده است و سد سازی‌های غیر اصولی که دربحران کم آبی مزید بر علت شده است, موجب استفاده غیر اصولی از منابع زیر زمینی شده است که نیازبه تجدید نظر اساسی در این حوزه وجود دارد تا هر چند کمی دیر؛ اما سریع‌تر راهی برای گریز از بحران آب در بخش کشاورزی اندیشیده شود.

خبرنگار: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز