خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ناتوانی روستاهای کهگیلویه وبویر احمد از تامین مایحتاج روزمره / جایگزینی شیر و ماست کارخانه‌ای به جای لبنیات محلی/ خالی شدن 589 روستای استان از سکنه

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۸۰۶

کهگیلویه و بویراحمد استانی کوچک و محروم در دل ارتفاعات سلسله جبال زاگرس که قلل مرتفع دنا وارثان این سلسله جبال هستند با مساحتی معادل یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، حدود 99 درصد جمعیت این استان را لر زبانان و البته با گویش‌های مختلف تشکیل داده و یک درصد باقی مانده را نیز ترک زبانان قشقایی در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران تشکیل می دهند.

خیلی سالها پیش حدود 90 درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه در روستاهای پراکنده که بخشی از این روستاها در ارتفاعات کوهستان و جنگلی قرار داشت سکونت داشتند.

با روند موج گسترده شهرنشینی از یکسو و متاسفانه ارائه نشدن به موقع خدمات مورد نیاز روستانشینان در استان کهگیلویه و بویراحمد از سویی دیگر، هم اکنون شاهد مهاجرت چشمگیر روستائیان از روستاها به شهرهای این استان هستیم.

اگرچه در این گزارش به‌دنبال برشمردن دلایل متعدد این مهاجرتها و آسیب‌های حوزه‌های مختلف ناشی از آن نیستیم اما متاسفانه در صورت روند کنونی به‌طور حتم شاهد تغییرات گسترده نگران کننده در بافت‌های شهری و روستایی این استان خواهیم بود.

آنچه این روزها به صورت ملموس در شهرهای 17 گانه استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهر یاسوج شاهد بوده‌ایم حضور خیل عظیمی از جوانان تحصیل‌کرده بیکار  از روستاهای سراسر استان به شهرها  هستیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد استانی با ساختارهای خاص قومیتی که ویژگی‌های منحصر به‌فردی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد که می‌طلبد مسئولان برای حل مشکلات جدی آن تلاش‌های جدی و البته عملی از خود نشان دهند.

آنچه این میزان نگرانی‌ها را دوچندان می کند وضعیت رقت بار اقتصادی در کنار وضعیت اجتماعی و  فرهنگی است.

اغلب روستاهای استان توان اقتصادی خود را از دست داده‌اند و منبع درآمدی برای روستانشنیان محسوب نمی شوند و از سویی شهرها هم دیگر روستاها را محل تامین نیازهای خود همانند گذشته نمی دانند.

شیر و ماست و دوغ روستایی کهگیلویه و بویراحمدی جای خود را به شیر و ماست و دوغ پاکتی کارخانه‌ای داده و روستانشینان علاقه ای به تولید این مواد لبنی  ندارند.

به‌ نظر می‌رسد«امید و نشاط» از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد درحال رخت بستن است و اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد بدون شک شاهد اتفاقات نگران کننده در بخش‌های مختلف استان خواهیم بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد از خالی بودن 589 روستای این استان از سکنه اظهار تاسف کرده و گفت: گاهی دولت برای ایجاد زیرساخت‌هایی مانند آب لوله کشی، برق ، مدرسه و سایر خدمات در آنها متحمل هزینه‌های بسیاری هم شده اما حالا بی استفاده مانده و مستهلک می شوند.

سید خدادوست موسوی، تعداد خانوارهای روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۲ هزار و ۲۳۲ روستای عنوان و اظهارداشت: هزار و 643 روستا دارای سکنه و ۵۸۹ روستا خالی از سکنه و متروکه هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع روستاهای دارای سکنه استان ۶۰۱ روستا دارای دهیاری است که بیشتر این روستاها بالای ۳۰ خانوار جمعیت دارند.

موسوی، تعداد روستاهای زیر 20 خانواری درکهگیلویه و بویراحمد را ۹۳۲ روستای برشمرد وخاطرنشان کرد:‌ حدود 74 درصد روستاهای استان از آب شرب سالم برخوردارند.

وی از آبرسانی به 225 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد با تانکرهای سیار خبرداد و یادآورشد:‌ یکهزار و ۴۷۹ روستا دارای تاسیسات آبرسانی هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد، تعداد روستاهای برقدار در این استان را یکهزار و ۷۵۳ روستای استان ذکر و اظهار داشت: ۶۱۳ روستای استان از نعمت گاز خانگی هم برخوردارند.

به‌ گفته موسوی، یکهزار و ۶۴۱ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد دارای راه ارتباطی هستند که البته 2 روستای "‌ نسه کوه " دهستان زیلایی و " سرتنگ لیراب " بخش دیشموک از مجموع روستاهای دارای سکنه استان فاقد راه ارتباطی هستند.

گزارش: ضرغام علی بازی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز