خبرگزاری کار ایران

دالوند به ایلنا خبر داد:

ارائه طرح اقامت 5 ساله سرمایه‌گذاران خارجی در کشور به دولت

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۳۵۳

معاون مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه ایران با اشاره به آئین‌نامه جدید اقامت 5 ساله برای سرمایه‌گذاران خارجی در کشور، گفت: مدل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌تواند به‌عنوان مدل مناسب در ایران مطرح باشد چراکه در این سرمایه‌گذاری علاوه بر جذب سرمایه، ورود تکنولوژی و دسترسی به بازار جهانی نیز میسر می‌شود.

محمدمهدی دالوند در حاشیه کارگاه آموزشی چارچوب قانونی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تبیین روش‌های سرمایه گذاری در گفت‌وگو با ایلنا درباره نقش آموزش در جذب سرمایه‌گذار گفت: با توجه به اهمیت نقش سرمایه‌گذار در توسعه اقتصادی، ورود تکنولوژی و تسهیل در دسترسی بازارهای بین‌المللی لازم است دستگاه‌ها و شرکت‌های داخلی با روش‌های متداول جذب سرمایه آشنایی لازم پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به ضرورت جذب منابع مالی خارجی در کشور، کارگاه‌های آموزشی با متدهای روز جهانی برگزار می‌شود و امروز به همت اداره کل اقتصاد و دارایی البرز، مدیران حوزه جذب سرمایه‌گذاری استان در کارگروه شرکت کردند چراکه مباحث مطرح شده در مذاکرات مسئولان ذی‌ربط با سرمایه‌گذار تاثیر مثبت خواهد داشت که این فرآیند به خوبی طی شود.

دالوند درباره بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های خوب کشور می‌توان با تمرکز بیشتر روی انرژی‌های تجدیدپذیر، خورشیدی و بادی سرمایه‌گذار جذب کرد. بعد از برجام با در نظر گرفتن نیاز کشور به انرژی توسعه سرمایه در این حوزه بیشتر شد. همچنین درباره تولید خودرو و قطعات، کشاورزی و بسته‌بندی در حوزه صادرات سرمایه‌گذاران خوبی وارد کار شدند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تسهیلات جدید دولت که در راستای مشارکت و جذب سرمایه‌گذار انجام شده، خبر داد: مدتی است که آئین‌نامه‌ای تنظیم و به دولت ارائه شده که مدت اقامت سرمایه‌گذار و واحدهای خارجی در ایران به مدت 5 سال افزایش پیدا کند. در صورت تصویب این طرح، سرمایه‌گذاران خارجی در بخش مسکن، خرید ملک و اوراق مشارکت و خرید سهام از بورس و همچنین سپرده‌گذاری در کشور که در مجموع بالغ بر 250 هزار یورو باشد می‌توانند در قبال این مبلغ اقامت 5 ساله دریافت کنند.

دالوند متذکر شد: در حال حاضر براساس ماده 35 قانون سرمایه‌گذاران خارجی، مدت اقامت 3 ساله است منتهی فعالیت‌های ذکر شده در قانون فعلی سرمایه‌گذاران خارجی به‌عنوان سرمایه‌گذار قلمداد نشده و این تسهیلاتی است که برای سرمایه‌گذار خرد در نظر گرفته شده است.

وی درباره پتانسیل جذب سرمایه‌گذار در البرز گفت: این استان در حوزه صنایع دارویی، سرمایه‌گذاری خوبی داشته و در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، پروژه‌های خوبی در شهرک‌های صنعتی البرز در حال اجرا است که می‌تواند با حمایت بیشتر گام‌های بهتری برداشته شود.

معاون مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر بهترین مدل قراردادهای سرمایه‌گذاری در ایران گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های ایرانی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری خارجی هستند، مدل "سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی" می‌تواند به‌عنوان مدل مناسب مطرح باشد چراکه در این سرمایه‌گذاری علاوه بر جذب سرمایه، ورود تکنولوژی نیز میسر خواهد شد.

وی درباره عمده‌ترین مشکلات جذب سرمایه‌گذار در کشور اذعان داشت: در این خصوص برخی مشکلات عام بوده که برای هر دو سرمایه‌گذار داخلی و خارجی وجود دارد و بیشتر شامل فرایندهای واگذاری زمین است. در این‌باره پروژه‌هایی که خارج از مناطق ویژه و شهرک‌های صنعتی شکل می‌گیرند طولانی‌تر می‌شود.

وی پروسه استعلام‌ها را یکی دیگر از موانع جذب سرمایه برشمرد و اظهارداشت: زمان‌بر بودن استعلام پروژه سرمایه‌گذار را از ادامه راه منصرف می‌کند.متاسفانه هنوز موفق به کوتاه کردن این فرایند نشدیم. در جانمایی پروژه‌ها مشکل داریم و اگر استان‌ها طرح آمایش سرزمینی را انجام دهند که مشخص شود چه پروژه‌ای و کجا مستقر شود این موضوع به جانمایی پروژه‌ها کمک می‌کند.

این کارشناس حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: از دیگر موانع جذب سرمایه‌گذار، زمان‌بر بودن مراحل اداری اجرای پروژه و جذب سرمایه‌گذار است که این باید تغییر کند تا متقاضی اجرای پروژه در مسیر درست حرکت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز