خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

آموزش عالی در ایران جزو اولویت‌ها نیست/دولت در رابطه با بودجه دانشگا‌ه‌ها شفاف‌سازی کند

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۳۳۱

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: سرانه هر دانشجو و هزینه‌هایی که از سوی دانشگاه برای آنان تقبل می‌شود، خیلی بیشتر از بودجه‌ای است که دولت به ما می‌دهد.

 علی خاکی صدیق (رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره بودجه کم دانشگاه‌ها در مقابل بودجه‌های میلیاردی مراکز آموزشی و پژوهشی خارج از حوزه وزارت علوم گفت: اولویت اول کشور هرچیزی که باشد، بودجه‌ها صرف آنجا می‌شود به هر حال آموزش عالی آن طور که باید و شاید جزو اولویت‌های اول نیست و این مشکلی است که الان با آن مواجه‌ایم، البته در کشور ما اینطور است.

وی به مشکلات دیگری در زمینه بودجه و هزینه‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: یک مشکلی که در بحث هزینه دانشگاه‌ها وجود دارد، این است که ما عموما این استدلال را داریم که آموزش عالی رایگان است، اما سرانه هر دانشجو و هزینه‌هایی که از سوی دانشگاه برای آنان تقبل می‌شود، خیلی بیشتر از بودجه‌ای است که دولت به ما می‌دهد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرطوسی ادامه داد: در همین شرایط فعلی نه در شرایط ایده آل، هزینه‌های آموزشی دانشجویان از جمله سرانه غذا، سرانه خوابگاهی، رفت و آمد و... بسیار زیاد است و ما از درآمدها و سایر بودجه‌هایمان می‌گذریم تا بتوانیم سرانه غذا،‌ خوابگاه،‌ رفت و آمد و ... دانشجویان را تامین کنیم.

خاکی صدیق با پیشنهاد اینکه بودجه دانشگاه‌ها باید مستقل از دیگر بودجه‌های دولت باشد، گفت: به نظرم بودجه ما باید مستقل از بودجه‌های دولتی باشد و دانشگاه به بودجه‌های دولتی خیلی نباید متکی باشند، اما اگر قرار است بودجه را دولت بدهد باید خیلی شفاف و صحیح بگویند به ازای هر دانشجو چقدر بودجه می‌دهند و دانشگاه‌ها هم بگویند که به طور کلی چقدر هزینه می‌کنند و پول‌ها کجا هزینه می‌شود؟ اگر این اتفاق بیافتد به نظرم برخی از مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای دانشگاه‌ها حل می‌شود.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر طوسی در پایان درباره ایجاد فضای نقد در دانشگاه‌ها گفت: من فکر نمی‌کنم در دانشگاه‌ها بخاطر بیان عقیده دانشجوها محدودتی داشته باشند و کسی در این مورد تحت فشار قرار گرفته باشند. ما چنین برداشتی نداریم اتفاقا دانشجویان در فضای مجازی به صورت خیلی شفاف نظراتشان را بیان می‌کنند و من هم تا به الان  سراغ ندارم که مطرح کردن این مباحث در دانشگاه ما برای کسی تبعاتی به وجود آورده باشد، لااقل در دانشگاه ما چنین نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز