خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت محیط زیست استان یزد خبرداد:

وجود ۶۰ غار شناسایی شده در استان یزد

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۸۶۱

معاون حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: حدود ۶۰ غار در استان یزد شناسایی شده که بیش از یک سوم از این غار‌ها در شهرستان مهریز قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، اعظم حبیبی‌پور گفت: امروزه غارها به عنوان پدیده‌های زمین شناختی، زیست شناختی، تاریخی و باستان شناسی، طبیعت‌گردی و ورزشی مورد توجه، مطالعه، اکتشاف و بهره برداری قرار می‌گیرند.

وی افزود: جاذبه‌های زمین شناختی منحصر به فرد غارها، شرایط خاص زیستی و تنوع زیستی کاملا بومی آنها، وجود بقایای فسیلی مهره داران، آثار باستانی و تاریخی ارزشمند و نقوش صخره‌ای و دیوار نوشته‌های متعلق به ده ها هزار سال پیش در این غارها موجود است.

سیدمحمد رستگاری فرماندار شهرستان مهریز نیز گفت: غارهای طبیعی در این شهرستان ظرفیتی مناسب برای رونق گردشگری و اشتغال و درآمدزایی است که بایستی در سایه ضوابط زیست محیطی، زمینه بهره برداری بهینه از آنها مهیا شود.

رستگاری افزود: با وجود غارخیز بودن شهرستان مهریز تا کنون مطالعات علمی و اطلاعات مستند از وضعیت موجود این غارها با هدف برنامه ریزی و راهبری این حوزه وجود نداشته و اولویت کار کارگروه غارشناسی استان باید بر این مهم قرار گیرد.   

ایران نژاد پژوهشگر و استاد دانشگاه هم درباره ارزش غارهای شناسایی شده در مهریز گفت: کمیته مطالعات غارشناسی استان باید ضمن تعیین وضعیت موجود غارها، بر مباحثی چون ارزشگذاری حفاظتی، تعیین شاخص‌های حریم غارها، الگوی ایمن سازی و تعیین برآورد ضریب خطرپذیری و عوامل تهدید غارها را بررسی کند. 

این پژوهشگر افزود: اهمیت غارها بعنوان یک اثر طبیعی ملی کشور و ارزش فراوان زیست‌محیطی و پتانسیل کم نظیر آن در بحث گردشگری باید به نحوی صورت بگیرد تا آسیبی به آنها وارد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز