خبرگزاری کار ایران

متن بیانیه پایانی یازدهمین دور نشست آستانه/ جلسه بعد اوایل فوریه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۲۷۳

نمایندگان، ایران، روسیه و ترکیه با صدور بیانیه‌ای به این دور از نشست‌های آستانه پایان دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از رسانه دولتی قزاقستان، متن این بیانیه که در قالب ۱۵ بند منتشر شده به شرح زیر است

۱.    تعهد  خود را نسبت به حاکمیت، استقلال، اتحاد و حفظ  تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و اهداف و اصول منشور ملل متحد اعلام می‌کنیم.

۲.   این اصول باید به طور جهانی مورد احترام قرار گیرد و از هر گونه اقدامی که ممکن است آنها را نقض و دستاوردهای نشست آستانه را تضعیف کند، باید اجتناب شود.

۳.    هرگونه تلاش برای ایجاد شرایط جدید در خاک  سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم مردود است و اراده خود را در برابر برنامه‌های جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه اعلام می‌کنیم.

۴.   وضعیت فعلی در سوریه بررسی شد، تحولات اخیر را پس از آخرین جلسه خود در سوچی در ۳۰ تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار دادیم و اراده خود را برای تقویت همکاری های سه‌جانبه اعلام می‌کنیم.

۵.    وضعیت منطقه ادلب مورد بررسی قرار گرفت. عزم خود برای اجرای کامل «یادداشت تفاهم برقراری ثبات در منطقه کاهش تنش ادلب مورخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸» اعلام و نگرانی خود را در زمینه لغو آتش بس در این منطقه ابراز می‌کنیم ضرورت دارد بر اهمیت آتش بس مداوم تاکید شود. تحت هیچ شرایطی مساله کاهش تنش نباید حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را تضعیف کند.

۶.    مجددا تصمیم خود را مبنی بر ادامه همکاری به منظور نابود کردن داعش، جبهه النصره و تمام افراد، گروه‌ها، شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با القاعده یا داعش که توسط شورای امنیت سازمان ملل به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شونداعلام می‌کنیم. از تمامی گروه‌های مخالف مسلح در سوریه خواسته می‌شود که خود را از گروه‌های تروریستی جدا کنند.

۷.     هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به شدت محکوم است و خواستار آن هستیم که هر گونه گزارش در این زمینه به سرعت و دقیق مورد بررسی قرار گیرد و در انطباق کامل با کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های شیمیایی و انهدام آنها توسط سازمان منع سلاح های شیمیایی به عنوان سازمان اصلی صلاحیت‌دار مورد تحقیق قرار گیرد.

۸.    اعتقاد بر این است هیچ راه حل نظامی برای جنگ سوریه نمی‌تواند وجود داشته باشد و این مسئله تنها از طریق روند سیاسی تحت رهبری سوریه و تحت حمایت سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد باید حل شود.

۹.    شرکت‌کنندگان در این نشست مجددا اعلام می کنند که قصد دارند با تلاش‌های مشترک، کمیته قانون اساسی در ژنو را راه‌اندازی کنند که با حمایت از همه طرف‌های سوری، مطابق با تصمیمات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی باشد. به همین منظور تصمیم بر این است که رایزنی‌ها در تمام سطوح را به منظور نهایی کردن این موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن تقویت شود.  

۱۰.    از اجرای موفقیت‌آمیز «برنامه آزمایشی» در چهارچوب آزادی بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و نیز شناسایی مفقودان استقبال می‌شود. آزادی بازداشت شدگان در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۸ قدمی رو به جلو در جهت اعتمادسازی بین طرفین به منظور کمک به پایداری فرایند سیاسی و عادی‌سازی وضعیت است. در این زمینه، بر تعهد به افزایش تلاش‌های مشترک تاکید می‌شود.

۱۱.    نیاز به ادامه تمام تلاش‌ها برای کمک به تمام سوری‌ها به منظور داشتن  زندگی عادی و آرام و کاهش رنج آنها مورد تاکید است. از جامعه بین‌الملل بویژه سازمان ملل متحد و نهادهای انساندوستانه درخواست می‌شود کمک خود به سوریه را از طریق تامین کمک‌های  انساندوستانه، احیای امکانات زیرساختی انساندوستانه مانند تاسیسات آب و برق، مدارس و بیمارستان‌ها افزایش دهند.

۱۲.    نیاز به ایجاد شرایط  برای بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان داخلی به مناطق زندگی خود در سوریه مورد تاکید است. همچنین بر آمادگی برای ادامه تعامل با دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و دیگر سازمان‌های بین‌المللی تخصصی، در حوزه کمک به آماده‌سازی و برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد آوارگان و اشخاص بی‌خانمان سوری تاکید می‌شود.

۱۳.    استفان دمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه به دلیل  تلاش‌هایش جهت پیدا کردن راه حل مطلوب برای بحران سوریه و تعامل و همکاری با طرف‌های آستانه در طول ماموریتش مورد تقدیر قرار است.

۱۴.    از رییس‌جمهور قزاقستان نورسلطان نظربایف و مقامات آن کشور برای میزبانی یازدهمین نشست بین‌المللی سوریه در آستانه تشکر ویژه می‌شود.

۱۵.    قرار شد نشست بعدی اوایل فوریه ۲۰۱۹ در آستانه برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز