خبرگزاری کار ایران

از امروز تا پایان آذر ماه بر روی صحنه می‌رود؛

اجرای نمایش « خ.میم » در تئاتر شهر تبریز

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۶۱۶

کارگردان"خ.میم"گفت: حرف ما تئاتر و نمایش است. فقط آرزوی من این است که دنیا پر از صلح و آرامش باشد و امیدواریم بتوانیم با این نمایش و دیگر نمایش ها وظیفه خود را تا جایی که می توانیم ، ادا کنیم.

به گزارش ایلنا، شامگاه روز سه شنبه در خانه تئاتر  تبریز با حضور خانواده مرحوم آتنا اصلانی و هنرمندان این عرصه، زنگ افتتاح رویداد هنری "خ.میم" به کارگردانی و نویسندگی "میرمیلاد مهدی زاده"، تهیه کنندگی "حامد بابایی" و با اجرای دو بازیگر نمایش، به صدا در آمد.

مراسم افتتاحیه که با حضور عکاسان و خبرنگاران  برگزار  شد، میر میلاد مهدی زاده نویسنده و کارگردان جوان این اثر  در نشست خبری که با حضور  کارگردان، مدیر روابط عمومی تئاتر شهر مهرداد خردمند و بازیگران این نمایش برگزار شد گفت: حرف ما تئاتر و نمایش است. فقط آرزوی من این است که دنیا پر از صلح و آرامش باشد و امیدواریم بتوانیم با این نمایش و دیگر نمایش ها وظیفه خود را تا جایی که در توان ما است، ادا کنیم.

مهدی زاده در توصیف نمایش گفت:نمایش خ.میم تقریبا یک سال و نیم است که تمرین می شد و  دو بار به صورت تک نمایش اجرا شده و در بین اجرا های سی امین جشنواره تئاتر استان جایزه یک بازیگری، دو نویسندگی و 3 کارگردانی را کسب کرد.  

وی افزود: نمایش خ.میم یک اتفاق است. من این نمایش را در طول خدمت سربازی ام نوشتم و می توان گفت شرایطی که در آن حضور داشتم در ایده نوشتن چنین نمایشی تاثیر داشت و این سومین اجرایی است که من در خانه تئاتر شهر تبریز داشتم.

مهدی زاده در پاسخ به این که چه مشکلاتی برای تمرین این اجرا وجود داشت، گفت: مشکلات تئاتر و تمرین برای اجراها بسیار است اما اگر بخواهیم گریزی به این مشکلات بزنیم باید بگوییم که از زمان حضور آقای ریحانی کمی از مشکلات فنی و سخت افزاری ما کم شده است. اما در این برهه بیشتر مشکلات مربوط به حضور تماشگر تئاتر است.  

وی افزود: ما بولتن کافی برای تبلیغ نمایش هایمان و جذب تماشاگر در شهر تبریز که اکنون با شهر مشهد در رقابت کسب مقام دوم بعد از تهران برای اجرای تئاتر است، نداریم. و اگر تماشاگر کافی برای تماشای اجراهای تئاتر باشد،  می‌توانیم برای رفع نیاز اطلاعاتی تماشاگر به مطالعاتی بیشتری دست زده و کارهای قوی تری را تولید کنیم. همچنین با آمدن تماشاگر می‌توانیم بودجه کافی برای سرمایه گذاری بیشتر و تامین امکانات بهتر و حرفه ای تر داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه چطور تصمیم به نوشتن این متن گرفته و هدف از آن چیست، عنوان کرد: چیزی که من در جامعه درک کرده‌ام این است که ما مشکل هویت داریم و هیچ کدام از نقش ها هویت و اسمی ندارند.  

مهدی زاده افزود: هویت دهنده به آدم از بدو تولد یک زن است که می تواند نقش مادر، خواهر و یا یک دختر  را نیز داشته باشد. چیزی که باعث می شود در برخی مواقع  واکنش های خشونت آمیزی در برابر   زنان از خود  نشان دهیم همین عدم وجود هویت است.  

وی خاطر نشان کرد: خ.میم یک داستان فرامرزی برای همه جاهایی است که خشونت علیه زنان وجود دارد، و باید بگویم که برای نوشتن این متن مشاوره های بسیاری باچند فرد نظامی نیز داشتم.

مهرداد خردمند، مدیر روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی و تئاتر شهر تبریز از بازیگران درباره چگونگی نقش هایشان سوال کرد که کوثر صالحی  بازیگر جوان این  اثر عنوان کرد: اولین مواجهه من با متن در حد یک طرح بود و موضوع متن من را به عنوان یک زن و خشونت هایی که در دنیا بر علیه زنان وجود دارد، جذب خود کرد، یکی از چیزهای مهمی که در هر جنگی چه  نرم و چه سخت نمود بیشتری دارد  تاوانی است که زنان می‌دهند، چه به صورت از دست دادن همسر و فرزند و یا  مورد تجاوز قرار گرفتن و ...

وی افزود: نقش متفاوتی بود، چون ما در این نمایش یک دختر نظامی نمی بینیم، بلکه دختری می بینیم که نظامی است. این نقش از شخصیت من چه از لحاظ ظاهری چه شخصیتی خیلی دور است و من با صحبت کردن با خانم‌هایی که قربانی جنگ بودند و کمک گرفتن از سربازها و نظامیان توانستم با این نقش اخت پیدا کنم.

صالحی گفت: زمختی که در این نقش وجود دارد بخاطر شرایطی است که آن دختر در آن شرایط رشد یافته و بزرگ شده است،اما باید توجه کرد که این دختر در این نقش نرمی‌هایی هم دارد و من خودم به شخصه از بیرون این دختر را مثل یک دختر بچه می بینم،وحتی دادی که دختر در آخر می زند یک گریه یا یک ناراحتی نیست، بلکه نشان دهنده یک درد عمیق است.

شاهین کاظم نژاد، به عنوان بازیگر مرد این نمایش نیز گفت: این متن راجع به خشونت علیه زنان بود و چون سختی داشت، سختی اش برایم وسوسه انگیز بود و مرا به شرکت در این نقش دعوت کرد.

وی افزود: مرجع رسیدن من به این نقش به پدرم که نظامی بود و فوت کرده است بر می‌گردد و برای رسیدن به این نقش، همه همکاران در این گروه با نظرهایشان کمک زیادی به من کردند.

این نمایش همه روزه تا پایان آذرماه از ساعت ۱۸ در تئاتر شهر تبریز اکران می‌شود.

انتهای پیام/
سمیه جودتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز