خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش "سرود صد هزار افلیای عاشق":

به عنوان سفیر صلح در فستیوال بین‌المللی ازمیر حاضر می‌شویم/ تبریز از فقدان سالن تئاتر رنج می‌برد

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۸۹۴

فتوحی گفت: اجرای نمایش "سرود صد هزار افلیای عاشق" در آنکارا به‌زبان فارسی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و این‌بار نمایش را به‌زبان ترکی در ازمیر اجرا می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، علی فتوحی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز نمایش "سرود صد هزار افلیای عاشق" با بیان اینکه این نمایش الهام گرفته از اثر قطب‌الدین صادقی است، خاطرنشان ساخت: این اثر روایتی از کشتار 180 هزار بی‌گناه در جنگ ایران و عراق و ظلمی است که در حقِ افلیا صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های قطب الدین صادقی حساسیت به مسائل روز است و پیش‌تر در اثر "صبرا و شکیلا" به کشتار فلسطینیان پرداخته و چند نمایش او نیز در جشنواره‌ی فجر اجرا شده است.

کارگردان نمایش "سرود صد هزار افلیای عاشق" به عدم استقبال تماشاگران از این اثر در سال 92 اشاره و توضیح داد: با بازتولید این نمایش اولین‌بار در فستیوال ای‌توس آنکارا در عید نوروز بدون اخذ حمایت از ارگان یا نهاد دولتی به‌روی صحنه رفتیم و علی‌رغم اجرای آن به زبان فارسی مخاطبان شدیداً تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی یادآور شد: نمایش "سرود صد هزار افلیای عاشق" به عنوان نماد صلح، دوستی و ضد جنگ در آنکارا معرفی شد و امسال نیز به عنوان نماینده ایران بعد از 6 ماه به فستیوال بین‌المللی ازمیر معرفی شده است؛ فستیوال بین‌المللی ازمیر از ای‌توس آنکارا معتبرتر است و از کشورهای اروپایی نیز در این فستیوال حضور خواهند داشت.

فتوحی از ترجمه نمایش"سرود صدهزار اوفلیای عاشق" به زبان ترکی خبر داد و عنوان کرد: این نمایش به همراه دو اثر دیگر قطب‌الدین صادقی به زبان ترکی ترجمه و همه کارهای چاپ به زبان ترکی انجام شده است، در انتظاریم با اخذ مجوز این اثر، آن را به مرحله چاپ برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه نمایش گروه آینا به‌عنوان سفیر صلح و دوستی معرفی شده است، اذعان داشت: نگران بودیم اجرای نمایش به‌زبان فارسی در ترکیه مانع فهم مخاطبان شود و مورد استقبال قرار نگیرد، ولی بعد از اتمام نمایش با گریه‌های دبیر فستیوال فهمیدیم کل مطلب نمایش را درک کرده‌اند و ما در اشتباه بودیم.

این کارگردان تبریزی با بیان اینکه تبریز از فقدان سالن تئاتر رنج می‌برد، تصریح کرد: به شخصه نمی‌دانم اجرای نمایش بعدی‌ام در کدام سالن برگزار خواهد شد، البته این موارد را با شهردار تبریز در میان گذاشته‌ایم و او قولِ بازسازی ساختمان تئاتر را داده است.

وی افزود: البته شهردار تبریز وعده‌ی احداث "پارک تئاتر" را نیز دادند که امیدواریم این کار برای اولین‌بار در کشور انجام شود، با این کار می‌توانیم باز هم در کشور عنوان اولین‌ها را به خود اختصاص دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز