خبرگزاری کار ایران

صالحی راهی بروکسل شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۴۶۳

رییس سازمان انرژی اتمی و معاون رییس‌جمهور در راس هیاتی برای حضور در سومین سمینار عالی‌رتبه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا که ۵ و ۶ آذرماه برگزار می‌شود، راهی بروکسل شد.

به گزارش ایلنا، این سمینار اولین نشست همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه این کشور علیه ایران است.

این سیمنار در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی برای رسیدن به "سازوکار ویژه مالی" هم‌چنان ادامه دارد.

در عین حال، سازمان انرژی اتمی و ۲۳ نهاد و شخص مرتبط با آن در روند بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در ۱۳ آبان مجدد مورد تحریم قرار گرفته‌اند که این مساله نگرانی‌ها درباره روند همکاری‌های آتی ایران و اروپا و نیز با کشورهای دیگر را حتی در حوزه‌های تحقیق و توسعه، علمی و آموزشی و به ویژه ایمنی هسته‌ای را افزایش داده است.

یکی از مهم‌ترین تحریم‌های اعمال شده نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مربوط به حوزه تولید رادیوداروها و شرکت "پارس ایزوتوپ" است که تنها تامین کننده داروهای رادیواکتیو مورد مصرف مراکز پزشکی هسته‌ای در کشور است.

در عین حال به مانند گذشته سه فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب برجام یعنی نیروگاه بوشهر و واحدهای جدید آن، سایت فردو و تولید ایزوتوپ‌های پایدار و پروژه بازطراحی راکتور اراک از این تحریم‌ها مستثنی شده‌اند.

بنا بر این گزارش، همکاری‌ با اتحادیه اروپا در پروژه‌های مختلف ادامه دارد اما مهم‌ترین آن، پروژه همکاری‌ مشترک جهت توانمندسازی مرکز نظام ایمنی هسته‌ای ایران است که در سال ۱۳۹۶ آغاز و به یک کنسرسیوم اروپایی واگذار شد و در مرداد ۱۳۹۷ دومین بخش از این پروژه با برگزاری مناقصه به همان کنسرسیوم واگذار شد.

قرار است در این سمینار  علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و مقامات ارشد اروپایی شرکت کنند. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و تعدادی از مدیران این سازمان نیز در این سفر حضور دارند.

هم‌چنین گفته شده است، هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور مان در این سمینار حضور و سخنرانی خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز