خبرگزاری کار ایران

کلانتری در جمع خبرنگاران؛

شرایط محیط‌بانان باخت – باخت است

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۰۵۴

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شرایط محیط‌بانان را باخت – باخت عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش نشست و بررسی مشکلات محیط بانان در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت محیط‌بانان گفت: محیط بانان افراد زحمت‌کشی هستند که شبانه‌روز در زیست‌گاه‌ها حضور دارند و یکی از خواسته‌های آنها تسریع روند رسیدگی به لایحه حمایت از محیط بانان است. این لایحه در حال حاضر در کمیسیون‌های مختلف مجلس بررسی شده و منتظر هستیم تا به صحن علنی آمده تا در آنجا به تصویب برسد و امیدواریم قبل از اینکه مجلس وارد مباحث بودجه سال ۹۸ شود این لایحه را تصویب کند.

وی با اشاره به دیگر مسائل محیط بانان خاطرنشان کرد: محیط‌بانی یک شغل کاملا تخصصی است و تا به حال دانشکده‌های محیط زیست فراوانی در کشور وجود داشته که اقدام به آموزش دانشجویان در حوزه محیط زیست کرده‌اند. همچنین یک دانشکده محیط وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد اما در هیچ کدام از این دانشگاه‌ها آموزشی برای محیط بانان در نظر گرفته نشده است. آموزش‌های محیط بانی کار کاملا تخصصی است، چرا که هم باید مسائل حقوقی را بدانند و هم مسائل نظامی اجتماعی، تنوع زیستی و غیره را بیاموزند.

او افزود: اما در حال حاضر محیط‌بانان بدون هیچ آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و استخدام می‌شوند از وزارت علوم و شورای عالی اداری دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان تقاضا کردیم تا دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان به دانشکده محیط بانی تبدیل شود و به دانشجویان محیط بانی نیز همانند دانشجویان افسری و نظامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارائه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل محیط‌بانان وضعیت معیشت آنان است محیط‌بانان ۱۸ شبانه‌روز در پاسگاه‌ها هستند و ۱۲ روز به منازلشان باز می‌گردند یعنی در ماه بیش از ۴۰۰ ساعت سر کار هستند اما دریافتی آنها حداقل‌ ممکن است مکاتباتی را با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی انجام دادیم که امیدوارم به تفاهم رسیده تا وضعیت معیشتی محیط‌بانان را تغییر داده تا آنها با انگیزه‌های بیشتری وظایف خود را انجام دهند.  

وی ادامه داد: لایحه حمایت از محیط‌بانان در صورتی که تصویب شود مشکلات حقوقی محیط‌بانان را کاهش می‌دهد و از بین می‌برد گاهی اوقات در درگیری‌ها، محیط‌بان کشته می‌شود و در صورتی که متخلف را از پای دربیاورد باید قصاص شود در هر صورت موضوع برای محیط‌بان باخت – باخت است. بنابراین این قانون امتیازی را که به محیط‌بانان می‌دهد آنها را در رده نیروهای نظامی و انتظامی قرار داده و با تصویب این قانون شرایط محیط بان در هنگام انجام وظیفه‌اش تغییر می‌کند و با خیال راحت‌تری می‌تواند از منطقه خود حفاظت کند امیدواریم مجلس با تصویب این لایحه هر چه سریعتر مشکلات حقوقی محیط‌بانان را برطرف کند.

کلانتری درباره واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: این تبلیغاتی است که برخی از سران محیط زیست که در گذشته در این سازمان فعالیت داشتند مطرح می‌کنند و بر آن دامن می‌زنند تنوع زیستی تاکنون در وزارت امور خارجه بوده است و ۳۰ سال است در آن وزارتخانه قرار دارد و مساله‌ای را که ۳۰ سال وزارت امور خارجه به آن رسیدگی نمی‌کرد با تصویب دولت قرار است در وزارت جهاد کشاورزی حفاظت شود کل مناطق حفاظت شده‌ای که در اختیار محیط زیست است در حدود ۱۷ میلیون هکتار است در حالی که بیش از یکصد میلیون هکتار در حوزه اختیار سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع است که در زیرمجموعه وزارت جهاد قرار دارد بنابراین دسترسی آنها به تنوع زیستی قاعدتا بیشتر از ما است. در حال حاضر بیش از سه بانک ژن مجهز در وزارت جهاد وجود دارد که ما یک بانک هم نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود؛ به خاطر محصولات تراریخته و تغییر شکل یافته این اقدامات در حال انجام است آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: از تنوع زیستی چه چیزی نصیب تراریخته می‌شود؟ اصلا تراریخته از یک ژن وحشی ایجاد نمی‌شود بلکه تراریخته از یک ژن شناخته شده است ژن شناخته‌ شده‌ای که دیگر وحشی تلقی نمی‌شود و وارد تنوع زیستی نیست. در حقیقت ژن شناخته‌ شده‌ای را در بحث تراریخته به یک موجود دیگری منتقل می‌کنند. در حال حاضر متولی نظارت بر ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست است و محیط زیست باید از ایمنی زیستی حفاظت کند و حمایت کند اما تنوع زیستی از ۳۰ سال پیش در وزارت امور خارجه بوده‌ که هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد افرادی که در حال حاضر به این موضوعات اعتراض دارند، چرا در گذشته هیچ سختی نمی‌گفتند.

او در پاسخ به این سوال که آیا سازمان حفاظت محیط زیست در تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی نظارت دارد؟ تاکید کرد: بله، این نظارت از طرف ما وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز