خبرگزاری کار ایران

محمدی‌‌‌نسب در دیدار با نائب رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ:

باید در یمن ورود کرد و به کمک مردم آن شتافت

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۱۳۰

دبیرکل جمعیت هلال احمر در دیدار با نائب رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ضمن تقدیر از همکاری این کمیته با هلال احمر ایران از آمادگی هلال احمر کشورمان برای افزایش همکاری و تعاملات با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جهت کمک به کاهش آلام بشری در یمن خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمود محمدی نسب در دیدار با گیلس کاربونیئر با اشاره به اینکه هلال احمر ایران آماده همکاری در بسیاری از برنامه‌‌‌‌های کمیته در منطقه و سایر کشورها است، گفت: هلال احمر ایران توانمندی‌های خوبی در حوزه درمان اضطراری دارد و در سایه حمایت‌‌‌‌های رئیس جمعیت که خود نیز از پزشکان داوطلب است و درک عمیقی از این مسائل دارد، در این زمینه می‌‌‌تواند نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه هم اکنون یکی از مسائلی که منطقه ما به شدت درگیر آن شده، فاجعه انسانی یمن است که علاوه بر نسل‌‌‌‌‌کشی، ۱۵ میلیون غیرنظامی و زن و کودک را در معرض جنگ، گرسنگی و حمله قرار داده است. انتظار ما این است که با همکاری کمیته بتوانیم نقش پررنگ‌تری در کمک به مردم یمن داشته باشیم، چرا که در این کشور با موضوع فاجعه انسانی روبه‌رو هستیم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر ایران با پایبندی به اصول نهضت همواره از کمک به مردم یمن دریغ نکرده است، اظهار داشت: به هرشکل باید در یمن ورود کرد و به کمک مردم آن شتافت در این مسیر البته خطر و ناامنی‌هایی وجود دارد، اما این هم بخشی از فعالیت‌های کمیته است و ما نگرانیم تا رفتارهای محافظه‌کارانه، موجب کاهش اثرگذاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن شود، چراکه در مخاصماتی که یک طرف قدرتمند و طرف دیگر ضعیف باشد، طبیعی است که طرف قدرتمند محیط را برای کمیته و سایر جمعیت‌ها ناامن کند و اجازه فعالیت به آنها ندهد.

محمدی‌‌‌نسب با بیان اینکه هم‌‌‌اکنون، مسیر ارسال غذا هم به روی مردم یمن بسته است، تصریح کرد: در این شرایط، از گرسنگی به عنوان سلاحی علیه بشریت استفاده می‌شود و تا زمانی که نتوانیم به رفع این مشکل کمک کنیم این شرایط همچنان ادامه یافته و این موازنه هیچگاه به تعادل نمی‌رسد و من تاکید می کنم که هلال احمر ایران تمایل دارد تا بخشی از زنجیره کمک به مردم یمن با حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ باشد.

وی با بیان اینکه خبر رسیده است ٢٠٠ ایرانی در زندان‌های تایلند به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: مطلع شدیم این افراد از نظر تغذیه و سلامت در شرایط بسیار بدی هستند و امکان دیدار با خانواده خود و دریافت خدمات درمانی و دارویی ندارند، بنابراین درخواستم از شما این است که کمک کنید به نمایندگان هلال‌احمر ایران تا بتوانند از زندان‌های آنجا بازدید کنند و به نیازهای هموطنانمان پاسخ دهند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر از نائب رئیس کمیته بین‌‌‌‌المللی صلیب سرخ درخواست کرد تا امکان دسترسی هلال احمر ایران به آرشیو فعالیت‌های کمیته در جنگ ایران و عراق را فراهم کند تا از این طریق بتواند بخشی از تاریخ کشورمان را شفاف کند.

محمدی نسب در تشریح توانمندی‌‌‌‌‌های هلال احمر ایران به نقش‌آفرینی در بزرگترین پیاده‌روی دنیا در اربعین نیز اشاره کرد و ابراز داشت: هلال احمر ایران هر ساله نقش مهمی را در حوزه درمان زائران در پیاده روی اربعین اجرا می‌کند و امسال نیز، ۴٠ مرکز درمانی را در عراق راه‌‌‌‌اندازی و خدمات مختلفی را در سطوح متفاوت به زائران ارائه کرد و این نشانه خوبی از توانایی ما در ارائه خدمات در حوزه درمان است.

وی هم در این دیدار با اشاره به اینکه کمیته همواره همکاری خوبی با هلال‌احمر ایران در اجرای پروژه‌های مختلف انسان‌دوستانه و کنترل بلایا و حوادث داشته است، بیان کرد: هلال‌احمر ایران نیز همواره فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیار خوبی را در خاورمیانه، آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین اجرایی کرده است.

گیلس کاربونیئر با استقبال از پیشنهاد دبیرکل جمعیت هلال‌احمر برای کمک به قربانیان مخاصمات مسلحانه در کشورهای مختلف از جمله یمن، یادآور شد: کمیته همواره به دنبال افزایش همکاری‌ها با جمعیت های ملی به‌خصوص به منظور تقویت و افزایش کمک به قربانیان مخاصمات مسلحانه بوده است، اما موضوع امنیت هم بسیار مهم است. در این موارد همواره هدف کمیته این است تا به نحوی عمل کند که طرفین درگیری حضور این نهاد بشردوستانه را بپذیرند، لذا علاوه بر استقبال از پیشنهاد همکاری شما در یمن، به این مهم اشاره می‌کنیم که شرایط و محدودیت‌های بسیاری در یمن وجود دارد که فرصت همکاری را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه همواره شاهد افزایش حملات به تاسیسات و پرسنل درمانی در مخاصمات هستیم، عنوان کرد: کمیته همواره تلاش داشته تا با کمک سایر نهادها و همکاران خود در نهضت، موضوع مراقبت‌های درمانی در معرض خطر را اجرایی کرده و در سراسر جهان پرهیز از تعرض به کارکنان مراقبت های درمانی را گسترش دهد. کمیته درصدد افزایش حضور خود در یمن با ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آب و غذا است و بودجه این امر را نیز افزایش داده‌ و همواره تلاش کرده تا مورد پذیرش طرفین به عنوان سازمانی بیطرف و بشردوست باشد، اما به نظر می رسد هیچ راه‌حل بشردوستانه‌ای برای پایان دادن به جنگ یمن وجود نداشته و تنها راهکار، مذاکرات سیاسی است.

نایب رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با بیان اینکه علاقه‌مندی هلال احمر ایران برای دسترسی به آرشیو جنگ ایران و عراق بسیار جالب است، تاکید کرد: کمیته تلاش می‌کند تا دسترسی حداکثری به این آرشیو را برای هلال احمر ایران فراهم کند، اما باید در این زمینه به حفاظت از اطلاعات و مسائل شخصی توجه خاصی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز