خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد:

دولت از دست‌اندازی به منابع صندوق توسعه ملی بپرهیزد

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۹۳۶

شافعی اظهار داشت: مصوب شده بود که دولت کوچک شود و بر درآمدهای نفت نظارت صورت بگیرد این در حالی است که منابع صندوق توسعه ملی باید صرفاً به تولید بخش خصوصی اختصاص پیدا کند ولی الان منابع صندوق خوب نیست و باید از دست‌اندازی برای پروژه‌های تکراری بپرهیزیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در اجلاس ماهیانه اتاق بازرگانی ایران غلامحسین شافعی با تبریک آغاز به کار وزرای جدید اقتصادی در دولت گفت: اتاق تصمیم دارد برنامه‌های ارائه شده وزرا را بعد از انتخاب پایش کرده و قول‌های آنها را مورد بررسی قرار بدهد و نتایج آن را منتشر کند پس امیدواریم وزرای جدید به قول‌هایشان عمل کنند.

وی ادامه داد: در اولین جلسه وزیر جدید صنعت با فعالان اقتصادی مقرر شد محل ثابتی در وزارتخانه به اتاق و فعالان اقتصادی اختصاص داده شود.

شافعی تصریح کرد: سال‌ها است که متخصصان و فعالان اقتصادی مشکلات کشور را بیان می‌کنند و راهکارهای آن را ارائه می‌دهند اما متاسفانه تا به امروز این روش جواب نداده است. امروز حجم عظیمی از راه‌حل‌ها برای خروج از مشکلات اقتصادی مطرح شده اما هنوز مشکلات اساسی سر جای خود است.

وی تصریح کرد: هنگامی که به رسانه‌ها نگاه می‌کنیم و یا در همایش‌ها می‌شنویم انبوهی از مشکلات و راه حل برای برون‌رفت وضعیت فعلی گفته می‌شود. بهبود فضای کسب و کار، ایجاد شفافیت، اصلاح نظام بانکی و مالیاتی از جمله راهکارهایی است که از سوی کارشناسان مطرح شده است اما شاهد حل اساسی مشکلات نیستیم.

شافعی تصریح کرد: ریشه اصلی عدم حل مشکلات اقتصادی نبود صورت‌بندی دقیق از مشکلات و عدم دستیابی به حل مشکل است. ما فقط به معلول‌ها می‌پردازیم بدون اینکه علت را برطرف کرده باشیم. این بدان معنا است که بدون ارائه صورت‌بندی دقیق از این مشکلات قادر به حل آنها نیستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اولویت‌بندی مشکلات اصلی کشور گفت: اولویت‌بندی یعنی اینکه ابتدا قواعد حاکم بر اقتصاد در بخش دوم قواعد حاکم بر اقتصاد کلان و در بخش سوم قواعد حاکم بر اقتصاد خرد را باید در نظر بگیریم. وقتی پیشنهادات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که از حل مشکلات خود به سطح کلان رسیده‌ایم در حالی که ما در قواعد بازی دچار مشکل هستیم.

شافعی گفت: عدم تمرکز در ساختار تصمیم‌گیری اقتصاد و عدم توجه به نظر صاحبان عمل مشکلات را بیشتر کرده و عنصر محرک بر خلق ثروت غیر تولیدی قرار گرفته پس باید به قواعد بازی برگردیم.

شافعی در خصوص بودجه 98 گفت: در کمیته تدوین و بررسی بودجه سال آینده نمایندگان اتاق در کمیته تدوین حضور دارند و انتظار ما این است که دولت در بودجه سال بعد برنامه‌های توسعه‌ای را پیگیری کنند نه اینکه فقط سیاهه دخل و خرج نوشته باشد. بلکه براساس منابع درآمدی پایدار هزینه‌ها مدیریت شود.

شافعی ادامه داد: مصوب شده بود که دولت کوچک شود و بر درآمدهای نفت نظارت صورت بگیرد این در حالی است که منابع صندوق توسعه ملی باید صرفاً به تولید بخش خصوصی اختصاص پیدا کند ولی الان منابع صندوق خوب نیست و باید از دست‌اندازی برای پروژه‌های تکراری بپرهیزیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز