خبرگزاری کار ایران

حسین کمالی در هیات‌های اجرایی خانه‌های کارگر مطرح کرد:

مسئولان ما حرف زدند اما طور دیگری عمل کردند/چرا طلا می‌فروشید که بعد بخواهید بگیرید؟

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۳۳۶

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: یکبار من با آقای رئیس‌جمهور گفتم که دچار اعتمادسوزی شده‌ایم. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است هیچ پولی جای اعتماد را نمی‌گیرد. مسئولان ما حرف زدند اما طور دیگری عمل کردند، می‌آیند طلا می‌فروشند اما بعد فردی را که در حجم بالا طلا خریده دستگیر می‌کنند. باید پرسید چرا می‌فروشید که بعد بخواهید بگیرید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین کمالی (دبیر کل حزب اسلامی کار) در نشست پایانی سراسری هیئت‌های اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور گفت: جامعه کارگری و تولیدی ما در حساس‌ترین مرحله هستند. آنچه را که قبلا پیش‌بینی می‌کردیم متاسفانه در  حال رخ دادن است. ۲۰ سال پیش در مصاحبه‌ها و نوشته‌هایم گفته بودم که با تداوم آن سیاست‌ها به شرایطی می‌رسیم که امروز در آ‌ن هستیم.

وی افزود: گفته می‌شود که ظرف دو ماه آینده ۸۰۰ هزار نفر به بیکاران ما افزوده خواهند شد. علت این امر سیاست‌های غلطی است که داریم. یکبار باید شجاعانه اعتراض کنیم کجاها اشتباه کردیم و سپس آنها را جبران کنیم. چه اصراری داریم که با روش‌های غلط جلو برویم. اصلا معلوم نیست برای چه این کارها را انجام نمی‌دهیم. هیچکدام از سه بخش اجتماعی و اقتصادی از وضعیت راضی نیستند. به شکل عمومی وضعیت کارفرماها تعریفی ندارند. کارگران هم دچار مضیقه‌های معیشتی بسیار زیادی هستند.

دبیرکل حزب اسلامی کار اظهار داشت: مبنای کار ما باید این باشد که تولیدی صورت گیرد که در آن سود حاصل شود کارفرما سود کند و کارگر از محل آن سود مطالبه درآمدش را انجام دهد. اقتصادی که معطوف به سود نباشد نه دولت و نه کارگر نمی‌توانند در آن ایجاد فشار کنند.

وی افزود: تغییر نرخ ارز در وضعیت پیش آمده موجب شد که جامعه کارگری بیشترین ضربه را بخورد قدرت خرید آنها نصف شده است. هر کسی به هر طریقی توانسته قیمت‌ها را بالا برده است. به غیر از یکسری کالاها بسیاری از آنها قیمت‌های افسارگسیخته یافته‌اند. در چنین شرایطی یک کارگر از کجا باید هزینه‌های زندگی‌اش را تامین کند. اگر دستمزد خوبی ندهند چرخ زندگی به خوبی نمی‌چرخد. اگر هم بخواهند دستمزد بالایی بدهند بیکاری ایجاد می‌شود و اخراج‌ها صورت می‌گیرد. به غیر از یکسری اقدامات بطئی و کوچک ب طور واقعی اصلاح اساسی ساختار اقتصادی کشور رخ نداده است. این اصلاحات باید در حوزه‌های مختلفی از جمله توسعه رقابت‌پذیری داخلی و شفافیت صورت گیرد.

کمالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید پرسید که جایگاه ایران در اقتصاد جهانی چیست. کجای دنیا افراد یک شبه میلیاردر می‌شوند در حالی که یک کارگر از صبح تا شب پتک می‌زند و زحمت می‌کشد اما در آخر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد کسب می‌کند، افرادی هستند که بدون کوچکترین اقدام هزاران میلیارد درآمد کسب می‌کنند. کجای دنیا یک چنین اقتصادی وجود دارد.

وی افزود: براساس قوانین کشور ما بانکداری خارجی منع شده است بنابراین یک چنین چیزی ربطی به تحریم ندارد چرا که حتی در شرایط غیرتحریم نیز زمینه و زیرساخت مناسب بانکداری خارجی را نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی در خصوص سود شرکت‌ها نیز گفت: گزارش می‌دهند که سود شرکت‌های شستا در حد هشت الی نه درصد است اما وقتی تورم ۱۶ درصد باشد این یعنی ۵۰ درصد زیان وجود دارد. آیا یک چنین اقتصادی می‌تواند فعالیت کند؟ سودی که بسیاری واحدها می‌دهند پایین‌تر از نرخ موجود بهره بانکی است.

وی تصریح کرد: ما باید اقتصادی را براساس رقابت داخلی شکل دهیم. رقابت باید در یک فضای کاملا مساوی شکل بگیرد. اقتصاد باید در شفافیت کامل باشد و همه بتوانند در آن حضور یابند اما اقتصاد امروز این چنین نیست. بعد از رقابت داخلی به رقابت خارجی هم می‌توانیم وارد شویم. باید تولیدی انجام دهیم که زمینه ورودمان را به عرصه بین‌المللی فراهم آورد. مسائل و مشکلات بین‌المللی صرفا بخشی از دلیل این است ما در حوزه اقتصاد بین‌الملل ورود نکردیم. ما باید ابتدا بتوانیم بعد از ایجاد رقابت داخلی شرایط رقابت با همسایگان خودمان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اقتصاد ترکیه گفت: وضعیت اقتصادی ترکیه که در جوار کشور خودمان است چهل سال پیش اصلا با وضعیت ما قابل قیاس نبود اما اکنون آنها توانسته‌اند به شرایطی برسند که برخی می‌گونید در ۲۰۵۰ اقتصاد ترکیه بخصوص در حوزه صنایع پوشاک جزو پنج اقتصاد برتر دنیا خواهد شد.

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: ما باید قواعد علمی و رقابت‌پذیری در تولید را رعایت کنیم. از تخصص و مزیت‌های ملی‌مان باید بهره‌ ببریم. اصلاح ساختار اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی اشاره کرد: پنج سال پیش در سلسله جلساتی که با آقای ربیعی وزیر وقت کار داشتم نکاتی را در خصوص اصلاح ساختار اقتصادی با وی مطرح کردم. در پایان آن جلسات ربیعی به من گفت من این مسائل و نکات را با توجه به رویکردهای فعلی نمی‌توانم در دولت جا بیندازم. در سال گذشته کار گروهی با آقای شریعتمداری انجام دادیم و با بهره‌گیری از تجربیات و آموخته‌های کارشناسان و اساتید دانشگاه برنامه‌هایی برای اقتصاد ایران در آینده با توجه به تغییراتی که در حوزه‌های مختلفی که رخ می‌دهد از قبیل حمل و نقل، انرژی، درمان و ... طراحی کردیم. باید ببینیم که برای آن تغییرات پیش رو چه آمادگی‌هایی داریم آینده صنعتی ما چه خواهد بود روش‌های غیرعلمی را تا کجا می‌خواهیم ادامه دهیم. این غارت منابع و اختلاس‌ها تا کجا پیش خواهد رفت. این پول‌هایی که به این شکل نادرست برداشت می‌شود فرهنگ کار را تخریب خواهند کرد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان کارگران را توجیه کرد که بیشتر کار کنند.

وی افزود: در جلسه هفته قبل با علی لاریجانی، رئیس مجلس نکاتی در خصوص احزاب مطرح شد لاریجانی در آنجا گفت احزاب در کشور ما هنوز نهادینه نشدند من در پاسخ گفتم اصلا احزاب در ایران نمی‌توانند نقش ایفا کنند.

وی تصریح کرد: من ارکان نظام را قبول داشته و دوست دارم اما به کارکردها و عملکردها انتقاد دارم. سازوکارهای تعیین صلاحیت در شورای نگهبان تا کی می‌خواهد به همین شکلی که هست ادامه یابد. این چه شیوه انتخاباتی است که ما داریم. بسیاری از آنهایی که با عنوان نخبگان ملت باید در مجلس حضور داشته باشند. نتوانستند حضور یابند روش‌های موجود جواب خوبی نداده است آمدند قانونی گذاشتند که افراد زیرکارشناسی ارشد به مجلس نمی‌توانند وارد شوند این قانون موجب می‌شود که کارگران، کشاورزان و محرومان ما زمینه حضور در مجلس را از دست بدهند.

وی تاکید کرد: سیکل کنونی کشور معیوب است کجای دنیا وقتی مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید و اعتراضات صورت می‌گیرد به پایه ایدئولوژیک آن کشور می‌رسد چرا مسئولان ما بار مشکلات و اشتباهات را به دوش نمی‌گیرند و اجازه می‌دهند که مسائل و مشکلات بر عهده اسلام، نظام و رهبری گذاشته شود. چه کسی آنقدر به ایدئولوژی خودش ظلم می‌کند که ما به اسلام ظلم می‌کنیم.

کمالی گفت: یکبار من با آقای رئیس جمهور گفتم که دچار اعتمادسوزی شده‌ایم. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی است هیچ پولی جای اعتماد را نمی‌گیرد مسئولان ما حرف زدند اما طور دیگری عمل کردند می‌آیند طلا می‌فروشند اما بعد فردی را که در حجم بالا طلا خریده دستگیر می‌کنند. باید پرسید چرا می‌فروشید که بعد بخواهید بگیرید.

وی با اشاره به دوران حضور خود در وزارت کار و امور اجتماعی گفت: من ۱۲ سال وزیر کار بودم همیشه شفاف حرف می‌زدم و عمل می‌کردم وعده نمی‌دادم ابتدا عمل را انجام می‌دادم بعد آن را اعلام می‌کردم. آیا کسی به من خرده گرفت که فلان حرف را زدید نتیجه کارهای من موجب شد که کسی در هیئت دولت موضع ضدکارگری اتخاذ نکند. اعتقاد داریم سیاست‌های دولت باید برای مردم شفاف باشند.

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: اکنون آمده‌اند ۲۰۰ شرکت را در مجموعه شستا برای فروش گذاشته‌اند اگر احتیاط صورت نگیرد ممکن است همه اینها به دست مال‌خرها بیفتند این اموال متعلق به این ملت است چرا کارگران نباید بتوانند خودشان آنها را بگیرند.

وی با ذکر یک مثال توضیح داد: ۲۰ درصد سهام یک کارخانه به قیمت ۲۰۰ میلیارد تومان برای واگذاری گذاشته‌ام اما کاری کردند که رقبا از صحنه خارج شود فردی آمده گفته که ظرف پنج سال ۴۰ میلیارد تومان برای این سهام می‌دهم این فرد رفته از بانک خاورمیانه وام گرفته است مشخص شده که ارزش واقعی آن سهام نه ۲۰۰ میلیارد تومان بلکه ۶۸۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: جامعه کارگری باید در جایی روی پای خودش بایستد کارگران بسیج شوند تا سهام و سنواتشان را از شرکت‌هایی که شستا می‌خواهد واگذاری کند، دریافت کند. جامعه کارگری باید به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و در واقع به همه چیز حساس باشد وقتی سطح تحصیلات برای نمایندگی در مجلس به کارشناسی ارشد می‌رسد جامعه کارگری باید حساسیت نشان داده و اعتراض کنند. سازمان تامین اجتماعی دارایی شما را در اختیار دارد بنابراین اکنون این شما هستید که از دولت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان طلب دارید. با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر باید دید که ارزش این پول چقدر کاهش یافته است با توجه به اینکه پول دست دولت است باید دید آیا دولت توانایی این را دارد که سه برابر آن طلب را پس بدهد برای این مساله باید راهکاری اندیشید. مرحوم نوربخش در مورد این مسائل بسیار حرص می‌خوردند چند روز قبل از درگذشت وی من در همین خصوص با وی جلسه داشتم.

وی در پایان گفت: من از جامعه کارگری تقاضا دارم که راجع به همه چیز حساس باشند. به هیچ چیز بی‌توجه نباشید. ما باید برای نسل آینده‌مان واقعیات و صالحاتی باقی بگذاریم. روشی باید در پیش گیریم که آیندگان نگویند که اینها خواب بودند دل‌تان فقط به آقای محجوب خوش نباشد محجوب یک نفر است که تلاش‌های بسیار زیادی می‌کند از الان یک سال و نیم وقت داریم باید بتوانیم ۵۰ یا ۶۰ نماینده کارگری به مجلس بفرستید باید از جمعیتی از شما در آن مجموعه باشد تنها به خودتان فکر نکنید به آن کسی که کنار محجوب و بسیاری دیگر در آن مجموعه قرار گیرند، بیاندیشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز