خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام آل هاشم:

شأن وکیل مانند قاضی است/ کانون‌های وکلا، وکیل‌های متخلف را مورد برخورد قانونی قرار دهند

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۹۱۱

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: کانون‌های وکلا مکلف هستند وکلای متخلف را راسا مورد برخورد قانونی قرار دهند تا اعتبار حرفه وکالت زیر سوال نرود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در سی یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در مرکز همایش‌های بین‌الملل تبریز عنوان کرد: وکلا و قضات هر دو در مسیر عدالت و احقاق حقوق تلاش می‌کنند و برای گسترش عدالت تلاش می‌کنند. بشر فطرتا به عدالت گرایش دارد و این مفهوم را ارزشی والا و متعالی برای خود می‌داند و در طول تاریخ به دنبال راهکارهایی برای اجرای عدالت است.

وی افزود: اسلام به مفهوم عدالت بسیار پرداخته است و این موضوع را در قرآن و روایات می‌بینیم. در نظام حقوقی اسلام هم عدالت بعنوان یک اصل مهم و اساسی مطرح بوده تا جایی که تحقق آن در جامعه یکی از اهداف انبیا شمرده شده است.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه خداوند عدالت را تنها در سایه‌سار نفی ظلم و ستمگری می‌داند، گفت: بر این اساس هرگونه گرایش به ظلم و ستم را قبیح می‌داند و این بدان معنی است که شخص نباید اهل ظلم باشد و به ستمگران هم گرایش نداشته باشد. همانگونه مقام معظم رهبری با اشاره به سختی استقرار عدالت فرموند عدالت خواهی به زبان آسان است اما در عمل با موانع مواجه می‌شود که تامین عدالت دشوارترین کار است.

وی افزود: امروز انتظارات مردم از وکلا و قضات زیاد است. فرایند دادرسی باید تسهیل و تسریع شود و کرامت مراجعان به مراکز قضایی باید حفط شود. لازم است افراد ضمن تکریم در خصوص نحوه رسیدگی ارشاد شوند. باید به اصحاب دعوا یکسان نگاه شود. قاضی باید نگاهش را عادلانه بین طرفین تقسیم کند. کسی که گرفتار قضاوت بین مردم می‌شود، با در اشاره و نگاه کردن به آنها یکسان باشد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید از وکالت بعنوان یک حرفه مقدس نام ببریم که مسائل مالی در درجه دوم این حرفه مطرح است. همین بس است که خداوند هم خود را وکیل معرفی می‌کند. وکیل در کنار قاضی تحقق بخش عدالت است.

وی با بیان اینکه وکیل کاشف حجاب قاضی از حقیقت است و زوایای مغفول مانده نزد قاضی را تبیین می‌کند، گفت: از تضارب آرا وکلا حقیقت برای قاضی مشخص می‌شود. برای تحقق عدالت وجود وکیل اساس است. حق دسترسی به وکیل از حقوق شهروندی است. بر اساس قوانین، وکیل در مقام دفاع استقلال دارد و کانون‌های وکلا نیز بر همین اساس مستقل هستند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه استقلال وکیل یعنی وکیل بدون واهمه در مقام دفاع حرف بزند و به دلیل دفاع از حقیقت بازخواست نشود، خاطرنشان کرد: صد البته وکلا به قانون آگاهی کامل دارند و در کلام باید قانون را رعایت و حرمت اشخاص را حفظ کنند. استقلال وکیل ضامن بقای عدالت است و کانون‌های وکلا برای تحقق عدالت مستقل شدند البته بدیهی است کانون‌های وکلا مکلف هستند وکلای متخلف را راسا مورد برخورد قانونی قرار دهند تا اعتبار حرفه وکالت زیر سوال نرود.

وی گفت: تعامل با دستگاه قضایی رمز موفقیت وکلا است. برای تحقق کامل عدالت باید بین وکلا و دستگاه قضایی تعامل سازنده ایجاد شود. شأنیت وکیل مانند قاضی است و باید حفظ شود. کانون‌های وکلا باید در این راه تلاش کنند. در استان آذربایجان شرقی به لطف مسئولان قضایی و رئیس و نواب رئیس کانون وکلا تعاملی مثبت بوجود آمده است. در استان ما وکلا با عزت و رعایت احترام به دادگستری رفت و آمد می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز