خبرگزاری کار ایران

تندباد دیدار ماکرون با ترامپ در سالروز آتش‌بس جنگ جهانی اول

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۹۳۵

رئیس‌جمهوری فرانسه صبح امروز طی نشستی دوجانبه در پاریس از همتای آمریکایی خود که با دو موضع کاملا متضاد در سیاست بین‌المللی حضور دارند،‌ استقبال می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم،‌ «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه پس از دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در مراسمی کاملا نمادین و رمزی در پایگاه «ریتاند» محل امضای آتش‌بس جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ دیدار خواهد کرد. 

احتمال می‌رود که رئیس جمهور آمریکا حدود ساعت ۱۰ به وقت گرینویچ به کاخ الیزه برسد و در آنجا مورد استقبال همتای فرانسوی خود قرار گیرد. دو رئیس‌جمهوری قبل از برگزاری نشست دو جانبه که گویا تندبادی خواهد بود، اظهارات کوتاهی را به خبرنگاران ارائه خواهند داد. 

در حقیقت و به‌رغم این‌که این دیدار در راستای یادبود سالروز پایان جنگ جهانی اول برگزار می‌شود و احتمال می‌رفت که فرصتی مناسب برای همگرائی طرفین باشد،‌ اما ترامپ روز جمعه به محض ورود به فرانسه ماکرون را مورد حمله قرار داد.

ترامپ در حالی که هواپیمای حامل او در حال فرود در خاک پاریس بود، در توئیتی نوشت: «ماکرون به ناتو پیشنهاد داده است تا اروپا ارتش ویژه را برای حمایت از خود در برابر آمریکا و چین و روسیه تشکیل دهد».

وی در ادامه نوشت: «این موضوعی تحقیرآمیز است اما شاید رهآورد آن برای اروپا این باشد که بهای مشارکت در پیمان ناتو را که آمریکا تأمین‌کننده اصلی پول آن است، ‌پرداخت کند».

در حقیقت رئیس جمهور آمریکا با این توئیت به اظهارات روز سه‌شنبه ماکرون در دعوت به تشکیل «ارتش حقیقی اروپا» برای حمایت بهتر از این قاره پیر واکنش نشان داده است. ماکرون گفته بود: «اگر ما تصمیم به تشکیل ارتش حقیقی اروپا را نگیریم،‌ امکان حمایت از اروپا وجود نخواهد داشت».

ماکرون افزوده بود: «ما باید از خود در مقابل چین و روسیه و حتی آمریکا دفاع کنیم». وی بر خروج آمریکا از پیمان منع استفاده از سلاح هسته‌ای در دهه ۸۰ قرن بیستم تأکید کرده بود. 

پس از این دیدار،‌ «ملانیا ترامپ» همسر رئیس‌جمهوری آمریکا ساعت ۱۱ به وقت محلی برای صرف ناهار به اتفاق هر دو رئیس‌جمهوری و همسر مکرون وارد کاخ الیزه خواهد شد. 

ترامپ پس از این برنامه راهی مقبره آمریکائی «بوابیلو» در شمال فرانسه خواهد شد. در آن سو،‌ ماکرون با صدر اعظم آلمان در شمال پاریس طی مراسمی بسیار نمادین دیدار خواهند کرد.

این مراسم در پایگاه «ریتاند» برگزار خواهد شد،؛ مکانی که در ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ توافق آتش‌بس جنگ جهانی اول با ۱۸ میلیون کشته در آنجا امضا شد. 

کاخ الیزه تأکید کرد: «این برای نخستین بار است که از سال ۱۹۴۵ دو رئیس فرانسوی و آلمانی در محل امضای آتش بس با یکدیگر دیدار می‌کنند». 

در ادامه آمده است: «این مراسم در حالت احترام و بدون سخنرانی برگزار خواهد شد. دو رئیس‌جمهوری تاجی از گل بر سر نهاده و از یک بنای یادبود و «سنگ مقدس» در مرکز امضای توافق آتش‌بس جنگ جهانی اول و سقوط غرور جنایتکارانه امپراطوری شکست‌خورده آلمان در کشورهای مستعمره رونمایی خواهند کرد». 

یک منبع نزدیک به برگزار کنندگان مراسم گفت: «ماکرون و مرکل به مناسبت سالروز صد سالگی آتش‌بس جنگ جهانی اول دوباره تأکید کردند که ارزش صلح آلمان و فرانسه در راستای خدمت به اروپا و صلح بوده است».  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز