خبرگزاری کار ایران

تورقوزآباد کجاست؟+آدرس

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۴۲۲

پس از اینکه نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل نام تورقوزآباد را آورد؛ این نام بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری که فکر می‌کردند تورقوزآباد تنها یک اصطلاح برای اشاره به محلی دورافتاده است، از وجود آن مطلع گشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از اینکه نخست‌وزیر رژیم غاصب اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحدد نام تورقوزآباد را آورد؛ این نام بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری که فکر می‌کردند چنین محلی وجود خارجی ندارد و تنها یک اصطلاح برای اشاره به محلی دورافتاده است، تازه از وجود آن مطلع شدند.

اما برای پیدا کردن تورقوزآباد کافی‌ست از جنوب پایتخت در راستای جاده تهران-قم ۱۵ کیلومتر فاصله بگیرید تا عوارضی معروف این جاده خود را به شما نشان دهد. اگر از خروجی ۷۱ این عوارضی به سمت کهریزک ۵ کیلومتر دورتر شوید؛ روستای کهنسالی را می‌بینید که گفته می‌شود قدمتی چند صد ساله دارد و از آن با عنوان تورقوزآباد؛ دوقوزآباد و همین‌طور دونقوزآباد یاد می‌شود.

در نام‌گذاری این روستا دو روایت وجود دارد که در اولین آنها عنوان شده که این مکان اربابی آذری داشته و نام دخترش توران بوده است. از آنجا که در زبان آذری قز به معنای دختر است، نام روستا توران قز شده که با گذشت زمان به تورقوز تغییر پیدا کرده است.

روایت دیگر نیز تاکید دارد که زمین‌های کشت پنبه در این مکان متعلق به اربابی بوده که نام دخترش تورقوز بوده است و همین موضوع سبب شده تا این روستا تورقوزآباد نام گیرد.

البته در حال حاضر نام رسمی تورقوزآباد، شهرک فاطمیه بوده که جز توابع بخش‌داری کهریزک شهرستان ری به‌شمار می‌آید و همجوار با روستاهای قیصرآباد، عبدل‌آباد و کاشانک است. همچنین باید گفت که تورقوزآباد بعد از روستای نظام‌آباد از توابع اسلامشهر، از قدیمی‌ترین روستا‌ها بوده که با انقلاب ایران روند رشد را طی کرده و حال به روستایی شناخته شده تبدیل شده است.

این روستا علاوه بر اینکه از مدرسه، خانه بهداشت، فروشگاه چند منظوره و پست بانک، خط اتوبوسرانی و همین‌طور دهیاری و شورای روستا بهره می‌برد؛ دارای امام‌زاده‌ای است که قبرستانی در حیاط آن واقع شده و گذشتگان تورقوزآباد در آنجا آرمیده‌اند.

گفته می‌شود جمعیتی نزدیک به سه هزار نفر در این روستا که ما بین ۱۴ تا ۱۵ هکتار است، زندگی می‌کنند و اغلب مردم آن، از راه کشاورزی و دامپروی روزگار خود را سپری می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز