خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

مفاهیم درسی در ایران بسیار سنگین‌تر از سایر کشورهاست

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۹۱۹

وزیر آموزش و پرورش گفت: چگالی مفاهیم درسی ما بسیار سنگین‌تر از چگالی دروس در سایر کشورهاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه ستادی با حضور سید محمد بطحایی وزیر محترم آموزش و پرورش و شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: از نظر ما نظام آموزشی موفق است که دانش آموزان آن در مفاهیم دانشی نمرات و موفقیت بیشتری کسب کنند و مدارس ما سعی کرده به این سمت برود.این رویکرد یعنی حافظه محوری اولین آثاری که به دنبال داشته، عدم تحقق ابعاد پرورشی است. وقتی بچه ها یادگیری متکی به حافظه را انجام می‌دهند قطعا از آن نشاط که یکی از ابعاد آن یادگیری اصولی است بی بهره می مانند.

وی ادامه داد: باید اشتیاق یادگیری را در دانش آموزان بالا ببریم‌، اگر یادگیری سطحی و حافظه محوری باشد باعث می شود نشاط و سرزندگی و اشتیاق به یادگیری فراموش شود زیرا بچه ها چیزهایی را  یاد می گیرند که در زندگی روزمره شان تاثیری ندارد، مانند غذایی که فرد به آن اشتها ندارد و به زور به خورد او می‌دهند.

او اظهار داشت: خیلی دشوار است تا ما بخواهیم این مسیر را تصحیح کنیم و سهم قابل توجهی از آموزش بچه ها را متناسب با نیاز اجتماعی شان کنیم. برنامه درسی ما در گام اول باید متناسب سند تحول تصحیح و غربال شود. چگالی مفاهیم درسی ما بسیار سنگین تر از چگالی دروس در سایر کشورهاست. آنچه که بچه های ما در صحنه آموزش می آموزند را نمی توانند در سطح جامعه عمل کنند چون ما به طور جدی به مباحث آموزشی  نپرداخته‌ایم.

او افزود: به عبارت دیگر آن مباحثی که در مفاهیم درسی گنجانده ایم زمان کوتاهی برای تدریس و درکش وجود دارد و فرصتی برای تمرین آنها در کلاس میسر نیست.

بطحایی بیان کرد: باید خودمان را با موضوعات سند تحول تطبیق دهیم که البته آموزش و پرورش دوره دوازدهم در صدد آن است. باید شرایطی فراهم کنیم تا بچه ها نیازهای خودشان را در قالب ابعاد پرورشی وفرهنگی تبیین کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه ‌کرد: اگر بتوانیم برنامه‌های آموزشی خودمان را به نحوی در نظر بگیرم که نیازهای آموزشی دانش‌آموزان خوب دیده شود حتما هر روز مدارس ما مثل همان روزی است که در آن فوتبال پخش شد. اگر این شیوه را پیش بگیریم کلاس های ما دیگر به آن شیوه نخواهد بود که دانش‌آموزان دست به سینه سر کلاس بنشینند و درس را ناقص فرا بگیرند و مجبور شوند تکالیف را در همه وقت و به اجبار انجام دهند.

 وی توضیح داد: باید با اصلاح روش‌ها تلاش کنیم تجربه ای که در روز شنبه با پخش فوتبال بدست آوردیم در مدارس بیشتر انجام دهیم تا بچه ها در کنار هم شادی و نشاط را تجربه کنند و صحبت های مخالف خودشان را تحمل کنند. این مهارت زندگی است که دانش‌آموزان ما باید در مدارس بیاموزند و تمرین کنند.

بطحایی افزود: حقوق شهروندی از مهمترین الزامات زندگی شهروندی است.شاید بخش عمده‌ای از مشکلاتی که ما امروز در کشورمان در حقوق بشر و حتی در خانواده ها داریم به علت کم آشنایی و رعایت نکردن همین امر است آن است که ما در دوران مدرسه این حقوق را یا آموزش نداده ایم یا تمرین نکرده‌ایم یا مجال تمرین کردن خوب را برای آن فراهم نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: دانش آموزان باید با حقوق خود و در کنارش با تکالیفشان آشنا شوند. دانش‌آموزان باید مهارت زندگی اجتماعی را کسب کند خوشبختانه امسال تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: باید مراقب باشیم استفاده از روش هایی که حواشی برای موضوع درست می‌کند را کنار بگذاریم تا به اصل موضوع لطمه نزند. همچنین به کار گرفتن روش‌هایی که ممکن است ما را به خطر بیندازد حتما باید جای خودش را به روش های صحیح و اصولی بدهند.

بطحایی در پایان گفت: این اولین بار بعد از سالهای متمادی است که از مهر ۹۷ دو ساعت در هفته در متوسطه اول و ابتدایی دوم برنامه درسی در اختیار معلم و مدیریت مدرسه قرار گرفتند یعنی معلم و مدیر مدرسه می‌توانند بخش‌هایی از برنامه رسمی را حذف کنند و برنامه درسی پیش‌بینی شده خودشان را جایگزین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز