خبرگزاری کار ایران

شایعه رهاسازی گرگ توسط محیط زیست صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۲۲۰

سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ منطقه‌ای گرگ منتقل نمی‌کند زیرا هر گونه تغییر در اکوسیستم موجب بر هم خوردن تعادل اکولوژیکی - بیولوژیکی منطقه خواهد شد.

به گزارش ایلنا، در سالیان گذشته، با شروع فصل زمستان و سرما، جمعیت گرگ در استان یزد زیاد شده و در تابستان بدلیل گرمای شدید هوا، این حیوانات به استانهای مجاور و مناطق با هوای خنک‌تر مهاجرت می‌کردند. متأسفانه در سالهای اخیر بخصوص ۳ تا ۴ سال گذشته اولاً جمعیت گرگ‌ها در مناطق و زیستگاههای استان افزایش چشمگیری یافته و ثانیاً ماندگاری آنها در فصول گرم سال نیز بیشتر شده است و موجب افزایش خسارت به جوامع محلی و روستاها شده است.

در این رابطه شایعاتی مبنی بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه گرگ رها کرده است، یا گرگ ها به تازگی بیشتر دیده می شوند یا بیشتر به دام حمله می‌کنند و یا حتی اظهار می‌دارند گرگ‌های رها شده گوشواره یا گردنبند یا پلاک دارند در بین مردم محلی رواج یافته است. اما باید گفت که چنین مسأله‌ای هرگز صحت ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ منطقه‌ای گرگ منتقل نمی‌کند. زیرا هر گونه تغییر در اکوسیستم موجب بر هم خوردن تعادل اکولوژیکی - بیولوژیکی منطقه خواهد شد.

لذا آنچه که باعث افزایش حضور گونه گرگ و هیبریدهای آن در مناطق مسکونی شده است، دفع نامناسب لاشه‌ها توسط مرغداریها و دامداریها، دفع نامناسب زباله های انسانی و ... است کما اینکه جمعیت سگهای بدون صاحب هم افزایش یافته است.

در خصوص علت حمله گرگ ها و دیگر حیوانات غیر اهلی به مناطق مسکونی باید گفت گرگ ها قلمرو و زیستگاه گسترده ای را برای زندگی نیاز دارند. بنابراین هر چه ما بیشتر زیستگاههای این گونه ها را تخریب کنیم و روستاها و شهرها، تفرج گاهها، معادن، جاده ها و ... را گسترش دهیم، عرصه را بر محل زیست این گونه ها تنگ‌تر کرده‌ایم و خود باعث افزایش چنین رخدادهایی خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز