خبرگزاری کار ایران

لزوم چاپ نام و قیمت محصولات با خط بریل در فروشگاه‌ها

کد خبر : ۶۸۱۰۹۶

عضو شورای شهر تهران خواستار چاپ نام و قیمت محصولات با خط بریل در فروشگاه‌ها جهت استفاده نابینایان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت نظری در نودوچهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن تبریک موفقیت کاروان ورزشی کشور در مسابقات پاراآسیایی و کسب مقام سوم آسیا، اظهار داشت: امیدوارم مدیریت شهری، تمهیدات لازم برای قدردانی از این عزیزان را بیندیشد.

عضو شورای شهر تهران در بخش بعدی سخنان خود اظهار کرد: دیروز روز جهانی عصای سفید بود و تذکر نخست من هم درباره روشن‌دلان عزیز است. علی‌رغم آنکه در جلسات قبلی پیشنهاد داده بودم امکان حضور نماینده اقشار یا انجمن‌های مختلف در مناسبت‌های خاص در صحن شورای شهر فراهم شود، اما متاسفانه به این مساله توجهی نشد که من امیدوارم از جلسات بعدی، بتوانیم نمایندگان انجمن‌ها و فعالان حوزه‌های گوناگون را در مناسبت‌های مرتبط، به صحن شورا دعوت کنیم.

نظری ادامه داد: همان‌طور که در هفته نیروی انتظامی ریاست محترم پلیس پایتخت به صحن شورا آمدند، کاش در جلسه یکشنبه یا جلسه امروز نیز حداقل نماینده‌ای از روشن‌دلان به شورا دعوت می‌شد تا از مشکلات خود و دیگر نابینایان بگوید. متاسفانه مشکلات زیادی برای توان‌یابان در شهر وجود دارد که روشن‌دلان نیز از آن مستثنی نیستند.

وی  در دومین پیشنهاد خود گفت: مشخصا از مدیرعامل مجموعه فروشگاه‌های شهروند می‌خواهم که هنگام چاپ و نصب نام محصولات و قیمت آن‌ها روی قفسه‌ها، امکان چاپ این موارد با خط بریل نیز فراهم شود؛ چراکه در صحبت با شماری از نابینایان متوجه شدم که خرید کردن، یکی از مشکلات جدی آنهاست.

نظری در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ممکن است بدانید که "شودان" ورزش مخصوص نابینایان است اما متاسفانه محل‌هایی که این عزیزان بتوانند چنین ورزشی را انجام دهند، بسیار کم است. من امیدوارم بتوان در راستای تحقق شهر همه، چنین امکاناتی حداقل در بوستان‌ها و اماکن ورزشی شهرداری تهران قرار بگیرد تا روشن‌دلان نیز از سهم خود از این شهر استفاده کنند.

عضو شورای شهر تهران افزود: سرای سیگارچی در مجاورت کاخ موزه گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال، یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است که در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در کشور کامبوج، واجد ارزش‌های ثبت جهانی شناخته شد و به شماره 1422 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این اثر تاریخی پس از ثبت، زیر چتر حمایتی سازمان یونسکو قرار گرفته و در نتیجه هرگونه اقدامی که موجب مخدوش شدن حریم این بنا شود، به ثبت جهانی کاخ گلستان لطمه وارد می‌کند.

نظری با بیان اینکه در ادوار گذشته شاهد بودیم که با وجود قرارگیری کاخ موزه گلستان در محدوده ثبتی مجموعه ارگ تاریخی و بازار تهران و همین‌طور حریم این دو مجموعه، حریم کاخ گلستان توسط سرای موسوم به دلگشا شکسته شد، اظهار کرد: درنتیجه این اثر که تازه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بود، در فهرست میراث در خطر جهانی قرار گرفت. حال اخیراً در اقدامی مغایر با ضوابط حریم کاخ جهانی گلستان و ارگ تاریخی و بازار تهران، شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اجازه تخریب و نوسازی موقوفه موسوم به سرای سیگارچی که متعلق به منیرالسلطنه است را صادر و اجازه ساخت با ارتفاع ده و نیم متر را داده است.

وی تاکید کرد: این مجوز در حدود و اختیارات شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران نبوده و با توجه به ثبت جهانی این مجموعه، صلاحیت تصمیم‌گیری در حریم کاخ جهانی گلستان برعهده سازمان میراث فرهنگی کشور است. به همین سبب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌خواهم نسبت به این تخلف محرز ورود کرده و همچنین شهرداری تهران، تا تعیین تکلیف این مجوز، از دادن هرگونه مجوز ساخت و ساز به این موقوفه خودداری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز