خبرگزاری کار ایران

توسط پژوهشکده مردم شناسی انجام شد:

پایان طرح تحقیقاتی اسب دره شوری و کاسپین

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۶۳۰

طرح تحقیقاتی شناسایی و بررسی جایگاه فرهنگی و زیست محیطی اسب دره شوری و اسب کاسپین توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی) با اعلام خبر پایان طرح تحقیقاتی اسب د ره شویی و کاسپین گفت: با توجه به جایگاه مهم فرهنگی، تاریخی، زیست محیطی و تنوع گونه‌های زیستی مطالعه‌ای با حمایت و نظارت علمی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ارتباط با دو گونه مهم اسب دره شوری و اسب کاسپین به انجام رسید.

وی افزود: در این مطالعه جایگاه معیشتی نمادین در زیست محیطی دو گونه اسب یاد شده مورد بررسی قرار گرفت.

کمرنگ شدن ارتباط دیرین انسان و اسب

 علی گلشن مجری این طرح در این باره گفت: ایران خاستگاه نژادهای متنوعی از اسب بوده و هزاران سال است که ایرانیان از اسب در زندگی خود به شیوه‌های مختلف استفاده کرده‌اند.

او با اشاره به کمرنگ شدن ارتباط دیرین انسان و اسب در بسیاری از مناطق ایران به دلیل پیشرفت تکنولوژی گفت: درحال حاضر گسستگی این ارتباط به حدی است که شاید کمتر کسی از وجود آخرین بازماندگان اسب‌های بومی ایران باخبر باشد.

او با بیان این نکته که هر کدام از نژادهای منحصربه فرد اسب ایرانی، در جمعیت‌های کوچک و پراکنده و در شرایط نه چندان مطلوب به حیات خود ادامه می‌دهند، گفت: در این طرح پژوهشی دو جمعیت از اسب‌های کاسپین و اسب‌های دره شوری در تاریخ و فرهنگ اقوام ساکن در استان‌های گیلان و فارس مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

وی برخی از اهداف این مطالعات را شناسایی و معرفی این دو اسب، بررسی پیشینه تاریخی آنها، پی بردن به نقش و کاربرد آن‌ها در زندگی مردم امروز اعلام کرد.

وی جمع آوری دانش بومی، باورها، اعتقادات و همچنین شیوه‌های سنتی پرورش و نگهداری آنها، دستیابی به راه کارهایی برای حفظ و پرورش این دو اسب بومی ارزشمند و همچنین تشویق و ایجاد انگیزه برای تولیدکنندگان اسب و ورزشکاران رشته های سوارکاری از طریق شناخت و معرفی پتانسیل های ورزشی و اقتصادی اسب کاسپین و اسب دره شوری را از دیگر اهداف این پژوهش دانست.

ذخایر ژنتیکی منحصر به فرد

گلشن طرح "معرفی اسب دره شوری و اسبچه خزر در تاریخ و فرهنگ اقوام ساکن در استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، تهران و گیلان" را پژوهشی با رویکرد مردم نگاری اعلام کرد و گفت: در این تحقیق جایگاه این اسب‌ها که به عنوان بخشی از ذخایر ژنتیکی منحصر به فرد در نوع خود برای کشور محسوب می‌شوند، در تجربه زیسته مردم مناطق یاد شده، مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: پژوهشگر با تلاشی مضاعف به بررسی میدانی  نمونه‌های اندک یافت شده این نژاد در مناطق مختلف پرداخته و به پیشکسوتان این حوزه که دلسوازنه از این سرمایه ملی به صورت غیر انتفاعی مراقبت می کنند توجه کرده است.

او افزود: در بخشی از این پژوهش با امانت داری کامل به اطلاعات گردآوری شده توسط زنده یاد فیروز به عنوان اولین کسی که این نژاد را به دنیا شناساند اشاره شده است.

وی این پژوهش را مجموعه‌ای از اطلاعات ارزشمند در موضوع اسب دره شوری و اسبچه خزر دانست که می‌تواند مبنایی کاربردی برای اقدام برای حفظ و ثبت این ذخیره ژنتیکی کشور در مجامع بین المللی باشد تا اقدامات داخلی و خارجی برای حفظ این نژاد خاص و کمیاب انجام شود.

مینو سلیمی یکی از ناظرین این طرح گفت: این پژوهش مهم و اثر گذار و بررسی وضعیت کنونی اسب ایران نشان داد که نسل اسب دره شوری و کاسپین به دلیل نبود شناخت کافی جامعه و نبود برنامه‌های تکثیر نژاد در حال نابودی است.

او افزود: اگر بخش خصوصی و مراکز مرتبط با اسب اقداماتی برای حفظ نسل این گونه‌های بومی انجام ندهند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن این توده‌های ارزشمند ژنتیکی کشورمان خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز