خبرگزاری کار ایران

صالحی‌امیری در نهمین مجلس دانش‌آموزی:

بهترین شیوه تعامل با دنیا گفت‌وگو و مذاکره است

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۶۲۶

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه بهترین شیوه تعامل با دنیا گفت‌وگو و مذاکره است، گفت: سوال این است، چه شد؛ پس از چهار دهه درهای گفت‌وگو را بستیم و درهای مناقشه را باز کردیم؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی امیری در دومین روز از نهمین مجلس دانش‌آموزی گفت: اگر بناست فردا در این سرزمین اقتصادی پویا با حاکمیت افراد پاک‌دست داشته باشیم، امروز باید در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه ما برای هر جامعه می‌توانیم دو رویکرد متصور شویم، اظهار کرد: یک رویکرد جامعه منولوگ و رویکرد دیگر جامعه دیالوگ محور است در جامعه منولوگ عده‌ای سخن می‌گویند و اکثریت نامحدود شنونده است چنین جامعه‌ای غیرپویا، غیرمشارکتی‌، مناقشه‌آمیز، شایعه‌پذیر، خودمحور، بی‌نشاط و غیرشفاف است.

صالحی امیری افزود: اما جامعه دیالوگ یا گفت‌وگو محور دارای پویایی، مشارکت‌جویی، اعتمادسازی، امیدآفرینی، تعامل‌گرایی، جمع‌گرایی، شفافیت و نشاط‌آفرینی است. ما نیازمند یک سازوکار جدید در عرصه ملی برای آغاز گفت‌وگو هستیم اما رابطه چنین سازوکاری با مجلس دانش‌آموزی چیست؟ اگر باید در یک جامعه گفت‌وگو شکل گیرد نکته آغاز آن الزاما مدارس دانش‌آموزی است.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه ما در ابتدای انقلاب از فضیلت گفت‌وگو برخوردار بودیم گفت: ما حتی با کفار و منافقان نیز گفت‌وگو می‌کردیم شهید بهشتی در برنامه زنده تلویزیونی و با عناصر حزب توده مارکسیست و دیگر احزاب رسما گفت‌وگو می‌کردند اما چه اتفاقی افتاد که ما پس از چهار دهه درهای گفت‌وگو را بستیم و درهای مناقشه را باز کردیم.

صالحی امیری ادامه داد: جامعه برای بازگشت به قله‌های معرفت نیازمند آغازکننده گفت‌وگو است من به این باور رسیده‌ام که نقطه آغاز گفت‌وگو در مدرسه است. گفت‌وگو باید میان دانش آ‌موزان باهم، دانش آموزان با معلم، معلم و دانش‌آموزان با خانواده و میان معلم، دانش آموز و خانواده با جامعه شکل بگیرد. گفت‌وگو یکی از ضروریات جامعه امروز ایران است.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه نگاهی به تحولات چهار دهه اخیر اهمیت گفت‌وگو را دوچندان می‌کند، اظهار داشت: ما در خانواده و اجتماع از گفت‌وگو فاصله گرفته‌ایم و مراودات در خانواده به کمتر از 20 دقیقه در شبانه‌روز رسیده است. افزایش میزان منازعات و پرونده‌های قضایی نیز از عدم گفت‌وگو در جامعه حکایت می‌کند اگر گفت‌گو به عنوان یک فرهنگ جا بیفتد گامی برای همنوایی ملی، کاهش عصبیت، افزایش اشتراکات و ایجاد فضایی برای گوش شنوا برداشته می‌شود. در جامعه‌ای که گفت‌وگو در آن حاکم است فضیلت و اخلاق در آن رشد می‌کند. بی‌تردید نخبگان و در راس آنان آموزش‌ و پرورش کانون‌های اصلی برای گفت‌وگو هستند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی منازعه تخاصم فرهنگی است عنوان کرد: نادیده انگاشتن تنوع عقاید، زمینه منازعه فرهنگی را فراهم می‌کند ما در یک جامعه متکثر قومی زیست می‌کنیم و جزو 10 کشور متکثر قومی در جهان هستیم. در جوامع متکثر تنها راه رسیدن به اتحاد گفت‌وگو است. آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد لوازم تحقق گفت‌وگوی فرهنگی است که تواضع و وفای به عهد از آن جمله است.

صالحی امیری بهترین شیوه تعامل با دنیا را گفت‌وگو و مذاکره دانست و بیان کرد: هنوز در متن جامعه گفت‌وگو شکل نگرفته و به همین دلیل با دنیا هم نمی‌توانیم گفت‌وگو داشته باشیم من تصور می‌کنم این به این دلیل است که هنوز در آموزش و پرورش گفت‌وگو به گفتمان تبدیل نشده است.

وی ادامه داد: با تمام مشکلاتی که برجام با آنها مواجه شد این معاهده همچنان در سطح جهانی به عنوان نماد مذاکره ارجمند است و همچنان نیازمند اکسیر حیات‌بخشی به نام گفت‌وگو در سطح جهانی هستیم.

رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه جامعه‌ای که دارای زیست فرهنگی باشد قابل تحمیل است و مقدمه زیست فرهنگی گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: چالش‌های امروز ما ناشی از غفلت دیروز ما در عدم گفت‌وگو است.

وی گفت‌وگو را دارای قواعدی دانست و گفت:‌ هدف گفت‌وگو باید فهم دیگران باشد نه غلبه بر آنان. همچنین گفت‌وگو باید مبتنی بر آزادی و اختیار باشد. گفت‌وگو علاوه بر گفتن مستلزم شنیدن هم هست. گفت‌وگو باید به صلح و مشارکت‌جویی منجر شود. گفت‌وگو باید با اصل احترام به تفکر طرف مقابل همراه باشد، گفت‌وگو باید عادلانه و به دور از برتری جویی باشد. گفت‌وگو به مفهوم دادگاهی برای اثبات خود و ابطال دیگری نیست.

وی در پایان تاکید کرد: من بر این باورم که گفت‌وگو باید با پرچمداری مجلس دانش‌آموزی انجام شود و اگر این مجلس می‌خواهد برنامه‌های خود را اجرایی کند باید در سطح مدرسه و بعد در سطح شهرستان، استان و ... گفت‌وگو را با موضوعات مشخص آغاز کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز