خبرگزاری کار ایران

وزیر دفاع:

اگر در برابر قانون‌گریزی‌ها مقاومت نکنیم، شاهد ظهور هیتلرهای جدید خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۵۲۶

وزیر دفاع تاکید کرد: اگر امروز ملت‌ها و کشورهای جهان در برابر چنین قانون‌گریزی و قانون‌شکنی‌هایی مقاومت نکنند ما شاهد ظهور هیتلرهای جدیدی در جهان خواهیم بود و دوباره فجایع بزرگ انسانی ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امیر سرتیپ حاتمی در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره آسیاپاسفیک که  صبح امروز برگزار شد، گفت: ایران با تاریخ کهن خود اولین منشور احترام را به بشر هدیه داد، که راهنمای اقدام و عملش بوده است؛ ملتی که با پیروی از این اصول، آزادی را به مردمان هم عصر خود هدیه داده است. حضورتان را در  ایران، سرزمین پزشکان نام‌آور همچون ابن سینای بزرگ، زکریای رازی و فارابی خوشامد می‌گویم.

وی تاکید کرد: میزبانی چهارمین کنگره آسیاپاسفیک طب نظامی را به عنوان رویداد مهم در جمهوری اسلامی ایران که با بهره‌گیری از ارزش‌های والای انسانی و بشری که مورد تاکید، دین مبین اسلام است، مورد مباهات می‌دانیم، لذا با کمال افتخار و حسن نیت میزبان شما بودیم و بار دیگر همانند تاریخ پرافتخارمان تمایل و تعهد دیرینه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را به حفظ و ارتقاء ارزش‌های بشری و حفظ جان انسان‌ها و ایجاد دنیای پرنشاط برای همه جهانیان اعلام کنیم.

وزیر دفاع تصریح کرد: از برگزارکنندگان این کنگره ارزشمند که مزین به نام علم و نجات جان انسان‌ها است به ویژه دبیرکل محترم ژنرال ونهوک، رئیس کنگره عراقی‌زاده و آقایان فتاح و عبدالهی و خوشدل و سید احمدیان و همه کسانی که همراه این عزیزان زحمت کشیدند صمیمانه تشکر می‌کنم. همچنین پذیرفتن دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این کنفرانس صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم در این روزهایی که در ایران در تهران اقامت داشتید، تبادلات علمی و بازدیدها و ملاقات‌های سودمند و موثری را تجربه کرده باشید.

وی با اشاره به اهمیت این همایش گفت: می‌توان اهمیت برگزاری این همایش به میزبانی جمهوری اسلامی ایران را از جنبه‌های گوناگون برشمرد. برگزاری این کنگره در سرزمین شهیدان نامدار و پزشکان بزرگ و در کشوری که در مکتب مردم آن نجات جان انسانی به نجات همه مردم تعبیر می‌شود یا بر اساس فرمایش بزرگانش که فرمودند هرکس در برآورده کردن نیاز بیماری بکوشد، خواه موفق بشود خواه نشود گناهانش پاک می‌شود و همانند کسی می‌شود که از مادر زاده شده است، نشان‌دهنده دانستن قدر و منزلت اهداف متعالی این کنگره و اقدامی ارزشی برای نشان دادن اهمیت انسان‌ها در جهان پر از جنگ و خشونت امروز، توسط جمهوری اسلامی ایران است.

حاتمی خاطرنشان کرد: ملت ما یکی از بزرگترین قربانیان جنگ‌های نابرابر و غیرانسانی و ناجوانمردانه از بمب‌های شیمیایی و سلاح‌های ممنوعه تا انواع مین‌ها و بمب‌ها بوده است. حافظه ملت ما خاطرات تلخ آن روزها را به فراموشی نسپرده است، هنوز با گذشت بیش از سه دهه خانواده‌های ایرانی به اشکال گوناگون با آثار این پدیده شوم و متاثرکننده و حتی نسل‌های بعدی مواجه هستند و از آن زجر می‌کشند. این تلخی‌ها باعث صدمات اجتماعی، روحی، روانی و هویتی به پیکره جامعه ایرانی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد: سامانه درمانی کشور ما هزینه‌های سنگینی را برای درمان و مراقبت از مصدومان این نوع سلاح‌ها پرداخته و تاکنون هم در حال پرداختن است اما آنچه هم اکنون مهم است نخست، مشارکت و همکاری با یکدیگر برای درمان، کاهش درد و رنج مصدومان و درمان روح و روان بازماندگان و خانواده‌های قربانیان جنگ‌ها است. ما معتقدیم همه بشریت باید دست به دست هم بدهیم تا بخشی از دردهای آنان را تسکین دهیم و دوم آنکه همه جهان با کشورهایی که قصد دارند با قانون‌شکنی بر طبل جنگ بکوبند و از سلاح‌های نامتعارف و ممنوعه استفاده کنند، مقابله جدی نماییم و مهم‌تر اینکه اجازه ندهیم بعضی از کشورها با یاغی‌گری دنیا را به سمت نزاع سوق دهند و جنگ‌های دیگری دنیا را در بگیرد.

وزیر دفاع مطرح کرد: این روزها همه ما شاهد قانون‌شکنی و قانون‌گریزی برخی دولت‌ها هستیم و همه جهانیان دیدند آنها چگونه بدون اهمیت دادن به امنیت جهان خودخواهانه فقط به بهانه منافع ملی هنجارهای جهانی را زیر پا گذاشتند، از طرفی جهان شاهد بود که چگونه ایران در این سال‌ها حسن نیت خود را برای حل بحران ساختگی هسته‌ای نشان داد و تاکنون به رغم عهدشکنی‌های آمریکا پایمردی و خویشتنداری داشته و صبر پیشه کرده است.

وی ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد دولتی مسئولیت‌پذیر و خواهان و دوستدار آرامش و صلح در جهان و پایبند به اصول حقوق بشری و تعهدات بین‌المللی و البته قاطع و قدرتمند در دفاع از خویش است اما آمریکایی‌ها در مقابل ما را به دلیل انتخاب استقلال سرزمینمان و به اتهام آزادی تحریم کرده و می‌کنند، تحریم‌هایی که بر خلاف اصول حقوق بشری و غیرانسانی است آنها حتی در فرایند تهیه داروها و نیازهای اولیه مردم ما با توسل به تروریسم اقتصادی مانع تراشی می‌کنند.

حاتمی افزود: اگر امروز ملت‌ها و کشورهای جهان در برابر چنین قانون‌گریزی و قانون‌شکنی‌هایی مقاومت نکنند ما شاهد ظهور هیتلرهای جدیدی در جهان خواهیم بود و دوباره فجایع بزرگ انسانی ایجاد خواهد شد، اگر از هم اکنون در برابر این یاغی گری تلاش و ایستادگی نکنیم حتما افسوس خواهیم خورد.

وزیر دفاع یادآور شد: ما امروز توانمندی‌های طب رزمان را در معرض نمایش و عرضه گذاشته‌ایم چون که نمی‌خواهیم سایر ملت‌های جهان همانند ملت ما طعم درد از دست دادن دست و پا و اعضای دیگر را بچشند. همانطور که سعدی فرمود: بنی آدم اعصابی یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

وی ادامه داد: نمی‌خواهیم کشورهای دیگر همچون ما بیش از صد هزار جانباز و مصدوم و قربانی شیمیایی داشته باشند و خانواده‌های آنان هربار درد و آلام آنان را ببینند. در سال‌های حملات شیمیایی صدام به ایران آنچه بیش از پانصد و هفتاد بار تکرار شد این بود که سازمان‌های بین‌المللی برای محکومیت این اقدامات جلسه‌ای تشکیل ندادند. کشورهای دارنده این نوع سلاح‌ها برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث باید ضمن پذیرش اشتباه گذشته خود خطاهای گذشته خود را جبران کنند و جوامع بین‌المللی هم بدون ملاحظات سیاسی تولیدکنندگان و واگذار کنندگان و استفاده‌کنندگان این نوع سلاح‌ها را محکوم و با آنان برخورد کند.

این مقام نظامی تصریح گرد: لازم است جهان علیه جنگ و نقض قوانین بشردوستانه واکنش‌ شفاف و بدون ملاحظه و صریحی از خود نشان دهد و با تجهیزکنندگان و با نسل‌کشی و کودک‌کشی در اقصی نقاط جهان به شدت برخورد نماید و سریعتر به فریاد قربانیان جنایات جنگی به ویژه در یمن بشتابد.

وی اظهار کرد: ما پس از تحمل دردهای زیاد با تلاش‌های فراوان امروز موفق شدیم بسیاری از لوازم و تجهیزات پزشکی، آشکارسازها، دستگاه‌های هشدار دهنده، تجهیزات محافظتی و دارویی را تولید کنیم و در این زمینه به خودکفایی رسیدیم و مایل هستیم این محصولات را در اختیار کشورها و سازمان‌های بین‌المللی قرار دهیم.

حاتمی گفت: بیاییم با هم عهد ببندیم تا در جهت خلع سلاح‌های کشتار جمعی و رعایت قوانین بشردوستانه با تمام قدرت و توان خستگی‌ناپذیر تلاش کنیم. جمهوری اسلامی ایران جدای از تولیدات صنعتی و تجهیزاتی به تعهدات و توافق نامه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی همانند معاهدات میکروبی، هسته‌ای و شیمیایی و نیز مقدرات سازمان‌های جهانی پایبند است و به عنوان عضو فعال در عرصه بین‌المللی حضور و همکاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت دفاع عضو کمیته ملی حقوق بشر دوستانه است و از این طریق با صلیب سرخ جهانی در زمینه عملیات‌های بشر دوستانه از جمله در اختیار قرار دادن تجربیات خدمت‌گزاری می‌کند. ما تلاش کرده‌ایم فعالانه و داوطلبانه تجربیات خود را با کشورهای مختلف و مجامع بین المللی تخصصی به اشتراک بگذاریم.

حاتمی ادامه داد: در چند روز پیش از برگزاری این همایش همکاران من موفق شدند با برگزاری دوره درمان مصدومان شیمیایی با کمک او پی سی دبلیو تجربیات درمانی جمهوری اسلامی ایران را برای برخی از اعضای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ارائه کنند و پیش از آن نیز تاکنون بیش از ده نشست آموزشی با توجه به تجربیات کشورمان در اختیار همه کشورها قرار داده شده است.

وزیر دفاع گفت: همچنین ما آمادگی داریم درصورت درخواست سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به نظامیان جهان این کمک‌ها و آموزش‌ها را در ایران برگزار کنیم. یکی از دستاوردهای وزارت دفاع در زمینه علوم شناختی است، بر کسی پوشیده نیست که نیروهای مسلح کشورهای پیشرفته برای افزایش کارآمدی خود پروژه‌های بزرگ در زمینه فناوری‌های شناختی را در دست اجرا دارند و نیروی‌های مسلح جمهوری اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: با پیگیری محورهای تحقیقاتی از جمله سلامت شناختی و مدل‌سازی شناختی طرح‌های کلان تحقیقاتی را تعریف و اجرا کرده‌ایم. یکی از این طرح‌های شناختی حوزه سلامت کمک شناختی نیروهای مسلح است که با هدف شناخت طولی قوای شناختی نیروهای مسلح و جلوگیری از مخاطرات شغلی این نیروها و توان عصبی و ارزیابی سطح زندگی انجام شده است که امروز در حضور شما از  آن رونمایی خواهیم کرد.

این عضو کابینه دولت گفت: همکاران من موفق شدند بیش از چندصد نمونه محصولات پدافندی شیمیایی و پرتوییک در بخش‌های مختلف صنایع جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید، شده‌اند برای نمایش و عرضه در اختیار شما قرار دهند.

وی افزود: در این مدت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موفق شده‌ایم ضمن گسترش آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع در پاسخ به تهدیدات سی بی آر ان در حداقل زمان ممکن به سطح قابل قبولی دست پیدا کنیم. همچنین در زمینه دامپزشکی رزمی هم وزارت دفاع تمایل به همکاری دارد. ما تمایل داریم در همه این زمینه‌ها و برای تبادل دستاوردها به صورت متقابل با هدف کمک به صلح و کم شدن آلام بشری همکاری کنیم.

حاتمی خاطرنشان کرد: همکاران بهداشت و درمان، پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و همه کسانی که در این حوزه در منازعات مسلحانه به نجات جان محرومان می‌شتابند مورد حمایت جدی ما هستند و باید مورد حمایت دائمی باشند و صمیمانه از تلاش همه آنها در همه این دوره‌ها تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز