خبرگزاری کار ایران

اثر ونگوگ پس از پایان نمایشگاه هلند به گنجینه موزه بازخواهد گشت

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۶۴۳

درحالی که این روزها شاهد نمایش اثری از ونگوگ در نمایشگاه "باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس" هستیم؛، گفته می‌شود این اثر به رسم امانت به برگزارکنندگان داده شده و با پایان نمایشگاه به گنجنیه موزه هنرهای معاصر تهران بازخواهد گشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها موزه ملی ایران میزبان نمایشگاه "باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس" است. در این نمایشگاه آثار باستانی و هنر سرزمین هلند در سه بخش باستان‌شناسی، سفال قرن ۱۹ و گالری‌ نقاشی‌های قرن ۱۹ به نمایش گذاشته شده که قدیمی‌ترین آثار این نمایشگاه متعلق به ۵۰ هزار سال پیش و شامل تبردستی‌های دوره پارینه‌سنگی است.

هرچند که هارولد ری توپان (رئیس موزه درنتس) تاکید دارد: مردم ایران و افرادی که از موزه ایران‌باستان دیدن می‌کنند شایسته آن هستند که بهترین آثار فرهنگ و تاریخ و تمدن هلند را مشاهده کنند و باعث افتخار من است که آثار با ارزش هلند را در ایران به نمایش بگذاریم؛‌ اما با حضور در بخش نقاشی‌های این نمایشگاه با اثر لیتوگرافی از ونگوگ روبه رو می‌شویم که امضای «در دروازه ابدیت» را دارد.

این اثر که گفته می‌شود در حاشیه این نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته شده، ‌در واقع یکی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است که به رسم امانت و برای نمایش در این نمایشگاه به مسئولان برگزارکننده داده شده و به گفته حسن نوفرستی (مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران)این اثر پس از پایان نمایشگاه "باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس" به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بازگردانده می‌شود.

در توضیح این اثر آمده است: این لیتوگرافی با استفاده از جوهر سیاه، مداد شمعی، قلم و جوهر انتقالی چاپ شده است. این اثر براساس یک طرح مدادی به نام «فرسوده»، از سری طرح‌های ونگوگ از فردی بازنشسته و کهنه سرباز به نام «آدریانوس یاکوبوس سویدولاند» در نوانخانه‌ای محلی واقع در لاهه در سال ۱۸۸۲ است. خود طراحی اجرای مجدد یک طرح و آبرنگ است که ونگوگ یک سال پیش از آن ترسیم کرده بود. او برای ترسیم «فرسوده» از «یکشنبه در بیمارستان چلسی» اثر هوبرت ون هرکومر الهام گرفته بود. از این لیتوگرافی هفت لایه تولید شده است که از ایمان آنها این نمونه دارای زیرنویس «در دروازه ابدیت» است.  

نمایشگاه آثار باستانی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس از ۱۰ مهر تا ۱۷ فروردین از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل موزه ملی میزان علاقه‌مندان خواهد بود. ورودی این نمایشگاه ۵ هزار تومان است و نمایشگاه در روزهای دوشنبه‌ تعطیل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز