خبرگزاری کار ایران

فردا، سردیس سرباز هخامنشی رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۷۲۹

سردیس سرباز هخامنشی در مراسم افتتاح همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار که فردا با حضور معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ وزیر راه و شهرسازی و سایر مسولان برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سعید امیریان (مسئول دبیرخانه دائمی دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار) با اعلام خبر رونمایی از سردیس سرباز هخامنشی گفت: این سردیس بعد از ۸۰ سال به کشور بازگشته است و فردا با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ وزیر راه و شهرسازی و سایر مسولان، رونمایی خواهد شد.

او در ادامه از افتتاح نمایشگاه شرکت‌های استارت آپی در حوزه میراث، صنایع دستی و گردشگری در نخستین روز همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار خبر داد و گفت: این شرکت‌ها که در دو سال اخیر شکل گرفته‌اند، محصول تلاش مشترک معاونت توسعه فناوری  پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت علمی ریاست جمهوری هستند.

او ابراز امیدواری کرد که توسعه فعالیت شرکت‌های آستارت آپی در این حوزه به ویژه در بخش میراث فرهنگی بسترهای تخصصی لازم برای مردمی‌سازی بیشتر را فراهم کند.

امیریان با اشاره به اعطای نشان تعامل به چهار نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: یکی از دریافت‌کنندگان این نشان از باستان‌شناسان خارجی خواهد بود که عمری را صرف پژوهش و مطالعه در حوزه فرهنگ ایرانی کرده است و نقش بارزی در ترویج و معرفی آثار تاریخی کشورمان داشته‌اند.

او افزود: این دانشمند فرهیخته بلافاصله پس از اطلاع از انتخاب برای دریافت نشان تعامل راهی کشورمان شده است تا در روز اختتامیه همایش شخصا این نشان را دریافت کند.

امیریان در همین حال از علاقمندان خواست تا با توجه به محدودیت پذیرش در اسرع وقت نسبت به ثبت نام از طریق سایت همایش اقدام کنند.

حسین آرامی نیز که ریاست پنل «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و آمایش سرزمین »را نیز برعهده دارد، گفت: در دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار، موضوع ارتباط این دو مقوله از ابعاد مختلف بررسی می‌شود و این ابعاد در محورهای ۸گانه در ۷پنل تخصصی مطرح خواهند شد.

او «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت سرزمین»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و راه و شهرسازی»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مدیریت آب»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و هویت»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و گردشگری»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار صلح و وفاق ملی»، «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و نوآوری و فناوری»، «میراث طبیعی و توسعه پایدار» را از محورهای برگزاری دومین همایش «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» اعلام کرد.

وی افزود: همانگونه که در جریان برگزاری نخستین همایش مورد اشاره قرار گرفت این موضوع  و دغدغه آن داشتن امر مبارکی است زیرا از طرفی توسعه پایدار رویکرد غالب و اجماعی توسعه در روزگار ما است و از طرفی دیگر از زمانیکه در کنفرانس ۱۹۷۲استکهلم توجه به ابعاد غیراقتصادی توسعه و نگاه انسانی‌تر به آن کلید زده شد تا به امروز با رویکرد توسعه پایدار مواجه هستیم و به ترتیب ابعاد آن در جهان به طور گسترده تر مورد توجه و تبیین قرار می‌گیرد.

آرامی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در امر توسعه اظهار داشت: در چند سال اخیر بعد فرهنگی توسعه پایدار به صورت مستقل در کنار ابعاد  اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس، توسعه پایدار به عنوان رویکرد غالب مورد توجه جهان قرار گرفت و در ایران نیز کمیته ملی توسعه پایدار که مسئولیتش تبیین مفاهیم و ترویج آنها و نقطه اتصال سازمان ملل و نهادهای مرتبط با توسعه پایدار است به فعالیت می‌پردازد.

عضو شورای سیاستگذاری دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار افزود: واکاوی ارتباط و تصویر بهترین شکل ارتباط میراث فرهنگی و توسعه پایدار برای استفاده کارآمد از قابلیت‌های سرزمین در راستای تحقق توسعه پایدار از اهداف برگزاری این همایش است.

او ابراز امیدواری کرد: در ادامه همایش نخست با مشارکت صاحبنظران، اصحاب فکر و اندیشه، علاقمندان اعم از دانشگاهیان و متخصصان حرفه‌ای و کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی بتوان در ادامه مسیر گذشته یک یا چند گام رو به جلو برداشت.

وی در ادامه با اشاره به مفهوم آمایش سرزمین و مباحثی که در پنل «میراث فرهنگی، توسعه پایدار و آمایش سرزمین» مطرح خواهند شد، اظهار داشت: آمایش سرزمین به مفهوم سازماندهی فضای توسعه کشور به گونه‌ای است که ضمن حداکثر کارآیی نظام اقتصادی عدالت سرزمینی نیز به طور کامل مدنظر قرار گرفته و جنبه اجرایی به خود بگیرد.

او با بیان اینکه در حقیقت آمایش سرزمین بستر تحقق پیشرفت عادلانه است، تصریح کرد: قرابتی جدی و پیوندی نا گسستنی بین مقوله آمایش سرزمین و توسعه پایدار است به گونه‌ای که برخی عملیاتی شدن رویکرد آمایش سرزمین را مقدمه واجب عملیاتی شدن رویکرد توسعه پایدار می‌دانند.

او با طرح این پرسش که آمایش و میراث فرهنگی چه نسبتی با یکدیگر دارند، گفت: برخی با توجه به ماهیت این دو امر به منطبق نبودن و حتی تقابل نظر دارند و برخی این دو مقوله را نیز همراستا و مکمل یکدیگر می‌دانند.

به گفته آرامی، نظر اول بر این مبنا است که آمایش سرزمین به مفهوم سازماندهی فضای توسعه امری پویا و سیال است که به تناسب نظریه توسعه ملی به عنوان سند بالادست آمایش سرزمین و تغییر و تحولات مولفه‌های موثر بر آن مانند تحولات ژئوپلوتیکی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی و رویدادهای تأثیرگذاری مانند حوادث غیرمترقبه تغییر پذیری جزو الزامات سازماندهی فضای توسعه است که اجمالا از آن به آمایش سرزمین تعبیر می‌کنیم.

او تصریح کرد: میراث فرهنگی اعم از طبیعی و تاریخی؛ جنبه ثابت دارند چه میراث ملموس و غیرملموس برآمده از دوران گذار تاریخی هستند لذا از تصلب شکلی و تعیین محتوایی برخوردارند.

به گفته این کارشناس، همانگونه که آمایش سرزمین می‌تواند مقدمه واجب توسعه پایدار باشد توجه به میراث فرهنگی در وجوه مختلف هم می‌تواند به عنوان مقدمه واجب آمایش سرزمین تلقی شود.

او با بیان اینکه هویت جامعه ازجمله در میراث متجلی است و گویی میراث فرهنگی ما آیینه‌دار هویت ملی مذهبی ما ایرانیان است، تصریح کرد: اگر جمعیت یکی از مولفه‌های سه‌گانه آمایش سرزمین باشد جمعیت فراتر از تعداد و حجم افراد و ساکنان کشور است بلکه جمعیت انسانی دارای ابعاد انسانی است پس نمی‌توان از جمعیت ایران در امروز و فردا در جای جای ایران و مناطق زیادی از پهنه سرزمین صحبت کرد ولی از فرهنگ، سنت‌ها و هویت تاریخی فرهنگی هر منطقه و در کل ایران سخن نگفت.

آرامی افزود: آن حس تعلیق فرهنگی در ایران به عنوان بخشی از پازل جامعه جهانی‌ساری و جاری است لذا آمایش سرزمین در معنای جامع خود نمی‌تواند بدون توجه به ابعاد هویتی جامعه باشد.

او گفت: همانگونه که اشاره شد میراث فرهنگی آینه‌دار هویت جامعه، حافظ و حاوی آن و تجلی‌دهنده هویت تاریخی فرهنگی جامعه است و در حس اعتماد به نفس و خود باوری جامعه‌ای که می‌خواهیم آن را در کنار فعالیت و سکونت گاه‌ها در آمایش سرزمین تعریف کنیم بسیار نقش دارد.

وی اظهار داشت: در جامعه جهانی بحث مدیریت، اقتصاد و شهر سبز مطرح شده و میراث فرهنگی بستری است که می‌تواند سالم‌ترین نوع اقتصاد را دامن زند و بستر تعریف فعالیت‌هایی باشد که حداکثر سازگاری با محیط، فرهنگ و سنت‌های اجتماعی را داشته باشد.

او گفت: خوشبختانه میراث ما در تمامی پهنه سرزمین ساری و جاری هستند و  مانند ابعاد فیزیکی توسعه متمرکز در کلانشهرها نیستند و در دورافتاده‌ترین مناطق روستایی، مرزی و ... به نحوه عادلانه‌ای این قابلیت‌های میراثی توزیع شده‌اند.

به گفته آرامی، عدالت فضایی بن مایه و جوهره آمایش سرزمین است و توجه به میراث این امر را تسریع می‌کند.

او در پایان افزود: با توجه به نکات مطرح شده ارتباط وسیعی بین میراث و آمایش سرزمین با توسعه پایدار وجود دارد به گونه‌ای که میراث فرهنگی می‌تواند سازماندهی فضای توسعه کشور را به گونه‌ای تسهیل کند که خروجی آن در راستای توسعه پایدار یعنی توسعه‌ای همراه با حداکثر کارآیی توام با استمرار و رعایت منافع بین نسلی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز