خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات در نشست خبری:

امروز حکم رییس جدید سازمان فناوری اطلاعات صادر می‌شود/ گوشی‌های توقیف‌شده هنوز وارد باز نشده‌اند/ اپراتور سوم نرخ خود را تغییری نداده است

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۸۲۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به قانون منع بکارگیری بازنشستگان تاکید کرد: رییس سازمان فناوری اطلاعات مشمول این قانون می‌شود که امروز حکم رییس جدید این سازمان را صادر می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان مشمول آقای سراییان، رییس سازمان فناوری اطلاعات می‌شود. با وجود اینکه ایشان بسیار فعال هستند و ما از عملکردشان رضایت داریم اما طبق قانون منع به‌‌‌کارگیری بازنشستگان امروز حکم رییس جدید این سازمان را صادر می‌کنیم. 

وی ادامه داد: این حکم‌ پس از دو هفته اجرایی می‌شود. البته در اعضای هیات عامل این سازمان نیز تغییراتی خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه این حکم‌ شامل خسروی، مدیر پروژه‌های توسعه روستایی هم می‌شود، اظهار داشت: حکم جایگزین ایشان هم امروز امضا شد. همچنین یکی از مشاورین ما که بحث توسعه زیرساخت‌ها در حوزه  عمران را پیگیری می‌کنند نیز بازنشسته خواهند شد. بنابراین مجموعا یک مشاور و دو معاون جایگزین خواهند شد.

نوسانات نرخ ارز بیشتر از هرچیز دیگری صنعت ارتباطات را دچار مشکل کرد

آذری جهرمی در رابطه با بحث تحریم و اثرات آن در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی کمیته‌ای را تشکیل داده و وزارت ارتباطات هم متناسب با این کمیته، فعالیت‌‌‌هایی انجام داد. سناریوهای مختلفی که ممکن بود در ارتباط با بحث تحریم به وجود بیاید، بررسی شد و بدترین حالت‌های ممکن دیده شد.

وی افزود: آنچه که رخ داده این است که بسیاری از سرویس‌های ابری ارائه خدمات به سرویس‌دهنده‌های ایران را متوقف کرده‌اند. در حوزه صدور گواهینامه‌های SSL نیز محدودیت‌هایی را اعمال کردند؛ همچنین درخصوص برخی از پرووایدرهای روتینگ بین‌‌الملل نیز محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. طبیعتا سرویس‌ها مسیر حرکت خود را به سمت سرویس‌های اروپایی تغییر داده‌اند چراکه در حال حاضر پرووایدرهای اروپایی بهتر از انواع آمریکایی خدمات ارائه می‌کنند.

وزیر ارتباطات درخصوص بحث قطعی اینترنت در اثر تحریم خاطرنشان کرد: ما این موضوع را خیلی غیرمحتمل می‌دانیم؛ هر چند آمادگی‌های لازم را برای چنین شرایطی هم داریم. آنچه که بیشتر از همه چیز در ارتباط با تحریم صنعت ارتباطات را دچار مشکل کرد، نوسانات نرخ ارز بود وگرنه در سایر حوزه‌ها به نظر می‌رسد تحریم حتی رونق بخش‌های داخلی را رقم زد.

امیدواریم تا پایان آذر بسته ایران دیجیتال را به هیات دولت ارائه کنیم

آذری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص برنامه ایران دیجیتال ابراز داشت: ما سه ماه پیش اعلام کردیم پردازش بحث ایران دیجیتال را آغاز کرده‌ایم. دولت در اسفندماه ۱۳۹۶ وزارت ارتباطات را مکلف کرد با همکاری سایر دستگاه‌ها این برنامه را تهیه کند و توسعه اقتصاد دیجیتالی را رقم بزند. کارگروهی با حضور شش وزارتخانه در وزارت ارتباطات شکل گرفت و جلسات آن در حال پیگیری است. ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که به جای اینکه یک برنامه جامع داشته باشیم بهتر است با توجه به سرعت رشد و تحول، کار را به صورت خرد پیش ببریم.

وی اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و کتابخانه ملی داشته‌ایم و خواهیم داشت، در راستای همین بحث ایران دیجیتال است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای رفع موانع کسب و کارها در حوزه اقتصاد دیجیتال طرح کارآفرین به دولت و کمیسیون اقتصادی ارجاع شد، عنوان کرد: ایراداتی به این طرح گرفته شد اما امروز صبح این طرح مجددا از سمت وزارت ارتباطات و شش مجموعه دیگر به دبیرخانه هیات دولت ارجاع شد. البته بنا شده سازمان فناوری برای طرح کارآفرین که اکنون نهایی شده نشست خبری بگذارد. امیدواریم تا پایان آذرماه بتوانیم بسته ایران دیجیتال را به هیات دولت ارائه کنیم.

بخش عمده‌ای از گوشی‌های گمرک مربوط به شرکت‌هایی هستند که پرونده آن‌ها مفتوح است

وزیر ارتباطات درخصوص بحث موبایل و نوسانات قیمت آن یادآور شد: برای ترخیص حدود ۷۰۰ هزار گوشی انبار شده در گمرک دو مانع وجود داشت. برخی از این گوشی‌ها با ارز غیرتخصیصی وارد شده بودند و بنا بر مقررات قابلیت ترخیص از گمرک را نداشتند. ما این مانع را برطرف کردیم و بخشی از این گوشی‌ها ترخیص شد اما بخش عمده‌ای از این گوشی‌ها مربوط به شرکت‌هایی هستند که پرونده آنها اکنون در دادگاه مفتوح است. بنابراین این گوشی‌ها از سوی دستگاه قضایی با محدودیت‌هایی مواجه‌اند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه من در سه روز گذشته سه بار با مسئولان مربوطه در دستگاه قضایی صحبت کرده‌ام تا این موانع برطرف شود اما هنوز بازخورد مثبتی نگرفته‌ایم، بیان کرد: این گوشی‌ها هنوز به طور کامل وارد بازار نشده است و کاهش قیمت تلفن همراه ربطی به افزایش کالا در این حوزه ندارد. امیدواریم دستگاه قضایی امروز و فردا همکاری کند تا گوشی‌ها وارد بازار شوند. 

۳۰ درصد از حباب قیمت گوشی موبایل مربوط به کمبود کالا است

وی ادامه داد: دلیل دوم نوسانات قیمت ارز بود که با توجه به برنامه‌های دولت و ستاد اقتصادی کشور با همکاری هر سه قوه دیروز افت قابل توجهی پیدا کرد که این روی بازار گوشی تلفن همراه اثر گذاشت و بنابر اظهارنظر رئیس اتحادیه تلفن همراه با ۲۰ درصد کاهش قیمت در این عرصه مواجه شدیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکنون ۳۰ درصد از حباب موجود در بازار به دلیل کمبود کالا  است، گفت: امیدواریم موانع برطرف شود تا کالاها ترخیص شوند. ما همه نیروی خود را گذاشته‌ایم تا به وزارت صمت کمک کنیم. طبیعتا اکنون میزان عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و وارد شدن گوشی‌های گمرک می‌تواند ظرف یک یا دو ماه به عنوان یک مسکن برای بازار این کالا باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم محدودیت واردکنندگان را بردارد، اظهار داشت: این وزارتخانه می‌تواند با دریافت تضمین‌هایی اجازه دهد واردات گوشی همراه صورت بگیرد، وزارت صمت در این رابطه قول مساعد داده است. امیدواریم به زودی موانع واردات تلفن همراه برطرف شود.

تهیه گزارش در خصوص رفتارشناسی کاربران مجعول توئیتر از سوی وزارت ارتباطات

وی درخصوص حذف برخی کاربران از توئیتر تصریح کرد: سابق بر این نیز تعداد زیادی از فالوئرهای رئیس‌‌جمهور سابق و فعلی آمریکا توسط توئیتر حذف شده بود و این مسئله خاصی نیست اما اتفاقی که اخیرا افتاد، این بود که این موضوع به توئیتر فارسی دامنه پیدا کرد و گروه‌هایی از کاربران غیرواقعی حذف شدند. در کنار آنها برخی اکانت‌های واقعی هم حذف شدند. ضمن اینکه برخی افراد که علیه جمهوری اسلامی در توئیتر فعالیت می‌کردند، حذف نشدند.

وزیر ارتباطات به توییت محمدجواد ظریف اشاره و خاطرنشان کرد: محمدجواد ظریف در همین رابطه اشاره کرد اگر قاعده‌ای وجود داشته باشد حذف باید برای همه اعمال شود. ما در وزارت ارتباطات در حال تهیه گزارشی از رفتارشناسی کاربران مجعول در توئیتر هستیم و این گزارش را منتشر می‌کنیم و از این طریق صداقت توئیتر را به آ‌زمون می‌گذاریم.

هر اتفاقی در کشور می‌افتد، به گردن شبکه‌های اجتماعی می‌اندازند

آذری جهرمی درخصوص تغییر نرخ همزمان دو اپراتور و بیمی که از تبانی اپراتورها می‌رود، ابراز داشت: اپراتور سوم نرخ خود را تغییری نداده است و این شرایط رقابت را حفظ خواهد کرد. طبیعتا این موضوع به کمیسیون تنظیم مقررات خواهد رفت و ما پس از بررسی این موضوع اظهارنظر خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص توییت خود درباره اثر شبکه‌‌‌های اجتماعی بر کاهش نرخ ارز بیان کرد: هر اتفاقی در کشور می‌افتد، به گردن شبکه‌های اجتماعی می‌اندازند؛ حتی وقتی ارز گران می‌شود، می‌گویند اثر شبکه‌های اجتماعی است. توئیت من این نبود که شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش نرخ ارز شده‌اند بلکه سوال کردم که آیا رسانه‌هایی که فردا منتشر می‌شوند در رابطه با نقش شبکه‌های اجتماعی در همدلی مردم و کاهش نرخ ارز مطلبی خواهند نوشت؟

نمی‌توانیم نقش شبکه‌های اجتماعی را در ایجاد همدلی برای کاهش ارز نادیده بگیریم

وی ادامه داد: شبکه اجتماعی ابزاری است که هم می‌تواند مطالب خوب را منتشر کند و هم مطالب بد را. علاوه بر تدابیری که از سوی دولت با سایر دستگاه‌ها در راستای کاهش نرخ ارز اندیشیده شده بود شبکه‌های اجتماعی نیز موثر بودند. ما نمی‌توانیم نقش شبکه‌های اجتماعی را در ایجاد همدلی از یاد ببریم.

وزیر ارتباطات در رابطه با سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بحث فیلترینگ در یک سال و نیم اخیر افزایش یافته یا خیر؟ یادآور شد: با توجه به عدم تغییر قوانین من نه می‌توانم بگویم فیلترینگ شیب کمتری یافته و نه می‌‌توانم بگویم شیب بیشتری یافته است اما تلاش کردیم با تمهیدات خود در این راستا حداقل‌سازی کنیم و مثلا درباره کسب و کارها کاری کنیم که کمتر فیلتر شوند یا جلوی فیلتر آنها گرفته شود.

مذاکره جدیدی در رابطه با بحث تلگرام صورت نگرفته است

آذری جهرمی درباره مذاکره مجدد با تلگرام عنوان کرد: هیچ مذاکره جدیدی در رابطه با بحث تلگرام صورت نگرفته است. بحثی که دیروز در کمیسیون صنایع مطرح شده، طرح تحقیق و تفحصی بوده که نمایندگان مجلس از مذاکراتی که ادعا می‌کردند محرمانه بوده انجام دادند. دیروز نمایندگان ما حضور یافتند و توضیحاتی دادند. البته ما گفتیم مذاکرات محرمانه نبوده و با حضور دادستان وقت و مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه انجام شده و توضیحات آن گزارش شده است. از نظر ما پشت این مباحث اهداف سیاسی است.

میزان شکایت مردم از سرویس‌های ارزش افزوده چهار برابر شده است

وی درخصوص بحث شرکت‌های ارزش افزوده گفت: نوع خدمات ازرش افزوده‌ای که ارائه می‌‌‌‌شود ارائه خدمات محتوایی است؛ طبیعتا فعالیت‌های خوبی نیز در این عرصه انجام می‌شود اما فسادها و اختلال‌هایی نیز وجود دارد. نظارت همیشه بر اساس گزارش‌های مردمی وجود داشته است اما تغییر رویکردی که ما دادیم این بود که هوش مصنوعی را در سامانه سپاس وارد کردیم.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه شکایاتی که مردم در صفحات اجتماعی مطرح می‌کنند پایش و ریشه‌یابی می‌شود، اظهار داشت: در پنج ماه اخیر متوجه شدیم میزان شکایت مردم از سرویس‌های ارزش افزوده تقریبا چهار برابر شده و متوجه شدیم اتفاق غیرمعمولی رخ داده است. بنابراین به صورت فرآیندمحور این موضوع را بررسی کردیم. ما متوجه شدیم در زیرساخت‌های فنی سرویس‌های ارزش افزوده اختلالی به وجود آمده است و برخی شرکت‌های ارزش افزوده حدود دو میلیون مشترک را به صورت ناخواسته عضو کرده‌اند.

آذری جهرمی افزود: ۳۵ میلیارد تومان کلاهبرداری شده بود که اخیرا بیش از ۳۳ میلیارد آن را به مردم بازپرداخت کردیم. وقتی این موضوع به تثبیت برسد و تمامی مسائل بررسی شود به مردم گزارش خواهیم داد. اکنون مطمئن هستیم که روالی مبنی بر اضافه شدن ناخواسته مردم به سرویس‌های ارزش افزوده وجود ندارد.

شکایت‌ها را به صورت آنلاین می‌گیریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا پیش از بروز کلاهبرداری توسط شرکت‌‌‌های ارزش افزوده روی کار آنها نظارت نمی‌‌شد، تصریح کرد: اکنون در پردازش‌ها هوش مصنوعی ایجاد شده و میان مردم و وزارتخانه ارتباطات متقابل ایجاد شده است. ما شکایت‌ها را به صورت آنلاین می‌گیریم و به همین دلیل تغییر رویه در این حوزه ایجاد شده است وگرنه موضوع این نیست که ما پیش از این بر کار شرکت‌های ارزش افزوده نظارت نمی‌‌کرده‌‌ایم.

از شنبه اصالت مسافر بودن فرد چک می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ممنوعیت واردات گوشی مسافرتی از روز شنبه خاطرنشان کرد: سامانه سابق نیروی انتظامی بر این به گمرک متصل نبود و مسافر بودن فرد قابل اثبات نبود. اتفاقی که اکنون افتاده اتصال سامانه تردد نیروی انتظامی به گمرک است. از روز شنبه واردات گوشی مسافرتی ممنوع نمی‌شود بلکه اصالت مسافر بودن فرد چک می‌شود.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه انتقاد به محدودیت برای واردات گوشی مسافرتی وارد است، ابراز داشت: اگر با توجه به محدودیت واردات موبایل در واردات گوشی مسافرتی هم محدودیت اعمال شود، دچار کمبود بیشتری در حوزه موبایل می‌شویم. بنابراین باید تا شنبه و یکشنبه محدودیت‌ها را برطرف کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اختلال جی‌‌پی‌‌اس که اخیرا اتفاق افتاده بود، بیان کرد: این اختلال را منابعی به وجود می‌آورد این سیگنال، سیگنالی مزاحم بود که در داخل تهران فعال بود و اکنون مرتفع شده است. شاید این سیگنال ناخواسته از جایی فرستاده می‌شد اکنون منطقه حدودی سیگنال را شناسایی کرده‌ایم و دستگاه‌های امنیتی نیز باید در این خصوص ورود کنند. در حال حاضر دیگر آثاری از این سیگنال نمی‌بینیم.

درخصوص بانکداری مبتنی بر موبایل با بانک مرکزی مذاکره خواهیم کرد

آذری جهرمی درخصوص بحث یواس‌اس‌‌دی یادآور شد: در همه دنیا دو نهاد رگولاتوری وجود دارد؛ یکی برای ارتباطات و یکی برای بانکداری. این دو نهاد همواره باهم تعارض دارند. در کشورهای آفریقایی که بانکداری خیلی رواج پیدا نکرده بانکداری مبتنی بر موبایل خیلی پیشرفت کرده است و در برخی کشورها که بانکداری سنتی توسعه بیشتری داشته بانکداری مبتنی بر موبایل کمتر پیشرفت کرده است. این چالشی است که در همه جای دنیا وجود دارد.

وی با بیان تاکید بر سرویس یواس‌‌اس‌‌دی به نوعی ورود اپراتورها به بخش بانکداری الکترونیکی است، عنوان کرد: بانک مرکزی به عنوان یک چارچوب سیاست‌گذاری ممکن است خیلی به بروز این اتفاق علاقه‌مند نباشد اما خدمات موبایل بسیاری از مراجعات مردم به بانک را کاهش داده است. اینکه کل بازار سنتی کنار بگذاریم، رفتاری بود که ما به آن انتقاد داشتیم. اعتقاد ما از ابتدا این بود که نگرانی‌های امنیتی را باید حل کرد و بیشتر به نظر می‌رسید این نگرانی‌های امنیتی بهانه‌ای برای قطع یواس‌‌اس‌دی است.

وزیر ارتباطات افزود: اکنون هرچه در این خصوص پیگیری می‌کنیم پاسخی داده نمی‌شود. ما در معادلات اقتصادی بانک مرکزی ورود نخواهیم کرد اما با آنان در خصوص بانکداری مبتنی بر موبایل مذاکره خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز