خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

نگهداشت اطلاعات به مثابه جرم است / نیروی انتظامی از اتصال به سامانه‌ها خودداری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۶۲۷

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به نظر من بزرگترین جرم که عامل بسیاری از جرم‌های دیگر است همین نگهداشت اطلاعات و عدم اتصال دستگاه‌ها به سامانه‌ها است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از سامانه تجارت گفت: برخی از دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی که از مهمترین ارکان مبارزه با قاچاق است از اتصال به زیر سامانه‌های به دلایل مختلف خودداری می‌کنند این درحالیست که برخی دیگر از دستگاه‌های دولتی نیز از این امر خودداری می‌کنند در حالیکه این اتفاق از فساد خواهد کاست.

وی افزود: ما حتما به عنوان یک دستور حاکمیتی و یک مسئول دولتی بر این امر پافشاری خواهم کرد امروز دلیلی برای نگهداری اطلاعات وجود ندارد به نظر من این موضوع باید به عنوان یک فساد مطرح شود و اگر بخواهیم جرم انگاری کنیم باید نگه داشت اطلاعات و عدم تبادل آن را به عنوان جرم در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: به نظر من بزرگترین جرم که عامل بسیاری از جرم‌های دیگر است همین نگهداشت اطلاعات و عدم اتصال دستگاه‌ها به سامانه‌ها است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

 آذری جهرمی خاطرنشان کرد: امروز در توسعه سامانه های مختلف در کشور توفیق داشتیم که از جمله آن‌ها سامانه تخصیص سوخت به میزان پیمایش بوده که تاکنون 6 میلیارد و 400 میلیون لیتر از قاچاق سوخت جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه آنچه در این میان مورد غفلت قرار گرفته، ناشی از معضلی فرهنگی و ساختاری متصل نشدن این سامانه ها به یکدیگر است و اصطکاک در بین دستگاه‌های دولتی در این زمینه وجود دارد، اظهار داشت: نمی‌توان دستگاه قضایی و انتظامی کشور را درگیر آن کنیم که افراد فاسد را دستگیر و برخورد کنند، بلکه باید روال های فساد زا در کشور را با اتصال سامانه ها میسر می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: نگهداشت اطلاعات و ارائه نکردن آنها به مثابه جرم تلقی شود زیرا خود مسبب بروز جرایم بعدی است.

وی خاطرنشان کرد: نظام اعتبارسنجی که امروز به بهره‌برداری رسید می‌تواند بسیاری از تصمیم ها را کنترل کند.

جهرمی یادآور شد: امروز اعلام می‌شود دارندگان کارت‌های بازرگانی پیش از سال ۹۶ می توانند به انجام واردات مبادرت کنند، زیرا ارزیابی مناسب از افراد وارد کننده وجود ندارد، اما با این ابزارها و دولت الکترونیک می‌توان از تخلفات جلوگیری کرد.

آذری جهرمی تاکید کرد: همانطور که برای واردات، بسیاری فرآیندها تسهیل و قابل نظارت و الکترونیکی شده است، برای فرآیندهای تولید داخل نیز رفع موانع شود.

آذری جهرمی ادامه داد: بعد از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظام پیگیری مورد توجه قرار گرفت تا جلوی فساد و رانت گرفته شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به رونمایی از سامانه‌های تجارت ایران گفت: سامانه تخصیص سوخت که بر اساس پایش سوخت اختصاص دارد توانست به میزان زیادی از قاچاق گازوئیل جلوگیری کند.

وی ادامه داد: با وجود صحبت‌های سنگین سازمان غذا و دارو اعلام کرد هیچ اطلاعی از واردات دارو و تقلب از آن نداریم اما وزارت اطلاعات اعلام کرده است که با این کیس کم‌فروشی داروهای وارداتی برخورد کرده ما این آمادگی را داریم که اطلاعات آن را منتشر کنیم که چگونه از یک داروی خاص وارداتی 900 هزار قلم وارد شده اما تنها 300 هزار قلم آن به بازار عرضه شده است.

جهرمی با اشاره به طرح رجیستری موبایل گفت: این طرح توانست جلوی حجم عظیمی از قاچاق را بگیرد و در این خصوص ما توانستیم به موفقیت‌ دست پیدا کنیم. بر اساس آمار دولتی میزان قاچاق به 12 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است اما باید توجه داشت که پدیده صادرات قاچاق افزایش پیدا کرده و باید جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز