خبرگزاری کار ایران

یادداشت دیاکو حسینی؛

ترکمانچای واقعی دور ماندن از اقتصاد بین‌المللی است نه پیوستن به FATF

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۰۴۸

ترکمانچای دور ماندن از جامعه اقتصادی بین‌المللی است که منجر می‌شود به اینکه رقبا و دشمنان ایران بتوانند مزیت‌هایی را در روابط تجاری و بین‌المللی به دست بیاورند درحالی‌که ایران به دلیل عدم آگاهی و شناخت کافی نسبت به این مقررات نسبت به مزایای آن دورمانده و خود را از آن دورنگه داشته است.

به گزارش ایلنا، همان‌طور که می‌دانیم پیوستن به FATF با چالش‌هایی روبرو بوده و مخالفانی را دارد. مسئله‌ای که در این میان مهم است این است که ابتدا باید این موضوع را درک کنیم که پیوستن به جامعه بین‌المللی در ابعاد اقتصادی و استفاده از مزیت‌های اقتصادی شبکه ارتباطات بین‌المللی مستلزم رعایت قوانین بین‌المللی است که همه کشورها آن را اجرا می‌کنند؛ یعنی همه کشورهایی که به دنبال بهره‌گیری از این وضعیت هستند، این قوانین را اجرا می‌کنند و این موضوع مختص ایران نیست. صحبت‌هایی که در خصوص FATF در مجلس می‌شود و فشارهایی که در این زمینه وارد می‌شود، درست نیست.

تفسیر سیاسی از یک موضوع اقتصادی این تلقی را ایجاد کرده است که ایران اساساً یک سیستم مالی نادرست و غیر شفاف دارد و به همین دلیل است که تأکید دارد تا به این مجموعه از قوانین ملحق نشود. به نظر می‌رسد مسائلی که باعث به تعویق افتادن این مسئله می‌شود کمک به مخدوش کردن تصویر ایران و افزایش شبهاتی که در رابطه با عبور مالی بانکی ایران وجود دارد می‌کند و طبعاً این موضوع می‌تواند هم سرمایه‌گذارهای خارجی را از سرمایه‌گذاری در ایران دور کند و هم یک دستاویز سیاسی باشد برای کسانی که در وضعیت موجود به دنبال دشمنی با ایران هستند.

عضویت در FATF در درجه اول باعث ایجاد شفافیت در ارتباطات بانکی و مالی کشورها با یکدیگر می‌شود و همین‌طور باعث یکدست شدن یکسری از قوانین و مقررات بانکی و مالی می‌شود که این موضوع کمک به تسهیل روابط و معاملات تجاری با کشورها می‌کند.

 در مورد ایران‌هم اوضاع به همین منوال است ما نباید فکر کنیم که ایران با عضویت در FATF اطلاعات بانکی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد و در این میان تنها اتفاقی که می‌افتد این است که سلسله زمینه‌های مشترک دیگر هم تسریع و هم شفاف می‌کند که خود این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذار خارجی را تشویق کند تا به سمت ایران حرکت کند.

شنیده‌شده برخی از مخالفان لایحه FATF عنوان می‌کنند که این قرارداد ترکمانچای است. باید گفت مطرح‌شدن این‌گونه مسائل حتماً انگیزه‌های سیاسی دارد که بخش عمده‌ای از آن‌هم ناشی از ناآگاهی نسبت به اصل مسئله است. واقعیت این است که FATF مجموع قراردادهایی است که اکثر کشورهای دنیا در آن عضو هستند و هیچ‌گونه شبهاتی با آنچه ترکمانچای نامیده می‌شود به‌طور حتم ندارد.

 ترکمانچای دور ماندن از جامعه اقتصادی بین‌المللی است که منجر می‌شود به اینکه رقبا و دشمنان ایران بتوانند مزیت‌هایی را در روابط تجاری و بین‌المللی به دست بیاورند درحالی‌که ایران به دلیل عدم آگاهی و شناخت کافی نسبت به این مقررات نسبت به مزایای آن دورمانده و خود را از آن دورنگه داشته است؛ بنابراین می‌توان گفت ترکمانچای واقعی عدم ورود و پیوستن به FATF است نه وارد شدن به آن.

دیاکو حسینی/کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز