خبرگزاری کار ایران

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوی ایران و آمریکا زیر تیغ تحریم‌‌ها ممکن نیست/ تهران و واشنگتن برای گفت‌وگو نیازمند میانجیگری عمان نیستند

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۳۷۲

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه انجام گفت‌وگو در زیر تیغ تحریم ممکن نیست، تاکید کرد: ترامپ بسیار علاقه‌مند است تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که در اواسط ماه نوامبر سال جاری برگزار می‌شود، بتواند با ایران گفت‌وگو کند.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران گفت: چندین احتمال درخصوص طرح این پیشنهاد از سوی ترامپ قابل طرح است. یک احتمال آن است که رئیس‌جمهور آمریکا قبلا برای مذاکره با ایران شروطی را تعیین کرده بود و اگر اکنون، او مجددا پیشنهاد مذاکره مجدد را مطرح می‌کرد ایران در مقابل، از بازگشت ایالات متحده به برجام و عدم اعمال مجدد تحریم‌ها سخن می‌گفت و به همین خاطر، ترامپ گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط را مطرح کرد تا تهران نیز از طرح شروط برای انجام مذاکره خودداری کند.

ترامپ به شدت مشتاق مذاکره و گفت‌وگو با ایران است

جایگزین گفت‌وگو با ایران، چیزی جز جنگ نیست

وی با اشاره به سخن حسن روحانی در اروپا و حمایت همه‌جانبه از این سخنان در ایران اظهار داشت:‌ احتمال دیگر این است که ترامپ پس از سخنان روحانی در اروپا و ارزیابی آنها متوجه شده است که با شرط‌گذاری برای ایران، تهران و واشنگتن نمی‌توانند وارد عرصه مذاکره مجدد شوند و به همین دلیل، ترامپ از پیش‌شرط‌های قبلی صرف نظر کرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ به شدت مشتاق مذاکره و گفت‌وگو با ایران است، تصریح کرد: همه در درون آمریکا می‌دانند که جایگزین گفت‌وگو با ایران، چیزی جز جنگ نیست. جنگ نیز در درون ایالات متحده جز عده‌ای تندرو جنگ‌طلب که بسیار هم اندک هستند، طرفدار چندانی ندارد.

ترامپ علاقه‌مند به گفت‌وگو با ایران تا پیش از انتخابات ماه نوامبر است

حسینی با بیان اینکه تداوم وضعیت کنونی در روابط میان تهران و واشنگتن و افزایش تنش‌ها میان طرفین در صورت عدم گفت‌وگو‌، در نهایت می‌تواند کار را به جنگ و تقویت ناآرامی‌ها در منطقه منتهی سازد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ایالات متحده در حال حاضر جایگزینی برای جمهوری اسلامی ندارد.

وی افزود: ترامپ بسیار علاقه‌مند است تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که در اواسط ماه نوامبر سال جاری برگزار می‌شود، بتواند با ایران گفت‌وگو کرده و این گفت‌وگوها را به نتیجه برساند.

سردرگمی در نظام سیاست خارجی دولت ترامپ بسیار بالا است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درخصوص شرط‌گذاری مایک پمپئو برای ایران جهت انجام گفت‌وگو پس از ابراز تمایل ترامپ نیز ابراز داشت: دو تحلیل را در این باره می‌توان مطرح کرد؛ نخست، ضرب‌المثل «به مرگ بگیر تا به تب راضی شوی» است. پمپئو شرط‌های سفت و سخت می‌گذارد تا ایران به مذاکره بدون پیش‌شرط ترامپ تن بدهد. تحلیل دیگر، آشفتگی در سیاست خارجی دولت ترامپ است که رئیس‌جمهور یک چیز را می‌گوید و وزیر امور خارجه، یک چیز دیگر. شواهد و مستندات هر دوی این احتمالات را تایید می‌کند.

حسینی با بیان اینکه سردرگمی و آشفتگی در نظام سیاست خارجی دولت ترامپ بسیار بالا است و ممکن است این سردرگمی موجب تناقض در گفتار شده باشد، عنوان کرد: تحلیل دیگر نیز آن است که وقتی ترامپ آن سخنان را مطرح کرده، جمع‌بندی مسئولان امریکایی از واکنش به این سخنان در تهران به این شکل بوده که با استقبال چندانی روبه‌رو نشده و به همین خاطر، پمپئو به شروط سابق بازگشته است.

انجام گفت‌وگو در زیر تیغ تحریم ممکن نیست

گفت‌وگو برای بازگشت به برجام بند اول گفت‌وگوهای تهران و واشنگتن باشد

وی در پاسخ به این سوال که ابتکارعمل ایران در برابر این پیشنهاد چه باید باشد؟ یادآور شد:‌ ما اصل گفت‌وگو و مذاکره را رد نمی‌کنیم ولی بستر گفت‌وگو با شرط‌گذاری و وضعیتی که ترامپ آن را ایجاد کرده، مهیا نیست. هرچند ترامپ مذاکره بدون پیش‌شرط را مطرح کرده و این یک بازگشت به عقب از مواضع قبلی است ولی او همزمان اعمال تحریم‌ها را اجرایی کرده است.

تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه انجام گفت‌وگو در زیر تیغ تحریم ممکن نیست، بیان کرد: اگر ترامپ به برجام برگردد یا قبول کند بند اول گفت‌وگوهای احتمالی میان تهران و واشنگتن، بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای باشد یا آنکه همه تحریم‌های اولیه و ثانویه را به حالت تعلیق درآورد، آنگاه شرایط برای گفت‌وگو و مذاکره مهیا خواهد شد.

ایران و آمریکا برای گفت‌وگو نیازمند میانجیگری عمان نیستند

حسینی درخصوص میانجیگری احتمالی عمان میان ایران و امریکا گفت: مسقط زمانی وارد عرصه میانجیگری میان تهران و واشنگتن شد که هیچ سابقه گفت‌وگویی میان مسئولان ایرانی و امریکایی وجود نداشت و جمهوری اسلامی و ایالات متحده رابطه‌ای با یکدیگر نداشتند اما هم‌اکنون سابقه گفت‌وگو و مذاکره دوجانبه میان ایران و امریکا در زمان اوباما وجود دارد.

وی اضافه کرد:‌ ایران و امریکا هنگامی که تصمیم به گفت‌وگو با یکدیگر بگیرند، دیگر نیازی به میانجی ندارند و نیاز نیست که دیگری وارد این عرصه شود. تا آنجا هم که من می‌دانم میانجیگری عمان مطرح نبوده هرچند که مسقط برای انجام این کار علاقه‌منده بود و پیشنهادهایی هم داده است ولی این پیشنهاد از سوی طرفین مورد استقبال قرار نگرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز