خبرگزاری کار ایران

هیچ استفاده‌ای از جاذبه‌های پایتخت نمی‌شود/تهران فقط ‌ترمینال گردشگران است/منطقه ۶ تهران متعلق به کافه‌گردهاست

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۰۱۴

مسئولان معتقد هستند: تهران تبدیل به ترمینالی برای رفت و آمد گردشگران شده است و جاذبه‌های آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. البته بسته بودن درهای خانه‌ موزه‌ها و برخی از جاذبه‌های گردشگری می‌تواند در عدم استقبال گردشگران از جاذبه‌های تهران موثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند تبلیغات و معرفی جاذبه‌ها و آثار تاریخی می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب گردشگران باشد اما آنطور که مشهود است نتوانستیم از این ابزار برای توسعه گردشگری و معرفی میراث فرهنگی بهره جوییم.

شاید به همین دلیل باشد که دلاور بزرگ‌نیا (مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران) از تهران به عنوان ترمینال نام ‌برد و گفت: نتوانستیم هیچ استفاده جدی از جاذبه‌های تهران برای جذب گردشگران ببریم. چنانکه تهران تبدیل به ترمینال شده است و هنوز باور نداریم که می‌تواند مقصدی برای گردشگران باشد. از این رو گردشگران به محض رسیدن به تهران تنها به بازدید از یک یا دو کاخ مانند گلستان و سعدآباد اکتفا می‌کنند و سپس راهی اصفهان و شیراز می‌شوند.

البته یکی دیگر از دلایل عدم استقبال گردشگران از جاذبه‌های شهر می‌تواند مشکلات و چالش‌هایی باشد که گردشگران در بازدید از آثار تاریخی مانند خانه موزه‌ها با آن روبه رو می‌شوند. به طور مثال اگر گروهی بخواهد در قالب تور گردشگری یکی از پنجشنبه‌ها را به گشت و گذار در بافت تاریخی تهران و محله عودلاجان اختصاص دهد، از یکسو با تعطیلی سرای کاظمی، خانه دبیرالملک و خانه مهربان روبه رو می‌شود و از دیگر سو برای بازدید از مراکزی مانند خانه موزه مقدم و... ملزم می‌شود تا نامه‌نگاری‌های طولانی جهت اعلام اسامی بازدیدکنندگان و ... را انجام دهد. حتا برخی از گردشگران از نحوه برخورد در خانه‌های تاریخی گله‌مند هستند چراکه در بیشتر مواقع در این مراکز گردشگری به روی گردشگران بسته است و اجازه بازدید داده نمی‌شود. درواقع اینگونه به نظر می‌رسد که بازدید از خانه‌های تاریخی و خانه موزه‌های تهران تبدیل به پروتکلی شده که می‌تواند تبدیل به سدی برای عدم رونق گردشگری تهران شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران دراین خصوص می‌گوید: من نیز معتقد هستم، خوب است که جاذبه‌های کمتر شناخته شده را معرفی کنیم. البته خانه موزه‌ها در اختیار شهرداری هستند و باید بتوانیم برای رفع این مشکل با آنها تعامل بهتری برقرار کنیم. این مهم را در تکلیف پیگیری‌های کارهای خود قرار می‌دهم.

او با اشاره به آنکه با منطقه‌بندی کردن تهران؛ سند توسعه برای آن تعریف کردیم، افزود: اهداف استراتژیک در استان تهران تعریف کردیم، همچنین مهم‌ترین پروه‌های میراث و گردشگری و پروژه‌های پشتیبان را تعریف کردیم و به زودی این سند را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

بزرگ‌نیا ادامه داد: بعد از آنکه با فعالان و راهنمایان گردشگری تهران، به تهران گردی رفتم،‌تازه متوجه شدم که اصلا تهران را ندیده‌ام. این درحالی است که سال‌ها در تهران و مناطق مختلف زندگی و کار کرده‌ام. اگر نگاهی به کارکرد مناطق مختلف تهران بیاندازیم، می‌توانیم شاهد آن باشیم که در منطقه ۶ میزان درخواست‌ تخریب و نوسازی به کم‌ترین حد خود رسیده است؛ چراکه این روزها با روی آوردن جوانان به سمت تبدیل خانه‌های قدیمی به کافه و تغییر کاربری آنها،  منطقه ۶ تبدیل به منطقه‌ای برای رونق کافه‌گردی شده است. البته شهرداری نیز حساسیت‌های خود در خصوص کاربری مسکونی و تبدیل آن به کاربری تجاری را کم کرده و این امر سبب رونق ساخت کافه‌ها شده است.

او خاطرنشان کرد: نیاز است تا رسانه‌ها و خبرنگاران به این حوزه ورود پیدا کنند و جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی را معرف کنند. البته می‌توان ترتیب برگزاری تورهای آشناسازی خبرنگاران داخلی و خارجی را برای تحقق این مهم فراهم کرد.

۳۰ درصد خبرنگاران خارجی علاقمند معرفی جاذبه‌های ایران هستند

محمد سلطانی‌فر (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) نیز با تاکید بر تاثیر تبلیغات در توسعه گردشگری و معرفی میراث فرهنگی گفت: در حال حاضر حدود ۱۶۰ رسانه فعال خارجی در ایران فعال هستند که ۳۵۰ خبرنگار مستقر دارند. در این میان حدود ۹۶۰ تا هزار خبرنگار غیرمستقر هر سال به ایران می‌آیند که ۲۵ تا ۳۰ درصد آنها علاقمند هستند در حوزه گردشگری خبر تهیه کنند.

او با اعتقاد برآنکه یک خبر یا گزارش چند دقیقه‌ای درخصوص گردشگری و معرفی جاذبه‌های ایران در رسانه‌های خارجی تاثیر بیشتری نسبت به پخش تیزر تبلیغاتی ۲۰ دقیقه‌ای در ذهن مخاطب خواهد داشت، تصریح کرد: تبلیغات غیرمستقیم تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات مستقیم دارد. هرچند توسعه گردشگری نیازمند هر دو نوع از تبلیغات در رسانه‌های خارجی است اما تحقق این مهم نیازمند تامین منابع مالی است.

به گفته سلطانی‌فر، خبرنگاران میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند تشکلی به نام خود داشته باشند و وزارت ارشاد از این تشکل را به رسمیت بشناسد. چنانکه طی ماه‌های گذشته ۳۰ گروه خبری در معاونت مطبوعاتی راه‌اندازی شده است و خبرنگاران میراث و گردشگری نیز باید اتحادیه راه بیاندازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز