خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان خبر داد ؛

هنرمندان صنعتگر شناسنامه دار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۵۰۴

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: بمنظور جلوگیری از فعالیت دلالان صنایع دستی هنرمندان صنعتگر شناسنامه دار می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا علیرضا جلالزایی در مراسم جشن ملی شدن ایرانشهر به عنوان شهر سوزن‌دوزی اظهار کرد: سوزن دوزی یکی از غنی‌ترین داشته‌های زنان بلوچ  است و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعتگران، مردم و مسئولان است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه گاهی حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری شده و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش می‌رسد، افزود:  اقداماتی انجام شده تا از سودجویی دلالان جلوگیری شود و یکی از این اقدامات شناسایی و شناسنامه‌دار کردن هنرمندان صنعتگر است تا به‌واسطه این پوشش تحت نگاه ویژه اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرند و از سودجویی از دسترنج صنعتگران جلوگیری شود. 

این مسئول ادامه داد: اگر امروز ایرانشهر این عنوان را کسب کرد زحمات مرحوم مهتاب نوروزی در کسب این عنوان موثر بوده و امیدواریم زنان و دختران بلوچ در این منطقه ادامه دهنده راه او باشند. 

وی گفت: ظرافت و زیبایی و هندسی بودن سوزن‌دوزی بلوچ یکی از دلایلی است که باعث شد ایرانشهر در میان 31 استان با ثبت ملی به جایگاه واقعی خودش برسد. 

جلالزایی بیان کرد: امیدواریم به دنبال ثبت ملی ایرانشهر، زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم شود تا با ثبت جهانی این شهر، مشکلاتی که گریبانگیر زنان و دختران سوزن‌دوز است مرتفع شود.

وی افزود: با ثبت ایرانشهر زمینه‌ای فراهم شده تا بتوانیم صادرات چمدانی محصولات سوزن‌دوزی را به صادرات گمرکی تبدیل کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز